SEO metriky – pre každého ✅
SEO je pre väčšinu online projektov veľká neznáma a niektoré agentúry k tomu nepomáhajú a mistifikujú SEO výsledky v svoj prospech ?
Overte si výkon a výsledky v SEO jednoducho s dostupnými nástrojmi. Týchto pár SEO metrík by ste mali sledovať aby ste vedeli na čom v SEO ste a či optimalizácia funguje.
✅ SEO sa rozhodne dá merať ✅
autor článku: RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista – web editor
Úvod
Optimalizácia pre vyhľadávače nie je úplne exaktná veda a nie vždy všetky Google Best Practices fungujú rovnako pre každého. Možno aj kvôli tomu, že nie vždy sú viditeľné okamžité výsledky ako napr. pri PPC alebo social Ads. Moja práca v SEO, je do veľkej miery založené na vedomostiach od Google, predpokladoch, ktoré súvisia s daným segmentom, návrhom taktiky a skúsenostiach. Preto je pre mňa aj mojich klientov nutné sledovať niektoré metriky, ktoré potvrdia, že robím svoju prácu dobre a firmám zvyšujem objednávky a zisk zo SEO.
V tomto článku vám ukážem základné metriky, ktoré sledujem a ktoré si môžete sledovať sami na vlastných projektoch.
1. Organická návštevnosť webu
Základným cieľom SEO je zobrazovať sa na relevantné kľúčové slová na popredných pozíciách vo výsledkoch vyhľadávania (1. strana v SERP) a získať návštevnosť na web z týchto zobrazení.
Čím viac indexovaných (relevantných) kľúčových slov = viac (relevantných) návštev webu = viac konverzií (objednávok).
V SEO je jedno z hlavných KPI (Key Performance Indicator) návštevnosť. Sleduje sa väčšinou trend a nárast organickej návštevnosti. Tiež sa porovnáva s predchádzajúcim obdobím.
Pre väčšinu online projektov je to hlavný KPI. Treba si dať pozor. Lebo nahnať návštevnosť sa dá aj z nerelevantných kľúčových slov, ktoré vám síce donesú traffic ale nie konverzie. Preto je potrebné sledovať aj konverzie z organiky.
✅ ako aktivovať enhance ecommerce: návod ako sledovať konverzie na webe
Dáta sú pre marketing kľúčové
Vo wooacademy sa zameriavame na performance marketing, to znamená, že naším hlavným cieľom je získanie konverzií (objednávok) pre klientov aj pre naše inhouse projekty.
Je pekné získavať návštevy webu, alebo dosah príspevkov na sociálnych sieťach no pokiaľ to neprináša konverzie a teda aj zisk tak je to zbytočné.
Samozrejme sú aj brandové kampane, no cieľ brandovej kampane je tiež v konečnom dôsledku len zisk. Dokonca aj pri neziskovkách (NGO), ktorým pomáhame je najdôležitejší „zisk“ (konverzie). V prípade neziskoviek je ten zisk využitý na dobré veci, no aj neziskovky musia platiť priestory, dobrovoľníkov, marketing atď.
Data driven marketing
Na základe dát a výsledkov prispôsobujeme a optimalizujeme stratégiu a taktiku pre maximálnu účinnosť našej práce.
✅ referencie klientov, ktorým pomáhame dosahovať zisky: naši super klienti
✅ aj Direct traffic je dôležitý ✅
Direct traffic sa v určitom momente spolu so SEO a kampaňami začne tiež zvyšovať a znamená to, že „branding funguje“ a povedomie o značke rastie. Aj v rámci SEO funguje branding veľmi dobre.
2. Indexované kľúčové slová a ich pozície
Pri kľúčových slovách nás zaujíma hlavne na ktorej pozícii sa web nachádza na konkrétne kľúčové slová.
Čím viac indexovaných kľúčových slov (teda na čím viac kľúčových slov sa zobrazujete v Google) tým viac návštev a konverzií (nákupov) môžete získať.
✅ Ako sledovať pozície v Google?
- Google Search Console (GSC) je nástroj od Google, ktorým môžete sledovať pozície kľúčových slov, mieru prekliku (CTR) a mnohé ďalšie metriky dôležité pre SEO
- Marketing Miner je TOP nástroj pre SEO s ktorým okrem sledovania pozícií, alertingu, backlinkov a mnohých ďalších super funkcií dokážete spraviť aj TOP analýzu kľúčových slov.
