Ako vytvoriť karuselový (carousel) príspevok na Facebooku?
Keď som sa rozhodla napísať návod ako vytvoriť karuselový príspevok na Facebooku, brala som to za „rýchlovku“. Som totiž zvyknutá na to, že na Facebooku nie vždy všetko funguje ako má a teda keď nemôžem vytvoriť karusel jednou cestou, idem na to inou. Pre väčšinu ľudí, ktorí nepoužívajú Facebook denne, môže byť hľadanie ďalších ciest „ako na to“ náročnejšie. Preto som sa rozhodla, že vám poskytnem návod a ukážem cesty, ktoré aktuálne nefungujú a ktoré vám naopak fungovať budú.
Karusel je príspevok nazývaný aj „kolotoč“ alebo „rotačka“. Jedná sa o typ príspevku, ktorý obsahuje v sebe karty, ktorými môžete listovať. Zatiaľ čo pri vytváraní karuselového formátu v kampaniach máte voľné ruky, všetko viete editovať a viac-menej ide všetko hladko, pri vytváraní organického karuselového príspevku sa môžete poriadne zapotiť.
Vytvoriť takýto typ príspevku totiž vôbec nie je jednoduché. Nie však preto, že by sa jednalo o náročný typ príspevku. Jedná sa o to, že Facebook nám umožňuje používať viacero nástrojov na vytváranie príspevkov, napríklad cez Creator Studio, cez Business Manager, cez Publishing Tools (nástroje publikovania) a podobne. Každý nástroj sa však vzájomne líši a má rôzne funkcie. Čo sa týka karuselu, v jednom prostredí je možné ho vytvoriť, v druhom zase nie a v treťom zase úplne táto možnosť chýba.
V tomto článku si prejdeme všetky možné prístupy ako vytvárať karuselový príspevok, aj tie, ktoré nefungujú. Až máte náhodou iné zobrazenie alebo iné nástroje vo Facebooku k dispozícii, budem veľmi rada, keď mi o tom napíšete. Nie je totiž žiadne tajomstvo, že nás Facebook dáva do viacerých testovacích skupín. A preto netreba vešať hlavu, pokiaľ to u vás bude vyzerať inak ako u mňa. Ste jednoducho zaradení do inej skupiny ako ja 🙂
Metódy, ktoré nefungujú
Prečo píšem o metódach, ktoré nefungujú? Pretože štandardne fungovali. Niekedy sa vám môže stať, že začnete vytvárať karuselový príspevok overeným postupom a zistíte, že vám tento spôsob už nefunguje. Preto som zaradila do tohto článku aj tie metódy, ktoré už nefungujú (teda aspoň mne). Často sa mi aj na školení stáva, že niekomu tieto cesty stále fungujú a niekomu zase nie. Preto vyskúšajte všetky a uvidíte, aké máte možnosti.
1. Vytváranie karuselu cez Fan Page
Otvorte si svoju Facebook stránku na Facebooku. Kliknite na vytvoriť príspevok.
Kliknite na foto / video. Po starom by ste mali mať možnosť vybrať formát karusel. Po novom vám to ponúkne uploadnúť fotografiu / video priamo z počítača. Tadeto teda cesta nevedie…
Cez zdieľaný odkaz v príspevku
Zdieľaný odkaz, ktorý sa nám „preklopil“ automaticky do karuselu býval štandard. Teraz tomu však nie je. Nech zdieľate akýkoľvek link, pod náhľadom sa nezobrazí možnosť pridať ďalšie obrázky a vyrobiť tak z príspevku karusel.
2. Vytváranie karusel príspevku cez Publishing Tools
Niektoré Facebook stránky majú stále možnosť využívať nástroj na vytváranie príspevkov – Publishing Tools (nástroje publikovania). Opäť sa to týka len niektorých Facebook stránok. Pokiaľ už túto možnosť nemáte, máte namiesto toho k dispozícii Creator Studio. Ako vytvoriť karusel cez Creator Studio sa nachádza v ďalšom bode.
Otvorte si Nástroje publikovania na svojej fan page.
Kliknite na modrý button „Vytvoriť príspevok“.
Teraz máte možnosť vytvoriť príspevok. Opäť sa jedná o novinku vo Facebooku (aj keď takéto zobrazenie bolo k dispozícii, no našťastie k nemu bol tak neintuitívny prístup, že ho málokto mal príležitosť vyskúšať). V tomto prípade máte pomerne obmedzené možnosti a karusel opäť nie je možné vytvoriť ani cez fotografiu ani cez zdieľaný link.
