Čo je XIAOMI su7?
Xiaomi SU7 je 100% elektrický sedan štandardnej európskej veľkosti veľkosti, ktorý vyvinula spoločnosť Xiaomi Auto, dcérska spoločnosť čínskej spoločnosti Xiaomi zaoberajúcej sa spotrebnou elektronikou. Je to vôbec prvé vozidlo od Xiaomi a vyrába sa zmluvne v spoločnosti BAIC Off-road v Pekingu. Oznámili ho v decembri 2023 a oficiálne ho uviedli na trh 28. marca 2024 v Pekingu, pričom Xiaomi začalo v ten deň prijímať objednávky na auto.
Prichádza v dvoch variantoch: základný model s pohonom zadných kolies a výkonom 295 koní a dojazdom 668 kilometrov a výkonnejší model SU7 Max s pohonom všetkých kolies a výkonom 664 koní a dojazdom 800 kilometrov. Obe verzie podporujú rýchle nabíjanie, ktoré dokáže nabiť batériu z 10 na 80 % za pouhých 15 minút.
Interiér je priestranný a luxusný a obsahuje najnovšie technológie Xiaomi, vrátane veľkého dotykového displeja infotainmentu a digitálneho prístrojového panela. Sedadlá sú pohodlné a vyrobené z kvalitných materiálov.
SU7 sa prezentuje ako „zabijak Tesly“ vďaka svojej konkurencieschopnej cene, ktorá začína na 30 000 EUR za základný model, zatiaľ čo Tesla Model 3 začína na 46 990 EUR. Stále je však novým modelom a jeho dlhodobá spoľahlivosť a odolnosť sú neznáme. Xiaomi tiež nemá takú rozsiahlu sieť servisných stredísk ako Tesla.
Napriek tomu je SU7 pôsobivý elektromobil, ktorý ponúka elegantný dizajn, luxusný interiér, dlhý dojazd a atraktívnu cenu. Má potenciál stať sa vážnym konkurentom pre Teslu a iné zavedené značky.
Prečo je dizajn ako Porsche Taycan?
Existuje viacero faktorov, ktoré prispievajú k podobnosti dizajnu Xiaomi SU7 a Porsche Taycan:
- Športový sedan: Oba modely sú navrhnuté ako športové sedany s nízkou profilovou líniou, ostrými líniami a agresívnym predným nárazníkom. Tento typ karosérie je v súčasnosti populárny medzi elektromobilmi a obaja výrobcovia sa ho zrejme snažili využiť vo svoj prospech.
- Dizajnové prvky: Niektoré konkrétne dizajnové prvky, ako napríklad svetlomety v tvare písmena „C“ a zadné difúzor, sú si u oboch modelov nápadne podobné. Je možné, že Xiaomi sa pri navrhovaní SU7 inšpirovalo Taycanom, alebo že obaja výrobcovia jednoducho čerpali z podobných zdrojov dizajnu.
- Vnímanie značky: Xiaomi sa zrejme snaží vstupovať na trh luxusných elektromobilov a spájať sa s imidžom značky Porsche. Podobnosť dizajnu SU7 s Taycanom by mohla pomôcť Xiaomi dosiahnuť tento cieľ a pritiahnuť zákazníkov, ktorí hľadajú luxusný a výkonný elektromobil.
Je však dôležité poznamenať, že SU7 nie je len kópiou Taycanu. Má aj svoje vlastné jedinečné dizajnové prvky, ako napríklad výraznú prednú masku a pretiahnuté LED svetlá. Celkovo vzaté, dizajn SU7 je elegantný a moderný a určite zaujme potenciálnych kupcov.
Okrem týchto faktorov je dôležité poznamenať, že:
- Xiaomi je čínska spoločnosť a napodobňovanie dizajnových prvkov od etablovaných značiek je v Číne bežnou praxou.
- Dizajn je subjektívny a to, čo sa jednému človeku zdá ako napodobenina, môže sa druhému zdať ako inšpirácia.
- Xiaomi zatiaľ oficiálne nepotvrdilo, že sa pri navrhovaní SU7 inšpirovalo Taycanom.
Dizajn Xiaomi SU7 vykazuje určité podobnosti s Porsche Taycan, a to z dôvodu zdieľania typu karosérie, dizajnových prvkov a vnímania značky. Je však dôležité poznamenať, že SU7 má aj svoje vlastné jedinečné prvky a dizajn je v konečnom dôsledku vecou vkusu.
Koľko bude stáť su7
V Číne
Základný model s pohonom zadných kolies a výkonom 295 koní má cenu 215 900 juanov, čo v prepočte na euro je približne 29 900 EUR.
