Skip to content

Kľúčové slová v názve domény (SEO taktika?)

Obsah článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. - SEO špecialista a web editor - wooacademy

O autorovi článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista a web editor wooacademy
RNDr. Milan Fraňo, PhD. - SEO špecialista a web editor - wooacademy

O autorovi článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista a web editor wooacademy

☕Páčil sa vám článok? Podporte nás likom na YouTube kanál alebo kúpou kávy.

Google má úplne jasno, čo sa týka kľúčových slov v názve domény a ich vplyv na SEO. John Mueller, webmaster spoločnosti Google diskutoval o tom, či sú kľúčové slová v názve domény stále dôležité a jeho vyjadrenia, hoci nie sú až také jednoznačné hovoria, že kľúčové slová v názve domény neprinášajú pre SEO žiadne extra výhody. S čím samozrejme súhlasíme

Pozrite sa bližšie v článku či je to naozaj tak a čo tvrdí John Mueller.

⭐ V skratke a zjednodušene: Impressions, clicks, position

  • Impressions: ak niekto videl (alebo sa mu zobrazil – nemusel ho reálne vidieť) odkaz na vašu doménu.   
  • Clicks: Každé jedno kliknutie, ktoré smeruje na vašu doménu.  
  • Position: Na akej pozícii bola vaša doména viditeľná (sa zobrazila) – samozrejme je to priemerná pozícia vo výsledkoch vyhľadávania. 

Rozdelenie domén

Na úvod sa pozrime na to, čo je doména a aké typy domény z pohľadu obsahu kľúčových slov poznáme.

 

Čo je doména

Zjednodušene povedané doména je názov vašej stránky na internete.  Názvy domén sú jedinečné internetové adresy webových stránok.

Pozostávajú z troch hlavných častí:

  • doména najvyššej úrovne – formálny výraz pre príponu, ktorá sa nachádza na konci domény (.sk, .taxi, .cz, .com a pod…)
  • názov domény – predstavuje jedinečné umiestnenie vašej stránky na internete
  • voliteľná subdoména
čo je doména najvyššej úrovne

Rozdelenie domén z pohľadu obsahu kľúčových slov

 

Domény s kľúčovými slovami vs. brandové domény

Ako je možné vo všeobecnosti rozdeliť domény podľa ich názvu a obsahu kľúčových slov? 

 

1. Domény s kľúčovými slovami

Sú domény, ktoré obsahujú kľúčové slová, napr.:

 

2. Brandové domény

Brandové domény obsahujú názov firmy / brandu, napr.:

 

3. Keď názov firmy / brandu je kľúčové slovo

Sú prípady, keď kľúčové slovo je názov firmy / brandu, ako napríklad: 

 

Čo je však lepšie pre SEO? Doména s kľúčovým slovom, ktoré má veľmi dobrú mesačnú vyhľadávanosť, alebo použiť pre váš nový web brandové slovo, ktoré nikto nepozná a ani nevyhľadáva? 

Tu sú 2 zaujímavosti o kľúčových slovách v názve domény a ich vplyve na pozície v Google a SEO od Johna Muellera z Google. Tento článok nemá nijako znevažovať jeho tvrdenia a súhlasím s tým čo povedal, len pridávam pár pekných príkladov webov, ktorým názov domény s kľúčovým slovom pomohol na prvú stranu Google. 

 

Domény s kľúčovými slovami nemajú rýchlejšie vyššie pozície

 

John Mueller – Google 

Existuje domnienka, že domény s kľúčovými slovami sú schopné získať rýchlejšie vyššie pozície bez ohľadu na obsah na webe. Vyhlásenia Johna Muellera túto domnelú výhodu vyvrátili a Google neprikladá kľúčovým slovám v názve domény akúkoľvek extra výhodu. 

John Mueller je človek, ktorý veľmi často informácie, nie len ohľadne SEO, zdieľa na twitteri a taktiež na YouTube, kde si môžete pozrieť jeho vyjadrenia k tejto téme.  

 

Názor Milan Fraňo – wooacademy

Ak si myslíte, že automaticky sa budete na kľúčové slová v názve domény zobrazovať na prvej pozícii za týždeň, tak sa veľmi mýlite. Vo všeobecnosti súhlasím s tvrdením vyššie a je úplne nepodstatné pokiaľ sa vaša doména volá napr. notebook.sk. Na slovo notebook sa v SERP totiž nemusíte zobrazovať vôbec, pokiaľ na vašom webe nemáte obsah, indexovanú stránku, správnu štruktúru webu a podobne. 

Na druhej strane pokiaľ máte možnosť zakúpiť si doménu, ktorá má v sebe kľúčové slová, ktoré súvisia s vašou službou alebo produktom, tak túto doménu si určite kúpte a môžete získať konkurenčnú výhodu. 

Príklad: 

WooAcademy sa venuje marketingovým službám a vzdelávaniu v oblasti online marketingu a sídli v Bratislave. Jej dcérska spoločnosť je nezisková organizácia Digitálne Zručnosti, ktorá pôsobí v Rimavskej Sobote, a jej hlavnou náplňou je poskytnúť digitálne zručnosti pre širokú verejnosť v oblastiach Slovenska s vysokou nezamestnanosťou.

Jej názov je kľúčové slovo, ktoré sa dostáva do popredia z pohľadu mesačnej vyhľadávanosti. Digitálne Zručnosti majú doménu, ktorá je zároveň kľúčové slovo aj názov firmy / brandu = www.digitalnezrucnosti.sk. 

Web neobsahuje veľa obsahu, nie je pravidelne aktualizovaný a nevyvíjajú sa žiadne marketingové aktivitu pre tento projekt, ktoré by zvýšili návštevnosť webu. Aktuálne totiž zháňame človeka, ktorý by sa venoval tomuto projektu naplno pod naším dohľadom. 

