PR článok – koľko stojí ako na to a má PR článok zmysel?
Do obsahového marketingu a linkbuildingu patrí PR článok. Čo obnáša PR článok, čo je PR článok a kde uverejniť PR článok.
A myslíte, že PR článok má niečo spoločné s Public Relations? Áno aj nie.
Zhrnutie:
- PR je skratka Public relations – po slovensky vzťahy s verejnosťou
- PR môže znamenať aj platená reklama
- PR článok je chybne pomenovaní v zmysel linkbuildingu – v skutočnosti je to tzv. advertoriál
- PR článok (advertoriál) stojí od 180 – po tisíce € (v relevantných médiách)
- Rozsah PR článku (advertoriál) je 1-1,5 NS
- Počet spätných odkazov v PR článoku (advertoriál) je 1-5 ks.
autor článku: RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista – web editor – co-founder najlepšie hodnotenej vzdelávacej akadémie ⭐⭐⭐⭐⭐ wooacademy
Čo je PR?
Podľa definície PR, znamená táto anglická skratka v preklade vzťahy s verejnosťou (Public Relations). Touto skratkou označujeme aktivity ktorými budujeme obojstranne prospešné vzťahy medzi organizáciami/firmami/brandom a verejnosťou (potenciálnymi zákazníkmi).
Public Relations (PR) vs. Platená reklama (PR)
PR vo všeobecnosti znamená (Public Relations) a definíciu PR nájdete vyššie.
Platená reklama je forma reklamy, za ktorú platíme a ktorej cieľom je zvyšovať povedomie o firme a samozrejme prinášať nákupy.
Dá sa zaplatiť PR článok?
Nie, PR článok v zmysle článok pre budovanie vzťahov s verejnosťou (Public Relations) sa nedá zaplatiť v zmysle ako sa často prezentuje. Články, ktoré si platíme v médiách ako PR sú v skutočnosti platený obsah alebo platená reklama (PR). Presnejší výraz je advertoriál.
V čom je rozdiel?
Základný rozdiel medzi PR materiálmi a advertoriálom (PR článkom) je v tom, že PR materiál (napr. tlačová správa) obsahuje novinky, ktoré sú pre médiá v danej chvíli prospešné a obsahujú nové udalosti. Tlačová správa obsahuje zaujímavé fakty, čísla a je podložená presnými a dôveryhodnými dátami. Tlačová správa má cieľ zaujať médiá a následne získať mediálny priestor zadarmo. Väčšinou sa jedná o tzv. redakčnú spoluprácu. Ak sa stanete overený zdroj, médiá vás budú často oslovovať a žiadať od vás vyjadrenia k určitej téme.
Advertoriál, alebo tie naše dobre známe PR články, ktoré si kupujem, sú subjektívne a nie neobvykle aj prehnané promo firmy alebo produktu, ktorá si PR článok alebo presnejšie advertoriál zaplatí.
Je to platený mediálny priestor = reklama v podobe článku (online alebo off-line).
V nie všetkých médiách je tento obsah označený ako platení a tvári sa ako poctivá práca žurnalistov. Z pohľadu SEO by sa samozrejme spätné odkazy z týchto článkov mali označovať ako rel=“sponsored“ (to sa zatiaľ väčšinou nedeje a osobne som za to rád)
Koľko stojí PR článok
Platená reklama a konkrétne článok ako forma platenej reklamy stojí na rôznych weboch rôzne. Keď berieme do úvahy relevantné weby s dobrou domain authority (povedzme na 60) tak cena as hýbe od 180-200€ po tisíce €.
Koľko backlinkov obsahuje PR článok
Štandardne je možnosť umiestniť 1-3 spätné odkazy do takéhoto plateného článku, ktorý smeruje na vašu doménu.
PR článok a SEO?
Google má pomerne jasno, čo sa týka uverejňovania platených spätných odkazov na rôzne domény.
Mali by ste použiť rel=“sponsored“
Typy PR (public realtions) článkov
Vo všeobecnosti existujú dva typy PR (public relations): tradičné PR a digitálne PR. Digitálne PR sa prirodzene vyvinulo z tradičného, keďže firmy komunikovali s verejnosťou aj pre digitálnym svetom.
Čo je tradičné PR?
Tradičné PR je to, čo si mnohí predstavia, keď počujú slovné spojenie: budovanie vzťahov s verejnosťou. PR komunikácia v tradičnom ponímaní využíva televíziu, rádio, noviny, časopisy a hovorcov, aby ovplyvňovali názor verejnosti a vzbudzovali záujem.
Čo je digitálne PR?
Digitálny PR má rovnaký cieľ ako tradičný PR, no presunul sa do online priestoru a využíva globálny dosah internetu.
Digitálny PR pokrýva online spravodajské zdroje (online magazíny), sociálne siete, blogy, vlogy, podcasty ale aj bežné webové stránkami.
Pretože oba typy PR majú rovnaký cieľ (zvýšenie povedomia o značke a záujem o produkty a služby) ale líšia sa v prístupe, pre mnohé stratégie a taktiky spájajú oba prístupy pre ešte väčší dosah.
PR článok vs. tlačová správa
Tlačová správa na rozdiel od PR článku obsahuje nové informácie (novinky), o ktorých informuje verejnosť. Tlačová správa sa zasiela rôznym médiám a ak je dostatočne zaujímavá tak je uverejnená.
Čo obsahuje PR článok (platený článok)
PR článok je podobný ako SEO článok
Návštevnosť z PR (platená reklama) článku?
Pri platených článkoch s backlinkami, ktoré sú uverejnené v online médiách a tvária sa ako organický obsah, veľa ľudí rieši návštevnosť z týchto článkov.
Návštevnosti sa väčšinou blížia 0. Nerobím si srandu. Tieto platené články, v zmysle linkbuildingu, slúžia výhradne na zvyšovanie autority domény a konkrétnej URL a tým aj zlepšenie pozícií jednotlivých URL.
Samozrejme nedá sa to zovšeobecniť, v rámci PR článkov som zažil už aj reálne konverzie, no väčšinou je to čisto SEO taktika.
Kúpiť wooacademy GDPR plugin 2022 ⭐⭐⭐⭐⭐
Záver
- PR články pre linkbuilding sú pre určité segmenty prospešné a určite patria do SEO stratégie a taktiky.
- Návštevnosť priamo z PR článkov veľkú nečakajte.
- Ak sa vám článok páčil a bol pre vás užitočný, zdieľajte ho na Facebooku alebo o ňom povedať známym.
- Ak sa chcete dozvedieť viac o online marketingu, vyberte si niektorý z našich kurzov a workshopov v Bratislave.
- Naše služby v online marketingu, radi vám pomôžeme s propagáciou online, neváhajte nás kontaktovať 0940634491 alebo info@wooacademy.sk
Teším sa na vás na kurzoch alebo konzultáciách.
ak podporíš náš projekt zdieľaním, napíš nám a zašleme ti kupón na 10% zľavu na naše ďalšie kurzy a workshopy (aj online)
O autorovi
RNDr. Milan Fraňo, PhD.
HEAD of SEO, web editor, co-founder wooacademy
Môj príbeh SEO špecialistu …