Skip to content

Čo je B2B marketing

marketingová agentúra bratislava

B2B definícia

Business-to-business (B2B), alebo po slovensky, predaj produktov alebo služieb jednej spoločnosti inej spoločnosti (obchodovanie s inými firmami).

B2B zahŕňajú obchodovanie s veľkými aj malými firmami.

Ostatné formy podnikania sú B2C (business-to-customer) business je predaj produktov alebo služieb konečnému zákazníkovi.

Taktiež poznáme B2G (business-to-government) alebo obchodovanie s vládou.

 

B2B2C

B2B2C znamená „business-to-business-to-consumer“ teda je to druh podnikania, kedy predávate ďalším firmám (ako dodávateľ) ale máte napr. aj vlastný eshop alebo podnikovú predajňu.

B2B2C je do veľkej miery zameraný na kontrolu cien výrobcu alebo dodávateľa a kladie dôraz na vzájomne výhodné vzťahy medzi dodávateľmi a odberateľmi.

V ideálnom stave sa dodávateľ a predajca neobchádza a nekoná jeden proti druhému. V neoptimálnom prípade môže výhradný distribútor obísť výrobcu a predávať tovar pod cenu alebo na iných trhoch ako má dovolené zmluvou. 

 

Príklad B2B komunikácie

Obchodovanie medzi podnikmi je bežné aj pre Slovenské firmy. Či už sa jedná o B2B medzi dodávateľmi a výrobou alebo medzi dodávateľmi a subdodávateľmi. Samozrejmosť je aj B2B komunikácia medzi firmami a marketingovými agentúrami. Samsung je napríklad jedným z najväčších dodávateľov Apple pri výrobe iPhonu. Apple tiež udržiava B2B vzťahy s firmami ako Intel, Panasonic a výrobcami polovodičov Micron Technology. Ak by B2B obchod a vzťahy nefungovali, museli by ste zabezpečiť komplet všetky časti výroby, distribúcie a predaja. 

 

B2B obchodovanie sú tiež chrbtovou kosťou automobilového priemyslu. Mnohé komponenty vozidiel sa vyrábajú nezávisle a výrobcovia automobilov nakupujú tieto diely na montáž automobilov. Napríklad pneumatiky, batérie, elektronika, hadice a zámky dverí zvyčajne vyrábajú rôzne spoločnosti a predávajú sa priamo výrobcom automobilov.

 

Poskytovatelia služieb sú tiež zapojený do B2B. Napríklad spoločnosti špecializujúce sa na správu nehnuteľností, upratovanie a priemyselné čistenie často predávajú tieto služby výlučne iným podnikom, a nie individuálnym spotrebiteľom. Väčšina firiem obchoduje aj s konečnými zákazníkmi (B2C) aj s firmami (B2B). 

 

Čo je to B2B marketing?

Ako už názov napovedá, business-to-business marketing sa týka marketingu produktov alebo služieb iným podnikom a organizáciám. Má niekoľko kľúčových rozdielov od B2C marketingu, ktorý je orientovaný na spotrebiteľov.

V širšom zmysle má B2B marketingový obsah tendenciu byť informatívnejší a priamočiarejší ako B2C. Je to preto, že obchodné rozhodnutia o nákupe sú v porovnaní s rozhodnutiami spotrebiteľov založené viac na konečnom vplyve na zisk. Teda ak si od nás firma objedná marketing a my promujeme ich produkty alebo služby, kde zákazník je firma, tak väčšinou sa nejedná o emotívnu spoluprácu ale presne vypočítanú a vyladenú na ROI.  Návratnosť investícií (ROI) je len zriedka hľadiskom pre bežného človeka, aspoň v peňažnom zmysle. Teda bežný zákazník ak si kupuje napr. tenisky tak nejaké ROI ho nezaujíma. 

 

Pre koho je B2B marketing určený?

Každá spoločnosť, ktorá predáva iným spoločnostiam. B2B môže mať mnoho podôb: predplatné softvéru ako služby (SaaS), bezpečnostné riešenia, nástroje, príslušenstvo, kancelárske potreby, marketing a podobne. Mnohé organizácie spadajú pod B2B aj B2C.

 

 

B2B marketingové taktiky a obsahové formáty

Tu je niekoľko najbežnejších B2B marketingových taktík a formátov obsahu, ktoré je potrebné zvážiť začlenenie do vašej stratégie:

Blogy: základ pre takmer každý obsahový tím. Pravidelne aktualizované blogy poskytujú organickú viditeľnosť a privádzajú prichádzajúcu návštevnosť na vaše stránky. Váš blog môže obsahovať ľubovoľný počet rôznych typov obsahu a formátov.

Sociálne médiá: Sociálne siete vám umožňujú osloviť a zapojiť potenciálnych zákazníkov tam, kde sú aktívni. B2B nákupcovia čoraz viac využívajú tieto kanály na prieskum potenciálnych predajcov pri nákupných rozhodnutiach.

E-mail: Aj keď jeho účinnosť v dobe spamových filtrov trochu klesá, e-mail tak skoro nezmizne. 

Video: Tento typ obsahu je možné použiť v niekoľkých vyššie uvedených kategóriách (blogy, sociálne médiá, e-maily).

Prípadové štúdie a ohlasy zákazníkov: Pre B2B marketingových stratégov je nevyhnutné získať dôveryhodnosť. Prípadové štúdie a posudky zákazníkov možno nie sú najkreatívnejšie, no napriek tomu sú kľúčové. 

Firmy ktoré sme školili.

klient-wooacademy-finalcd
klient-wooacademy-denim-logo
klient-wooacademy-chantall-logo
referencie-wooacademy-trochu-inak

Naplánuj si konzultáciu s našimi profesionálmi.

grafik-wooacademy

Art Director – [grafika / fotky]

Roman_konzultacia

Senior social ads specialist – [social marketing]

facebook partner

Facebook marketing partner –  [social marketing]

seo-webináre-wooacademy

HEAD of SEO / web editor –  [weby/SEO]

Facebook hodnotenia.