Google Analytics (www.google.com/analytics/) je najznámejší a jeden z najpoužívanejších nástrojov na meranie aktivity na webových stránkach. Jeho najväčšou výhodou je, že je zadarmo. Za používanie všetkých služieb, ktoré analytický nástroj od Google ponúka, neplatíte nič.
Čo sa funkcionalít týka, škála je naozaj veľmi široká. Google Analytics ponúka veľa informácií, ktoré vám pomôžu pri zefektívňovaní vášho podnikania alebo propagácií blogu či iného druhu webovej stránky. Len v Čechách spomedzi stránok, ktoré analytické nástroje používajú využíva až 38% z nich práve Google Analytics. Všetko podstatné a aj návod, ako implementovať Analytics na váš web nájdete na www.analytics.google.com
Výhody Google Analytics
Výhody spočívajú v tom, že je zadarmo a dokážete ním merať takmer čokoľvek (ale iba takmer). Jednoducho si viete sami vytvárať prehľady, nastavovať ciele a viete prepojiť Google Analytics s Google Adwords.
Viete zistiť množstvo informácii, ako napríklad demografické údaje vašich užívateľov, ďalej percento okamžitých odchodov z vášho webu, z akých zariadení návštevníci prichádzajú, ďalej cez aký zdroj prichádzajú (či je to organické vyhľadávanie, priama návšteva, či prichádzajú zo sociálnych sietí a pod…). Ďalej viete merať aj z akých stránok odchádzajú.
Za celkom užitočné považujem aj písanie anotácii (poznámok), napríklad, keď spustíte kampaň alebo zmeníte dizajn stránky, pridáte si túto poznámku do Google Analytics a presne vidíte na grafe poznámku.
Vďaka číselným údajom (napr. tie, kde trávi návštevník webu najviac času) budete vedieť, ktoré časti webu spĺňajú svoju funkciu a ktoré zase nie. Takisto budete vedieť, či je responzívna podoba vhodná pre všetky zariadenia na základe percenta návštev z mobilu/tabletu/počítaču.
Nevýhody
Dáta, ktoré Google Analytics zbiera, nie sú úplným odrazom reality. Existujú napríklad nástroje, ktoré blokujú sledovanie aktivity užívateľov. Môže sa vám tiež stať, že ak používate viacero nástrojov (napríklad facebook analytics), dáta vám nebudú sedieť. Ide totiž o to, že každý z nástrojov meria trochu inou technológiou, preto tieto dáta nebudú nikdy identické.
Ďalej myslite na to, že Analytics vám povie iba to, čo sa deje na vašej stránke. Ťažko však nájdete odpoveď na to, prečo sa to deje. Prečo zrazu návštevy na vašej stránke poklesli alebo naopak, výrazne sa zvýšili. Ďalšou nevýhodou je, že Analytics nedokáže sledovať aktivitu užívateľov na stránke spôsobom, akým to robí napríklad hotjar, to znamená natáčanie pohybu myší alebo vytváranie tzv. heatmaps.