Skip to content

Analýza kľúčových slov – ako na to a kde začať

analyza klucovych slov

Obsah článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. - SEO špecialista a web editor - wooacademy

O autorovi článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista a web editor wooacademy
RNDr. Milan Fraňo, PhD. - SEO špecialista a web editor - wooacademy

O autorovi článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista a web editor wooacademy

☕Páčil sa vám článok? Podporte nás likom na YouTube kanál alebo kúpou kávy.

Analýza kľúčových slov je prvým a základným krokom pre optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO). Bez analýzy sa len veľmi ťažko robí SEO a niečo optimalizuje. Je to optimalizácia naslepo.

⭐ V skratke a zjednodušene: Impressions, clicks, position

  • Impressions: ak niekto videl (alebo sa mu zobrazil – nemusel ho reálne vidieť) odkaz na vašu doménu.   
  • Clicks: Každé jedno kliknutie, ktoré smeruje na vašu doménu.  
  • Position: Na akej pozícii bola vaša doména viditeľná (sa zobrazila) – samozrejme je to priemerná pozícia vo výsledkoch vyhľadávania. 

Čo je analýza kľúčových slov

Je to excel dokument, ktorý obsahuje vyčerpávajúci zoznam kľúčových slov a fráz, podľa ktorých ľudia vyhľadávajú vaše produkty alebo služby.

Na základe údajov, obsiahnutých v analýze kľúčových slov, ako sú:

  • mesačné aj priemerné objemy hľadanosti kľúčových slov a fráz
  • konkurenčnosť kľúčových slov
  • vstupné stránky
  • ceny za klik (CPC)
  • klasifikácia kľúčových slov do logických kategórií

je možné riešiť strategické rozhodnutia v rámci SEO a marketingovej stratégie, ktoré do veľkej miery môžu pomôcť zvýšiť mieru návratností investície do marketingu. 

✅TIP čo nerobiť s analýzou kľúčových slov ✅

Najhoršia možná varianta pri analýze kľúčových slov je: ➡️ že si ju zaplatíte (lebo firmy už vedia, že tento dokument potrebujú pre online marketing a obzvlášť SEO a PPC) ➡️  SEO špecialista vám ju dodá ➡️ no s analýzou sa nič nerobí a pol roka sa čaká, kým ju vo firme vôbec otvoria a začnú sa rozhliadať čo s ňou. 

Koľko trvá vytvoriť analýzu kľúčových slov

Všetko závisí od:

  • kvality analýzy (videl som rôzne výstupy, ktoré mali nulovú výpovednú hodnotu a ich tvorca len stiahol výstup z plánovača kľúčových slov na pár dotazov)
  • segmentu, pre ktorý sa analýza robí (nie je jedno, či robím analýzu pre e-shop so stovkami kategórií, alebo web s piatimi službami)
  • „poctivosti“ SEO špecialistu (či si zjednoduší prácu pri čistení dát a kategorizácii/klasifikácii dát tým, že to všetko spraví automaticky bez toho, aby si prezrel hľadanosti a logiku jednotlivých klastrov)

Vo všeobecnosti analýza kľúčových slov trvá 10 – 40 hodín. 

Cena analýzy kľúčových slov

Cena závisí od SEO špecialistu, a jej rozmedzie je od (len približne): 

  • 50 – 200 € (napr. na jaspravím sú rôzni „špecialisti“, ktorí len stiahnu návrhy kľúčových slov z Plánovača kľúčových slov a vybavené)
  • 200 – 500 €  (za túto sumu už freelanceri dokážu vytvoriť celkom dobré analýzy kľúčových slov alebo content gap analýzu)
  • 500 – 5000 € (v závislosti od agentúry/ špecialistu, rozsahu a jazykov analýzy)

 

Cena analýzy do veľkej miery odzrkadľuje aj čas strávený nad analýzou a „technológie“, ktoré sú na analýzu využité (rovnako aj firmu, ktorá analýzu robí, pričom nie je vždy pravidlom, že čím drahšie tým lepšie – hlavne v online marketingu). Až vás zaujímajú naše ceny,  môžete si ich pozrieť v službách wooacademy.

