Čo je SWOT analýza?
SWOT je skratka pre:
- S: Silné stránky (Strengths)
- W: Slabé stránky (Weaknesses)
- O: Príležitosti (Opportunities)
- T: Hrozby (Threats)
a teda SWOT analýza je technika na hodnotenie týchto štyroch aspektov vášho podnikania.
SWOT analýza je nástroj, ktorý vám môže pomôcť analyzovať, v čom vaša spoločnosť exceluje (v čom sú jej silné stránky) a vypracovať úspešnú stratégiu pre podnikanie a zisky.
SWOT tiež môže odhaliť oblasti podnikania, ktoré vás brzdia alebo ktoré by mohli vaši konkurenti využiť, ak s nimi nebudete nič robiť.
SWOT analýza skúma vnútorné aj vonkajšie faktory – teda to, čo sa deje vo vnútri a mimo vašej organizácie. Niektoré z týchto faktorov budú pod vašou kontrolou a niektoré nie. SWOT analýza slúži aj na posúdenie týchto faktovo a navrhnutie stratégie a taktiky na jej základe.
Prečo je SWOT analýza dôležitá?
SWOT analýza (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) je dôležitá z viacerých dôvodov. Pomáha organizáciám, podnikateľom a jednotlivcom pri plánovaní a rozhodovaní v rámci rôznych oblastí.
- Umožňuje lepšie pochopenie situácie v podnikaní: SWOT analýza pomáha identifikovať silné a slabé stránky, príležitosti a hrozby v súčasnom trhu. To umožňuje lepšie pochopiť, na čom treba pracovať a ako sa dá využiť konkurenčná výhoda.
- Podporuje strategické plánovanie: je základom pre vytváranie strategických plánov a cieľov. Pomáha určiť, na čo sa zamerať, aby ste dosiahli svoje ciele a zlepšili svoju pozíciu na trhu.
- Identifikácia príležitostí a hrozieb: hrozby v podnikaní sú reálne a prichádzajú každý deň v podobe konkurencie, marketingových aktivít, negatívnych recenzií ale aj ekonomickej situácie. Tieto informácie sú dôležité pre efektívne rozhodovanie a riadenie rizík.
- Zlepšenie konkurencieschopnosti: získate užitočné informácie o konkurenčnej pozícii organizácie. Získate tak konkurenčnú výhodu a potenciálne aj zákazníkov od konkurencie.