Napriek tomu, čo tvrdí Google o kľúčových slovách v názve domény, sa tento web dostal za pár dní od publikovania webu na prvú stranu Google (SERP) a domnievam sa, že pri tejto doméne, túto úlohu zohralo práve kľúčové slovo v jej názve.

kľúčové slovo v názve domény digitálne zručnosti

Ďalším pekným príkladom je názov domény www.svadobnyweb.sk. Je to jednostránkový web, ktorý obsahuje málo textu, málo obrázkov a z pohľadu SEO by sa dalo predpokladať, že sa nebude zobrazovať na prvej strane Google. 

Realita je však iná. Pár dní po dokončení a indexácii tohto one-page webu sa ocitol na prvej strane, taktiež pravdepodobne vďaka kľúčovému slovu v názve domény. Samozrejme nehovorím, že je to hlavný faktor, vďaka ktorému sa zobrazuje na 1. strane, ale verím, že to mohlo pomôcť. 

názov domény a SEO

Domény s kľúčovými slovami nemajú automaticky vyššie pozície 

John Mueller – Google 

John Mueller bol celkom presvedčivý, keď tvrdil, že domény s kľúčovými slovami nie sú hodnotené lepšie ako domény s brandovým kľúčovým slovom.

… to, že kľúčové slová sú v názve domény, ešte neznamená, že sa automaticky bude web hodnotiť podľa týchto kľúčových slov, John Mueller

Existuje množstvo faktorov SEO, ako je obsah, zámer používateľa pre tento obsah, ako aj spätné odkazy a mnohé ďalšie. To všetko je významne uprednostňované nad kľúčovými slovami v doméne.

Aj keď John Mueller konkrétne nepovedal, že kľúčové slová v názve domény nie sú hodnotiacim signálom, potvrdil, že pre kľúčové slová v názve domény nemajú dramatický účinok v SEO taktike.

 

Názor Milan Fraňo – wooacademy

Úplne súhlasím. To, že máte v názve domény kľúčové slovo, automaticky neznamená, že sa budete zobrazovať vyššie vo vyhľadávaní. Treba sa na túto problematiku pozerať zo širšieho hľadiska a z nadhľadu.

Každý čaká jednoznačnú odpoveď. Kľúčové slovo v doméne, áno alebo nie? A ak je už obsadené, tak môžem dať pomlčku do názvu domény alebo číslo nakoniec?

Takto to ale nefunguje. Ukázali sme si vyššie, že kľúčové slovo v názve domény malo v dvoch konkrétnych prípadoch zmysel a skoro len vďaka tomu sa tieto stránky dostali na prvú stranu Google. 

Ak by ste kúpili doménu s kľúčovými slovami a nič viac (žiadny obsah, správne nastavenie stránky, žiadne SEO), tak pravdepodobne by bola vaša stránka nedohľadateľná. 

 

Taktiež netreba zabúdať na algoritmus Rank Brain, dwell time, pogo sticking a ostatné „detaily užívateľského správania na webe“.

 

Len v skratke čo tým myslím: „Ak by sa moja doména s kľúčovým slovom zobrazila medzi prvými a užívatelia by s ňou boli spokojní (klikali na ňu, preklikávali sa ňou, neodchádzali a neklikli na výsledky v SERP nižšie), tak Google nemá dôvod ju posunúť extrémne nižšie o napr. 60 pozícií do zabudnutia.

Naopak, ak by sa moja doména dostala za pár dní na prvé miesto v Google a užívatelia by s ňou boli nespokojní a nenašli by čo hľadali, Google by na základe tohto správania posúval stránku nižšie vo vyhľadávaní (súčasť Rank Brain algoritmu).

Záver

  • Jednoznačne odporúčam, ak to dáva zmysel a doména je voľná a súvisí s vašim podnikaním, poprípade je kľúčové slovo aj názov vašej firmy (brandu), určite si kúpte takúto doménu.
  • Ak je názov obsadený, nič sa nedeje a môžete dosahovať oveľa lepšie výsledky v SEO ako konkurencia, ktorá má kľúčové slovo v názve domény.  Nesúvisí to totiž len s názvom domény.
  • Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO), ako názov napovedá, je kontinuálna činnosť a to, či sa zobrazujete prvý na určité kľúčové slovo, nemusí mať žiadny súvis s tým, či máte kľúčové slovo v názve domény.
  • Ak by ste potrebovali pomôcť so SEO alebo správou webu alebo e-shopu neváhajte nás kontaktovať 0940634491, info@wooacademy.sk
  • Ak sa vám článok páčil a bol pre vás užitočný, neváhajte ho zdielať na Facebooku alebo o ňom povedať známym.
  • Ak sa chcete dozvedieť viac o online marketingu, vyberte si niektorý z našich kurzov a workshopov v Bratislave.
  • Taktiež si môžete objednať naše služby v online marketingu.

Teším sa na vás na kurzoch alebo konzultáciách.

O autorovi

RNDr. Milan Fraňo, PhD.

HEAD of SEO, web editor, co-founder wooacademy

Môj príbeh SEO špecialistu

seo-specialista-milan-frano

Naplánuj si konzultáciu
s našimi profesionálmi.

grafik-wooacademy

Art Director – grafika & fotky & videá

facebook-specialista-wooacademy

Director of Global Growth & Marketing – social marketing

konzultacia social kampane

Facebook marketing partner – social marketing

seo-webináre-wooacademy

HEAD of SEO a web editor – weby & SEO

Zanechajte nám kontaktné informácie a pripravíme cenovú ponuku na mieru ?

Marketingové služby na mieru, ozvite sa!