Kto „potrebuje“ analýzu kľúčových slov

Analýzu kľúčových slov „potrebujú“ online projekty, ktoré majú v pláne: 

  • optimalizovať web pre vyhľadávače (SEO)
  • robiť PPC kampane
  • upravovať web alebo e-shop a pridávať nové filtre, kategórie a celkovo robiť úpravu štruktúry webu
  • tvoriť obsah (blog, magazín, novinky a podobne)
  • definovať persóny a publiká
  • nastaviť budgety pre marketing a zistiť potenciál trhu (napr. aj pri expanzii do zahraničia, je možné zistiť potenciál trhu na základe vyhľadávanosti a konkurencie)

Kto sa orientuje v analýze kľúčových slov

Väčšina klientov, pokiaľ priamo nerobí v online marketingu, sa v analýze kľúčových slov až tak neorientuje. No keď tento výstup dostanú do rúk pracovníci na marketingovom oddelení alebo externí dodávatelia, mali by sa v ňom vyznať a vedieť čo s ním. Medzi nich patria:

  • PPC špecialisti – pre nich je to absolútne nutný dokument a bez problémov sa v ňom vedia orientovať
  • SEO špecialisti – bez analýzy kľúčových slov sa veľmi ťažko robí optimalizácia
  • copywriteri – tu mám osobne často boj s copywritermi a nerád spolupracujem s tými, čo články nepíšu pre SEO (keď majú také zadanie), ale len aby bola 1 normo strana. Copywriteri by mali vedieť narábať s analýzou kľúčových slov a dokonca si ju aj sami vytvoriť  (ak ju  vytvárať nevedia, nie radi ich to naučíme ?) 
  • možno vás to prekvapí, no moja osobná skúsenosť je, že produktoví manažéri a podnikatelia, ktorí riešia expanziu do zahraničia, sa veľmi dobre vyznajú v analýze kľúčových slov 

Čo budete potrebovať na tvorbu analýzy kľúčových slov

 

  • Excel  (to je asi jasné, do niečoho musíte dáta zapisovať a Excel je na to ideálny, nakoľko má v sebe funkcie, vďaka ktorým dokážete s dátami ďalej pracovať a vyhodnocovať ich )
  • Open Refine (free nástroj na prácu s dátami, ich čistenie, klasifikáciu a podobne; tu využijete hlavne funkciu cluster and edit, ktorá dokáže zlúčiť podobné výrazy)
  • Marketing Miner (platený nástroj, no stojí za každé euro a pri analýze kľúčových slov absolútne nepostrádateľný; zhruba v strede tohto článku na vás čaká kupón na 40% zľavu – vrelo odporúčam, pracujem s ním denne) 
  • osobne zvyknem využívať aj niektoré free online nástroje na zber dát (Ubersuggest, Plánovač kľúčových slov od Google, občas Keywordtool a to je asi všetko) 

 

Zabudol som ešte spomenúť, že budete potrebovať čas, nie len na samotnú analýzu, ale aj na pochopenie klienta a jeho produktov. Prvým krokom analýzy je pochopenie tovaru alebo služieb, na ktorú analýzu vytvárate.

Keď robím analýzu kľúčových slov pre klienta, dôsledne si prechádzam aj jeho web a súčasne zbieram dáta, kategóriu po kategórii, produkt po produkte. Robím to kvôli tomu, aby som zaručil, že pokryjem všetky relevantné kľúčové slová, ktoré môžu byť napr. ukryté v zložení produktu a môžu tvoriť významnú kategóriu kľúčových slov. 

