Prehľad nástrojov pre webovú analytiku
Webová analytika je pre mnohých neznámy pojem. Množstvo ľudí prevádzkujúcich rôzne typy webových stránok sa webovou analytikou príliš nezaoberá alebo nevie, na čo a ako používať nástroje pre webovú analytiku.
Nástroje pre webovú analytiku vám však pomôžu zefektívniť vaše podnikanie, môžete sa z nich dozvedieť veľmi užitočné informácie, napríklad:
- čo ľudí na webe zaujíma
- čo ľudí naopak vôbec nezaujíma
- kde trávia návštevníci najviac času
- na čo najviac klikajú
- z akých zariadení sa pripájajú
- cez aké odkazy sa dostali na vašu stránku
- vek, pohlavie, záujmy
- a podobne…
Aké nástroje sú dostupné a podľa čoho vyberať? Čítajte ďalej:
Google Analytics
Google Analytics (www.google.com/analytics/) je najznámejší a jeden z najpoužívanejších nástrojov na meranie aktivity na webových stránkach. Jeho najväčšou výhodou je, že je zadarmo. Za používanie všetkých služieb, ktoré analytický nástroj od Google ponúka neplatíte nič.
Čo sa funkcionalít týka, škála je naozaj veľmi široká. Google Analytics ponúka veľa informácií, ktoré vám pomôžu pri zefektívňovaní vášho podnikania alebo propagácií blogu či iného druhu webovej stránky. Vďaka google analytics viete merať demografiu užívateľov, z akých zariadení sa pripájajú, cez aké stránky a odkazy sa ku vám dostali.
Viete odfiltrovať organické návštevy, priame aj platené. Jednoducho google Analytics prepojíte s Google Adwords. Google Analytics jednoznačne odporúčame.
Čítať viac o „Google Analytics„
Hotjar
Oproti Google Analytics funguje Hotjar (https://www.hotjar.com/) na inom princípe. Zatiaľ čo ekvivalent od Googlu funguje na princípe číselných hodnôt, preklikov a podobne, Hotjar vám vizuálne, pomocou tzv. „heatmaps“ ukáže, čo používateľov zaujíma.
Čo to znamená v praxi? Heatmaps sú „tepelné snímky“, ktoré vám ukážu, na ktorú časť webovej stránky návštevníci klikajú najviac, respektíve strávia na nej najviac času s kurzorom myši.
Ďalej ponúka „scrollmaps“, ktoré vám graficky znázornia, po ktorú časť webu scrolluje aké percento návštevníkov. Všetko sú to údaje, ktoré sú pri vylepšovaní tzv. UX (User Experience) veľmi podstatné. Preto odporúčame najmä pri zmene dizajnu alebo pri výrobe úplne nového webu nasadiť Hotjar čím skôr a sledovať správanie návštevníkov na webe a postupne upravovať vizuál stránky tak, aby užívateľom najviac vyhovoval.
Čítať viac o „Hotjar„
Church Analytics
Spomedzi spomenutých sa jedna o najnovší nástroj. Oproti ostatným menovaným je oveľa jednoduchší. Jednoduchší však nemusí znamenať horší. Skúsený marketér si po vyskúšaní určite povie, že vývojari vedeli, čo robia keď vytvárali Church (www.churchanalytics.com).
V nástroji sa nachádzajú len tie najpodstatnejšie features, to však neznamená, že nemôžete sledovať web podrobne. UI (User Interface) je veľmi pekné a jednoduché. Nenájdete žiadne zbytočné prvky, ktoré by vás otravovali a znepríjemňovali vám prácu.
Čítať viac o „Church Analytics„
Clicky
Ďalším nástrojom z rady najlepších je Clicky (www.clicky.com). Zatiaľ čo Google Analytics zbiera dáta najmä v číslach, Hotjar vás zase informuje o aktivite na webe najmä v grafickej podobe pomocou tzv. heatmaps alebo tepelných máp.
V prípade nástroja Clicky môžete mať všetko v jednom. A ešte niečo naviac. To, že budete môcť zistiť návštevnosť, dobu zotrvania užívateľa na webovej stránke už ani nie je potrebné spomínať, to je jednoducho štandard. Clicky je však najviac vyzdvihovaným vylepšením najmä vďaka jeho ľudovo nazývanému „spy mode“, vďaka ktorému môžete sledovať aktivitu užívateľov v reálnom čase.
Oproti konkurencií je Clicky schopné zbierať dáta aj z vášho twitter profilu, ktoré môžete takisto následne analyzovať a vylepšovať svoje tweety na základe spätnej väzby od používateľov.
Čítať viac o „Clicky„
Matomo (Piwik)
Pre väčšinu ľudí, ktorí sa v orientujú v marketingu bude znieť povedomejšie názov Piwik. Spoločnosť však prešla niekoľkými zmenami a jednou z najzásadnejších je aj zmena názvu na Matomo (https://matomo.org/).
Výhodou Matoma je open-source nástroj pre meranie webovej analytiky. Podstatnou výhodou matoma je fakt, že v Matome dbajú na súkromie ako návštevníkov webu, tak aj používateľa samotnej aplikácie, a teda sa nemusíte báť, že by vaše citlivé dáta mohol niekto získať.
Matomo viete prispôsobiť priamo vašim potrebám. Dokážete s ním merať aktivitu v reálnom čase, zbierať metriky ako v google analytics, navyše robiť A/B testovanie a tiež aktivitu uživateľov v podobe heatmaps ako pri Hotjar.
Čítať viac o „Matomo„
Záver
Každý z nástrojov má svoje pre a aj proti. Toto vnímanie je však veľmi subjektívne, a preto vrelo odporúčame najprv vyskúšať každý z nich. Nič nepokazíte ani tým, keď sa poradíte s niekým, kto sa tejto oblasti dlhodobo venuje a vie, na čo je ktorý nástroj vhodnejší.
Ďalším faktorom je tak ako pri veľa ostatných veciach prvý dojem a prostredie. Niekomu sadne konzervatívnejšie a komplikovanejšie prostredie, ako napríklad Clicky, niekomu zase prehľadné a moderné UI, v ktorom nájde hneď to čo potrebuje a nie je tam žiadna zbytočná „vata“. Výber je ako o funkcionalitách, tak aj o pocite a osobných preferenciách.