MM_WOOACADEMY
zľavový kód na 40% na ľubovoľný tarif v Marketing Miner.
Kolísanie pozícií
„Padajú“ vám pozície v Google?
Žiadny strach pokiaľ sa jedná o jednodňové alebo chvíľkové výkyvy (pár dní), nič sa nemusí diať a v Google tieto pozície získate o pár dní späť.
Google často testuje a upravuje algoritmus, aby zaručil, že návštevníkom poskytne skutočne relevantné výsledky. Na Slovensku sú výkyvy aj o 60-100 pozícií denne a nemusí to byť žiadny problém.
Kedy je problém?
Ak vám začnú klesať pozície a „nevracajú sa“ treba sa pozrieť čo sa udialo a napraviť to.
Aj zlá spolupráca môže spôsobiť problémy.
Jeden môj SEO klient si povedal, že ide do inej agentúry, sľubovali mu (podľa mňa) nereálne veci. Ale obchodík klienta presvedčil. Jeho hlavná zbraň bola, že očiernil všetko čo som urobil a nasľuboval nereálne veci len aby získal deal. Klient síce mal reporty s dobrými výsledkami, chcel získať viac.
Nasľubovali mu napr. garanciu prvého miesta v určité dni v týždni (niečo ako SEO garancia).
Nič také ako garancia v SEO nefunguje. Ja na základe mojich skúseností, konkurenčnosti slov a segmentu, auditu webu a doterajších výsledkov môžem predpokladať určité dianie v rámci SEO. Ale garantovať sa v SEO a marketingu nedá nič.
Čo sa stalo s tým klientom?
Za „pár eur“ mu agentúra nakúpila stovky backlinkov z link fariem, ktoré asi na týždeň vyšvihli stránku vyššie na určité kľúčové slová, no o pár ďalších týždňov sa začal web prepadať v Google nižšie a nižšie.
3. CTR (miera prekliku)
Pozícia na Google neznamená, že získate aj návštevnosť stránky. Hodnota CTR (Click-through rate) alebo miera prekliku hovorí o tom koľko ľudí kline na váš web keď vás vidí v Google.
CTR je v podstate miera úspešnosti vašich stránok vo vyhľadávaní.
Pre zvýšenie CTR je dobre byť vo výsledkoch vyhľadávania čím najvyššie. Poprípade získať nultú pozíciu alebo tzv. dostať sa do featured snippetu (rozšírenia výsledku vyhľadávania) alebo „skrášliť“ výsledkoch vyhľadávania pomocou úpravy meta popisu alebo tzv. rich snippetom (krajším výsledkom vyhľadávania)
CTR si môžete overiť v Google Search Console. Väčšinou sledujem, či pozícii určitej stránky zodpovedá aj CTR. Ak povedzme na 1. mieste v Google určitá stránka dosahuje malé CRT tak musím zistiť v čom je problém a upraviť vizuál výsledku vyhľadávania aby získala vyššie CTR.
Jednoduchý (základný) postup zvýšenia CTR je :
- Dostať sa vyššie v SERP úpravou obsahu a získaním spätných odkazov
- upraviť meta popis aby bol atraktívnejší
- dostať sa na nulté pozície vyhľadávania
- použiť štruktúrované dáta na „vylepšenie zobrazenia“ v SERP
Zjednodušený výpočet potenciálu návštevnosti z určitého kľúčového slova (kw)
- 1000 vyhľadávaní slova mesačne
- 1-2 pozícia = cca 20 % CTR = 200 preklikov na web
- konverzný pomer 0.5-5% (zoberme 1%) = 2 konverzie = 2 nákupy
Toto je modelový potenciál len jedného slova a len so SEO. Takto si môžete jednoducho vypočítať (len odhadom) či má zmysel robiť SEO pre vaše produkty/ segment na základe analýzy kľúčových slov.
Konverzie sa získavajú aj inak
Konverzie nezískavate len z jedného kanála a väčšinou mate spustené kampane na Google, Facebooku, Instagrame, Youtube, LinkedIn a podobne. Dobre „vytvorenou“ kampaňou môžete posunúť potenciálneho zákazníka k nákupu.