3. Vytváranie karuselu cez Creator Studio
Pokiaľ ešte Creator Studio nepoznáte, najjednoduchšie sa k nemu dostanete cez tento link: business.facebook.com/creatorstudio. Nájdete ho však aj v sekcii nástroje publikovania. Po otvorení Creator Studia kliknite vľavo hore na button „Vytvoriť príspevok“.
Po kliknutí na „Vytvoriť príspevok“ sa vám otvorí okienko, v ktorom následne klikáte na „Multimédia“.
Po otvorení ďalších možností vyberajte „Create a Photo Carousel“.
Po vložení URL kliknite na malú šípku vpravo.
Pravdepodobne to dopadne tak, že síce uvidíte náhlad niečoho, čo pripomína karusel, nebudete ho môcť však dokončiť. Upozorňujem na to, že vytváranie karuselu cez Creator Studio fungovalo bez problémov. Je tomu už niekoľko týždňov, čo tento spôsob nefunguje správne. Verím, že je to len otázka času, kedy bude opäť možné vytvárať karusel cez Creator.
Podobne by ste dopadli pri vytváraní príspevku cez Creator Studio pomocou zdieľaného linku.
Vytváranie Facebook karuselu metódami, ktoré fungujú
Pokiaľ napriek všetkým už spomenutým prekážkam chcete vytvoriť karuselový príspevok, vyhrňte si rukávy a otvorte si Business Manager. Ak nemáte Business Manager odporúčam urobiť si krátku prestávku a založiť si Business Manager. Návod ako na to nájdete v tomto článku: Ako založiť Facebook Business Manager (návod)
A) Vytvorenie karuselu cez Page v Business Managerovi
Najjednoduchšia cesta, ako sa dostať ku svojej stránke cez Business Manager je vložiť do prehliadača URL: business.facebook.com/uzivatelskeMenoVasejStranky/
Druhá cesta je otvoriť si v prehliadači business.facebook.com, otvoriť si Business Manager, cez ktorý máte prístup k Facebook stránke a kliknúť na Facebook stránku. Mali by ste vidieť staré zobrazenie Facebook stránky. Začnite vytvárať príspevok.
Vložte URL adresu a voilà, karusel je na svete. Už vám len ostáva ho upraviť a publikovať. Poďme teda na úpravy.
Cez tlačidlo plus pridáte ďalšie obrázky, celková kapacita je 10. Dávajte však pozor na to, že pokiaľ už Facebook sám automaticky natiahol napr. 3 obrázky z webovej adresy, ktorú ste tam pôvodne pridali, vaša kapacita tých, ktoré môžete pridať je len 7 (do výsledných 10).
Kliknutím na znak URL na obrázok v karte môžete upraviť URL, pre konkrétnu kartu.
Takto môžete vložiť URL adresu pre každú kartu zvlášť.
Pokiaľ ste s karuselom hotoví, môžete ho okamžite publikovať alebo naplánovať.
B) Vytvorenie karuselu cez Business Manager – nástroj Page Posts
Stretla som sa s viacerými účtami, ktorým ostáva už len posledná možnosť ako vytvoriť karusel príspevok. Upozorňujem, že niektoré účty už úplne stratili akúkoľvek možnosť vytvárať karusel. Pokiaľ sa vám nepodarí vytvoriť karusel žiadnou cestou, ktorú som v článku uviedla, je možné, že patríte práve medzi tieto účty. Pozrite si video-návod ako na to:
Záver
- Prajem vám veľa úspechov pri vytváraní karuselov
- Ak sa vám článok páčil a bol pre vás užitočný, neváhajte ho zdielať na Facebooku alebo o ňom povedať známym.
- Ak sa chcete dozvedieť viac o online marketingu vyberte si niektorý z našich kurzov a workshopov v Bratislave.
Teším sa na vás na kurzoch alebo konzultáciách.
ak podporíš náš projekt zdieľaním, napíš nám a zašleme ti kupón na 10% zľavu na naše ďalšie kurzy a workshopy (aj online)
O autorovi
RNDr. Michaela Gallee
RNDr. Michaela Gallee
“Spoluzakladateľka wooacademy. Špecializuje sa na sociálne siete, najmä na výkonnostné aj brandové kampane na Facebooku a Instagrame. Spravuje kampane pre veľké módne značky, pre automobilový priemysel aj pre slovenské média. Úspešne pomáha rozbiehať aj úplne nové a neznáme značky, práve vďaka skvele nastavenej social stratégii.”