Výkonnejší model SU7 Max s pohonom všetkých kolies a výkonom 664 koní má cenu 299 900 juanov, čo v prepočte na euro je približne 41 500 EUR.
V Európe
Presná cena pre európsky trh zatiaľ nebola oficiálne oznámená.
Očakáva sa však, že bude výrazne vyššia ako v Číne z dôvodu nákladov na dopravu, dane a marže predajcov.
Niektorí analytici odhadujú, že základný model by mohol v Európe stáť od 40 000 EUR upwards.
Pre porovnanie
Tesla Model 3, priamy konkurent SU7, začína na 46 990 EUR v Európe.
Dôležité faktory:
- Konečná cena SU7 v Európe môže ovplyvniť aj dopyt a ponuka.
- Ak bude o SU7 veľký záujem, cena by mohla byť vyššia.
- Naopak, ak bude predaj pomalý, cena by sa mohla znížiť, aby sa stimuloval záujem.
Xiaomi SU7 je cenovo dostupný elektromobil v porovnaní s etablovanými značkami ako Tesla. Presná cena pre európsky trh však zatiaľ nie je známa a očakáva sa, že bude výrazne vyššia ako v Číne. Konečná cena bude závisieť od rôznych faktorov, vrátane dopytu, ponuky a marží predajcov.
Výkon a dojazd su7
Xiaomi SU7 prichádza v dvoch variantoch, ktoré sa líšia výkonom a dojazdom:
Základný model Xiaomi su7
- Výkon: 220 kW (približne 295 koní)
- Dojazd: 700 kilometrov (podľa čínskej normy CLTC) – pri použití štandardu WLTP, ktorý je považovaný za realistickejší, môžete očakávať o niečo nižší dojazd.
- Pohon: Zadné kolesá
Model SU7 Max
- Výkon: 495 kW (približne 664 koní)
- Dojazd: 800 kilometrov (podľa čínskej normy CLTC) – pri použití štandardu WLTP môžete očakávať o niečo nižší dojazd.
- Pohon: Všetky kolesá
Je dôležité poznamenať, že:
Dojazd elektromobilov sa môže meniť v závislosti od faktorov, ako je štýl jazdy, poveternostné podmienky a používanie klimatizácie.
Uvedený dojazd platí pre ideálne podmienky. V bežnej prevádzke môžete očakávať o niečo nižší dojazd.
Pre porovnanie s Tesla
Tesla Model 3 Long Range má výkon 283 kW (približne 387 koní) a dojazd 624 kilometrov (WLTP).
Xiaomi SU7 vyniká:
- Pôsobivým dojazdom, najmä u modelu SU7 Max, ktorý by mohol konkurovať Tesle Model S Long Range (dojazd 652 km podľa WLTP).
- Rýchlym nabíjaním, ktoré umožňuje nabiť batériu z 10 na 80 % za 15 minút.
Xiaomi SU7 ponúka výkon a dojazd, ktoré sú konkurencieschopné s etablovanými značkami na trhu elektromobilov. Konkrétne hodnoty sa môžu líšiť v závislosti od štandardu merania a prevádzkových podmienok.
Fakty a Mýty o su7
Fakty o Xiaomi SU7
- Prvý elektromobil od Xiaomi: SU7 je vôbec prvé sériovo vyrábané vozidlo od čínskeho technologického giganta Xiaomi.
- Konkurencieschopná cena: SU7 je výrazne lacnejší ako etablované elektromobily ako Tesla Model 3 a Porsche Taycan.
- Pôsobivý dojazd: Model SU7 Max ponúka dojazd 800 kilometrov podľa čínskej normy CLTC, čím prekonáva Teslu Model S Long Range.
- Rýchle nabíjanie: SU7 podporuje rýchle nabíjanie, ktoré umožňuje nabiť batériu z 10 na 80 % za 15 minút.
- Moderný dizajn: SU7 má elegantný a moderný dizajn s nízkou profilovou líniou a agresívnym predným nárazníkom.
- Luxusný interiér: Interiér SU7 je priestranný a luxusný, s dotykovým displejom infotainmentu a digitálnym prístrojovým panelom.
Mýty o Xiaomi SU7
- Napodobenina Porsche Taycan: Niektorí kritici poukazujú na podobnosť dizajnu SU7 s Taycanom, ale Xiaomi zatiaľ oficiálne nepotvrdilo, že sa pri navrhovaní SU7 inšpirovalo Taycanom.
- Neznáma spoľahlivosť: SU7 je nový model a jeho dlhodobá spoľahlivosť a odolnosť sú zatiaľ neznáme.
