ATL a BTL sú dva typy marketingovej komunikácie.
ATL (Above The Line) je marketingová komunikácia, ktorá využíva masmédiá, ako je televízia, rozhlas, tlač a internet, aby oslovila široké publikum. ATL kampane sú zvyčajne drahšie ako BTL kampane, ale majú potenciál osloviť väčší počet ľudí.
BTL (Below The Line) je marketingová komunikácia, ktorá využíva cielenejšie kanály, ako sú e-mail marketing, sociálne médiá, priame marketingové aktivity a event marketing. BTL kampane sú zvyčajne lacnejšie ako ATL kampane, ale majú potenciál osloviť menšie a cielenejšie publikum.
Príklady ATL a BTL kampaní
ATL kampane:
- Televízna reklama
- Rádiová reklama
- Tlačená reklama
- Bannerová reklama
- Online video reklama
BTL kampane:
- E-mail marketing
- Sociálne médiá
- Priame marketingové aktivity (napr. letáky, katalógy)
- Event marketing
- Sponzorstvo
Kedy použiť ATL a BTL kampane?
Najvhodnejší typ marketingovej komunikácie závisí od cieľov kampane a rozpočtu. ATL kampane sú vhodné pre kampane, ktoré majú osloviť široké publikum a zvýšiť povedomie o značke. BTL kampane sú vhodné pre kampane, ktoré majú osloviť cielenejšie publikum a podnietiť k akcii.
Výhody a nevýhody ATL a BTL kampaní
ATL kampane
Výhody:
- Môžu osloviť široké publikum
- Môžu zvýšiť povedomie o značke
Nevýhody:
- Môžu byť drahé
- Môžu byť menej cielené
BTL kampane
Výhody:
- Môžu byť lacnejšie ako ATL kampane
- Môžu byť cielenejšie
- Môžu byť interaktívnejšie
Nevýhody:
- Môžu osloviť menšie publikum
- Môžu byť menej efektívne pri zvyšovaní povedomia o značke
Záver
ATL a BTL kampane sú dva typy marketingovej komunikácie, ktoré majú svoje výhody a nevýhody. Najvhodnejší typ marketingovej komunikácie závisí od cieľov kampane a rozpočtu.
Mnoho spoločností používa kombináciu ATL a BTL kampaní, aby dosiahli svoje marketingové ciele.