Hotjar
Oproti Google Analytics funguje hotjar (www.hotjar.com) na inom princípe. Zatiaľ čo ekvivalent od Googlu funguje na princípe číselných hodnôt, preklikov a podobne, výstupy z hotjar sú grafické. Hotjar je skvelým nástrojom, ktorý rýchlo odhalí základné problémy, ktoré na stránke vznikajú.
Všetky podstatné informácie a návod, ako nainštalovať hotjar na váš web nájdete na oficiálnej webstránke: www.hotjar.com
Výhody
Predstavte si, že váš dotazník vyplní len 5% ľudí, ktorí si dotazník chceli vyplniť, že objednávku dokončí len 10% z tých, ktorí klikli na button „objednať“. Dôvody dokáže odhaliť hotjar, napríklad pomocou tzv. heatmapy.
Heatmaps sú kvázi tepelné snímky, ktoré vám ukážu, na ktorú časť webovej stránky návštevníci klikajú najviac, respektíve strávia na nej najviac času s kurzorom myši.
Hotjar ďalej ponúka „scrollmaps“, ktoré vám graficky znázornia, po ktorú časť webu návštevník scrolluje a aké percento návštevníkov. Ďalšími vychytávkami sú nahrávky pohybu kurzorov myši, úspešnosti vyplnenia spätných formulárov a získavanie spätnej väzby. Všetko sú to údaje, ktoré sú pri vylepšovaní tzv. UX (User Experience) veľmi podstatné.
Pri navrhovaní webu je veľmi podstatné rozloženie a zvýraznenie určitých tlačidiel tak, aby zaujali návštevníka práve tie, ktoré chcete a potrebujete, aby ho zaujali. Na základe týchto údajov bude UX dizajnér vedieť, ktorú časť webu treba vylepšiť, či treba odstrániť prázdne miesta, zmeniť obsah na základe jeho relevantnosti a podobne.
Nevýhody
Na prvý pohľad nahrávanie kurzoru myši môže znieť ako super nápad, predstavte si však jeho analýzu. Analýza týchto nahrávok dokáže pohltiť enormné množstvo času. Myslite tiež na limitácie pri interpretácií dát. Vidíme ako sa návštevníci správajú na webe, ťažko však odhalíme ich motiváciu či ich emočný stav.
Aby vaša analýza dávala aspoň trochu zmysel, je nevyhnutné, aby ste mali aspoň trochu skúsenosti s UX alebo zverte analýzu dát odborníkovi. Ďalej hotjar nie je plnohodnotným nástrojom pre meranie webovej analytiky, je len doplnkom k iným analytickým nástrojom, ako napríklad ku Google Analytics.