- Obmedzená sieť servisných centier: Xiaomi nemá takú rozsiahlu sieť servisných centier ako Tesla, čo by mohlo byť pre majiteľov SU7 problémom.
- Nedostatok autonómneho riadenia: SU7 v súčasnosti neponúka autonómne riadenie, zatiaľ čo Tesla a niektorí ďalší konkurenti túto funkciu ponúkajú.
- Prehnané očakávania: Niektorí analytici varujú pred prehnanými očakávaniami ohľadom SU7, keďže ide o nový model od neovereného výrobcu elektromobilov.
Xiaomi SU7 je pôsobivý elektromobil s konkurencieschopnou cenou, dojazdom a dizajnom. Je však dôležité mať na pamäti, že ide o nový model a jeho dlhodobá spoľahlivosť a dostupnosť servisných služieb zatiaľ nie sú známe. Pred kúpou SU7 by ste mali zvážiť všetky faktory a porovnať ho s konkurenčnými modelmi.
Xiaomi SU7: batéria
Xiaomi SU7 ponúka dva varianty batérií v závislosti od zvoleného modelu:
Základný model Xiaomi SU7
- Typ batérie: Lítium-iónová (Li-ion)
- Nominálna kapacita: 73,6 kWh (podľa údajov Xiaomi) – udávaná kapacita predstavuje celkovú energiu, ktorú možno z batérie odobrať.
- Dojazd: Až 700 kilometrov (podľa čínskej normy CLTC) – pri použití štandardu WLTP, ktorý je považovaný za realistickejší, môžete očakávať o niečo nižší dojazd.
- Výrobca: Zatiaľ nepotvrdené. Xiaomi pravdepodobne spolupracuje s externým výrobcom batérií, ale presné informácie zatiaľ nezverejnili.
Model SU7 Max
- Typ batérie: Lítium-iónová (Li-ion)
Nominálna kapacita: 101 kWh (podľa údajov Xiaomi) - Dojazd: Až 800 kilometrov (podľa čínskej normy CLTC) – pri použití štandardu WLTP môžete očakávať o niečo nižší dojazd.
- Výrobca: CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) – popredný čínsky výrobca batérií pre elektromobily.
- Technológia: Batéria SU7 Max využíva technológiu CATL Qilin, ktorá sa vyznačuje vysokou hustotou energie a rýchlym nabíjaním.
Zaujímavosti o batérii SU7
- Chemické zloženie: Presné chemické zloženie batérií SU7 nie je zverejnené. Li-ion batérie všeobecne používajú rôzne kombinácie lítia, kobaltu, niklu a mangánu.
- Životnosť batérie: Xiaomi zatiaľ nezverejnilo očakávanú životnosť batérií SU7. Väčšina výrobcov elektromobilov udáva životnosť batérie okolo 8 až 10 rokov alebo 160 000 až 240 000 kilometrov, no v praxi sa môže líšiť v závislosti od používania a faktorov prostredia.
- Tepelný manažment: Xiaomi tvrdí, že SU7 má pokročilý systém tepelného manažmentu batérie, ktorý pomáha udržiavať optimálnu teplotu a zlepšiť jej životnosť.
- Záruka: Informácie o záruke na batériu SU7 zatiaľ nie sú známe. Štandardná záruka na elektromobily zvyčajne pokrýva batériu na dobu 8 rokov alebo 160 000 kilometrov, v závislosti od toho, čo nastane skôr.
Xiaomi SU7 ponúka pôsobivú kapacitu batérie a dojazd, najmä v prípade modelu SU7 Max. Stále však chýbajú niektoré informácie, ako napríklad presný výrobca batérie základného modelu a chemické zloženie batérií. Pred kúpou SU7 je vhodné si počkať na zverejnenie týchto informácií, aby ste mali úplnejší obraz o batériovom systéme vozidla.
Xiaomi SU7: varianty
Xiaomi SU7 prichádza v troch variantoch, ktoré sa líšia výkonom, dojazdom, pohonom a použitou batériou. Poďme sa na ne pozrieť bližšie:
1. Základný model (štandardný názov nie je potvrdený):
- Pohon: Zadné kolesá (RWD)
- Motor: Elektromotor s výkonom približne 220 kW (295 koní)
- Batéria: Lítium-iónová (Li-ion) s nominálnou kapacitou 73,6 kWh (predpokladaný výrobca nie je zatiaľ potvrdený)
- Dojazd: Až 700 kilometrov podľa čínskej normy CLTC (očakávajte mierne nižší dojazd pri použití štandardu WLTP)
- Cena: Najvýhodnejšia spomedzi všetkých variantov (cena v Európe zatiaľ neoznámená, v Číne štartuje na 215 900 juanov, čo je približne 29 900 EUR)
2. SU7 Pro:
- Pohon: Zadné kolesá (RWD)
- Motor: Elektromotor s výkonom približne 275 kW (372 koní) (silnejší ako základný model)
- Batéria: Lítium-iónová (Li-ion) s nominálnou kapacitou zatiaľ nepotvrdená (predpokladá sa, že bude väčšia ako u základného modelu)
- Dojazd: Očakávajte mierne vyšší dojazd ako u základného modelu, presné údaje zatiaľ nie sú k dispozícii.