Veľa nákupov v rôznych segmentoch je impulzívnych a emočných na základe premakanej kampane. Vtedy treba mať aj funkčný a UX/CX optimalizovaný web aby zákazník vedel rýchlo a jednoducho nakúpiť.
4. Užívateľské správanie
Miera odchodov, „hĺbka prehľadávania webu“ (session depth) a trvanie relácie sú základné metriky užívateľského správania. To či sú metriky správania užívateľov faktor SEO alebo nie, je často krát diskutované. Z môjho pohľadu pripúšťam dohady a diskusie, že užívateľské signály sú faktorom SEO.
Metriky správania sú však stále dôležitými faktorom optimalizácie stránky z pohľadu UX a CX. Lebo, je síce pekné doniesť ľudí na web z organického vyhľadávania pomocou optimalizácie stránky, taktiež pomocou reklamy a kampaňami na Google a Facebooku (to je pre skúseného špecialistu hračka). Ale či návštevník nakúpi alebo nie do veľkej miery rozhoduje práve vizuál webu, nákupná cesta, samotný produkt a jeho kvalita, jednoduchosť a rýchlosť webu a ďalšie UX a CX faktory.
Bouce rate a konverzný pomer
- ak zistím na určitej stránke, že je vysoký bounce rate a nemá byť (teda očakáva sa nejaká interakcia so stránkou) tak musím zistiť v čom je problém a odstrániť ho
- ak zistím, že z nejakého dôvodu klesá konverzný pomer na stránkach kde by nemal, taktiež musím lokalizovať chybu a odstrániť ju.
- podľa cieľa stránky sa sleduje rôzne správanie užívateľov a optimalizuje sa konverzná cesta pre maximalizovanie konverzného pomeru a počtu konverzií.
5. Konverzie (objednávky) ✅
Toto je v SEO (všeobecne pre celý business), z môjho pohľadu to najdôležitejšie. TOP metrika (nie len) SEO vďaka ktorej môže business fungovať ďalej, zamestnávať ľudí, pomáhať zákazníkom alebo v rámci neziskovky zachraňovať svet a robiť z neho krajšie miesto na život.
Konverzia = dokončená objednávka, nákup, odoslanie formulára, stiahnutie ebooku, donate a podobne.
Ak robíte SEO, skontrolujte si konverzie z organického vyhľadávania v Google Analytics, poprípade z Direct traffic a taktiež sa pozrite na asistované konverzie.
Nie vždy platí, že len vstupná stránka, ktorú optimalizuje získava konverzie. Konverzie zo SEO sa začnú prejavovať naprieč celým webom. Myslím to tak, že keď zvyšujem domain authority, tlačím určitú kategóriu produktov alebo článkov vyššie vo výsledkoch vyhľadávania, často tým pomáham celej stránke.
✅ Chceš robiť kvalitné SEO? ✅
SEO začína pri kľúčových slovách. Bez nich sa nedá nič optimalizovať na profi úrovni. Príď sa naučiť ako spraviť analýzu kľúčových slov s profi nástrojom Marketing Miner ➡️ workshop analýza kľúčových slov
6. Backlinky – spätné odkazy
Spätné odkazy sú bezpochyby jedným z hlavných faktorov SEO (spolu s obsahom webu – content) a hodnotenia stránok.
Ak sledujete spätné odkazy, viete rýchlo reagovať:
- buď získať stratené linky späť (mohlo sa stať, že vypadli nedopatrením alebo ich niekto zámerne odstránil)
- alebo sa dištancovať od odkazov, ktoré by vám mohli v SEO uškodiť, poprípade vám konkurencia dala darček v podobe „spamových“ backlinkov ktoré vás ťahajú dole. Dištancovať od backlinkov sa môžete podľa nasledujúceho postupu: Ako odstrániť spätné odkazy
Čo má v SEO zmysel?
Bežne sa k hodnotiacim faktorom SEO vyjadruje doslova hocikto?. Za účelom diskreditovať prácu špecialistov a získať zákazky pre seba, napr. aj sľubovaním vecí, ktoré nejde v SEO splniť (SEO garancia na skúšku a podobné bludy)
Preto sa stretnete s vyjadreniami, že nemá zmysel riešiť H1-H3 štruktúru, že meta popis nemá zmysel, že alt text pre obrázky nemá zmysel, že textu stačí len 1NS a dôležité je kúpiť si len spätné odkazy a podobne.
Google nám v svojom supporte a videách od webmasterov presne a často hovorí (niekedy len naznačuje), čo máme a nemáme robiť a čo má a nemá zmysel.
“ Ak by sme zobrali len meta popis a nemali obsah alebo len optimalizovali obrázok bez SEO článku alebo kúpili backlink na prázdny web – tak skutočne niektoré faktory zmysel mať nebudú. “
✅ SEO funguje a „hrá“ najlepšie len keď sa zameriame na všetko podstatné (pre daný segment) a optimalizáciu berieme ako komplexnú prácu. Nie len ako jednorázovú úpravu napr. H1-H2. ✅
6. SEO ROI – návratnosť investícií
ROI (Return of Investment) alebo návratnosť investícií vám prezradí, či vo vašom prípade má alebo nemá zmysel robiť SEO, poprípade či má zmysel najať si lacnejšiu agentúru alebo nezávislého SEO špecialistu, poprípade dať peniaze radšej do Facebook reklamy. Výpočet SEO ROI je niekedy obtiažny proces. Hlavným problémom je, že SEO je dlhodobá investícia (hlavne pri veľmi konkurečných slovách a segmente). Každá optimalizácia, ktorú urobíte, každý SEO článok alebo iný SEO obsah má potenciál priniesť nie len okamžitú návštevnosť ale môže prinášať organický traffic niekedy až celé roky.
✅ Ako určiť ROI pre SEO?
Ak máte nastavené sledovanie konverzií na webe, tak návratnosť zistíte na základe objednávok (hodnoty objednávok) a čistého zisku za predaný tovar/ službu. Ak ste vďaka SEO predali tovar a váš čistý zisk prevyšuje náklady na SEO tak je to v poriadku (výpočet je často komplikovanejší, nakoľko do neho vstupujú aj iné faktory, náklady a podobne). Samozrejme treba sa na návratnosť investícií pozerať ako na celok. Každopádne ak odčítate všetky náklady a ste v plusových (zelených) číslach je to v poriadku.
Kde zistíte počet a hodnotu objednávok z organického vyhľadávania.
- Otvorte si Google Analytics ➡️ Akvizícia ➡️ Všetka návštevnosť ➡️ zdroj/médium
- Nastavte časový rozsah za ktorý chcete zistiť počet a hodnotu objednávok
- Tiež si otvorte ➡️ Konverzie ➡️ Viackanálové zúženie ➡️ asistované konverzie a zistíte ku koľkým konverziám asistovala organická návštevnosť
Ak chcete robiť pekné reporty pre klienta (nie len v SEO) používajte Google Data Studio. Klient aj vy máte nonstop prístup ku aktuálnym výsledkom a metrikám.
Odporúčania
Len ak sledujete dáta, zistíte čo funguje a čo nie. Dokážete rýchlo reagovať a účinne optimalizovať. Bez dát by sme boli v marketingu úplne slepí.
Ak vám niekto tvrdí, že niečo dokáže a že má výsledky, nech ukáže dáta, napr. aj na svojom vlastnom webe.
➡️ Pozrite si sales článok: Aj obuvník chodí bosý (sales blbosť)
Záver
- Ak sa vám článok páčil a bol pre vás užitočný, neváhajte ho zdielať na Facebooku alebo o ňom povedať známym.
- Ak sa chcete dozvedieť viac o online marketingu, vyberte si niektorý z našich kurzov a workshopov v Bratislave.
- Naše služby v online marketingu, radi vám pomôžeme s propagáciou online, neváhajte nás kontaktovať 0940634491 alebo info@wooacademy.sk
Teším sa na vás na kurzoch alebo konzultáciách.
ak podporíš náš projekt zdieľaním, napíš nám a zašleme ti kupón na 10% zľavu na naše ďalšie kurzy a workshopy (aj online)
O autorovi
RNDr. Milan Fraňo, PhD.
Ex Account & Sales Director v Google Partner digitálnej agentúre, SEO špecialista, web editor a Google Fotograf.
Môj príbeh SEO špecialistu …