- Cena: Stredná spomedzi všetkých variantov (cena v Európe zatiaľ neoznámená, očakáva sa však vyššia cena ako u základného modelu)
3. SU7 Max
- Pohon: Všetky kolesá (AWD)
- Motor: Dva elektromotory s kombinovaným výkonom 495 kW (664 koní) (najvýkonnejší variant)
- Batéria: Lítium-iónová (Li-ion) s nominálnou kapacitou 101 kWh od spoločnosti CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited)
- Dojazd: Až 800 kilometrov podľa čínskej normy CLTC (očakávajte mierne nižší dojazd pri použití štandardu WLTP)
- Cena: Najvyššia spomedzi všetkých variantov (cena v Európe zatiaľ neoznámená, v Číne štartuje na 299 900 juanov, čo je približne 41 500 EUR)
Dôležité upozornenia:
- Presné technické údaje pre variant SU7 Pro a európske ceny zatiaľ neboli oficiálne potvrdené.
- Dojazd elektromobilov sa môže meniť v závislosti od faktorov, ako je štýl jazdy, poveternostné podmienky a používanie klimatizácie.
Xiaomi SU7 ponúka variant pre rôzne potreby a rozpočty. Základný model láka nízkou cenou a slušným dojazdom, zatiaľ čo SU7 Pro ponúka zvýšený výkon a SU7 Max zase najvyšší výkon a najdlhší dojazd.
Xiaomi SU7: Z „Fiasko Apple“ na „Zabijaka Tesly“?
Odvážny marketingový ťah
Xiaomi SU7 vstúpil na trh s ambicióznym cieľom stať sa „zabijakom Tesly“. Tento marketingový slogan vyvolal u mnohých analytikov pochybnosti, najmä kvôli tomu, že Xiaomi je nováčikom na trhu s elektromobilmi.
Paralela s Apple Car
Niektorí prirovnávajú situáciu okolo SU7 k fiasku okolo projektu Apple Car. Spoločnosť Apple je známa svojím dôrazom na dizajn a technológie, no jej projekt elektromobilu je sprevádzaný oneskoreniami a nejasnosťami. Podobne aj SU7 vstupuje na trh s veľkými očakávaniami, ale s obmedzenými informáciami o svojej dlhodobej spoľahlivosti a servise.
Prečo je to riskantné?
- Nedostatok skúseností: Xiaomi nemá rovnaké skúsenosti s výrobou automobilov ako zavedené značky ako Tesla.
- Sieť servisných centier: Xiaomi nemá takú rozsiahlu sieť servisných centier ako Tesla, čo by moh byť problémom pre majiteľov SU7.
- Neznáma spoľahlivosť: SU7 je nový model a jeho dlhodobá spoľahlivosť a odolnosť sú zatiaľ neznáme.
- Softvér a autonómne riadenie: Tesla je lídrom v oblasti softvéru a autonómneho riadenia pre elektromobily. SU7 zatiaľ tieto funkcie neponúka na rovnakej úrovni.
Pozitívne stránky SU7
- Atraktívna cena: SU7 je výrazne lacnejší ako Tesla Model 3 a Porsche Taycan.
- Pôsobivý dojazd: Model SU7 Max ponúka dojazd až 800 kilometrov (podľa čínskej normy CLTC).
- Moderný dizajn a luxusný interiér: SU7 má elegantný a moderný dizajn s luxusným interiérom.
- Rýchle nabíjanie: SU7 podporuje rýchle nabíjanie, ktoré umožňuje nabiť batériu z 10 na 80 % za 15 minút.
Xiaomi SU7 má potenciál stať sa vážnym hráčom na trhu s elektromobilmi vďaka svojej atraktívnej cene, dojazdu a výkonu. Je však predčasné nazývať ho „zabijakom Tesly“, pretože značka Tesla má náskok v oblasti skúseností, servisu, softvéru a autonómneho riadenia. Čas ukáže, či Xiaomi dokáže tieto medzery prekonať a stať sa etablovanou značkou elektromobilov.