Ako sa robí analýza kľúčových slov

Vo všeobecnosti je to rozdelené do 5-8 hlavných krokov:

  • dôkladné pochopenie portfólia klienta
  • zber dát 
  • data mining
  • čistenie dát
  • klasifikácia / kategorizácia dát
  • tvorba výstupu 
  • spísanie reportu s odporúčaniami na zapracovanie
  • a samozrejme aplikácia analýzy pri stratégii a taktike

 

Poďme sa pozrieť bližšie, čo obsahujú jednotlivé kroky:

 

Pochopenie portfólia klienta

Je to logické, nakoľko máloktorý SEO špecialista (lepšie by bolo asi povedať, že žiadny), pozná dopodrobna všetky segmenty (od auto-moto až po výživové doplnky, cez fashion a elektroniku) a vie, aké slová použije pre zber dát. 

Tento krok spájam so zberom dát a sústredene si prechádzam portfólio klienta, kategóriu po kategórii, produkt po produkte a hľadám kľúčové slová, ktoré použijem pri zbere dát. 

Najčastejší omyl, s ktorým sa stretám pri výbere nie len SEO špecialistu je: „(KLIENT) Ja potrebujem človeka, ktorý dokonale pozná naše produkty a už robil pre podobného klienta aspoň 3 roky.“

Ak je špecialista (myslím reálnych špecialistov) dobrý, tak nezáleží na tom, že pre podobného klienta nikdy nerobil. Dokáže spraviť to isté a v rovnakej kvalite ako špecialista, ktorý v danom segmente už robil. 

 

Zber dát 

Zber dát (tvorba úvodného data setu) je zozbieranie všetkých kľúčových slov a fráz, ktoré súvisia so segmentom, pre ktorý analýzu robíte a sú to slová, ktoré ľudia vyhľadávajú. 

 

Kde získam vstupné dáta?  

  • Google Analytics
  • Google Ads
  • Google Search Console
  • web klienta
  • weby konkurencie
  • fóra
  • Plánovač kľúčových slov
  • Ubersuggest
  • a samozrejme môj obľúbený a najviac používaný Marketing Miner 

 

Takto získate desiatky tisíc slov (surové dáta), ktoré použijete v ďalších krokoch pri čistení a miningu dát. Samozrejme, treba si dať všetky slová pekne pod seba zo všetkých záložiek v Exceli. 

 

Data Mining

Data mining je získanie dát (vyťaženie dát) o hľadanosti, konkurencii, CPC a pod. ku slovám, ktoré máme v data sete. 

Data set máme pekne naplnený. Čo ďalej? 

  • odstráňte duplicity (Toto je krok čísla jedna, nepotrebujete predsa zbierať dáta duplicitne. Ja si v Exceli vytvorím stĺpec s kľúčovými slovami bez interpunkcie a následne odstránim duplicity)
  • teraz je na rade Marketing Miner, ktorý je v miningu dát nenahraditeľným pomocníkom. Vkladám dáta do Marketing Minera.

Doplnenie: Ak robíte analýzu kľúčových slov pre segment, kde je slov v data sete desiatky tisíc a viac, tak niekedy vám nebude stačiť tarif v Marketing Mineri a vtedy sú 2 možnosti: a) buď si navýšite tarif (odporúčam) alebo b) kým dáta vložíte do Minera, tak ich prečistíte a vyhodíte skupiny slov, ktoré úplne nesúvisia so segmentom analýzy. Môžete spraviť aj klasterizáciu v rámci čistenia v Open Refine, aj keď osobne by som to neodporúčal, nakoľko môžete prísť o objemy vyhľadávaní pre niektoré zaujímavé slová, ktoré ste si „zlúčili“.

Čistenie dát 

Získané kľúčové slová obsahujú aj množstvo slov, ktoré nezapadajú do cieľového segmentu a treba sa ich zbaviť, aby „nezavadzali“, Medzi slová, ktorých sa treba zbaviť, patria aj tie, ktorých význam je rovnaký, no majú iný tvar kvôli skloňovaniu alebo skomoleniu.

 

Čistenie dát môžete spraviť v Open Refine a/alebo v Exceli

Predstavte si nasledujúcu situáciu: zistím, že kľúčové slová obsahujú vzory, ktoré nepatria do analýzy. Povedzme, že klient ponúka svoje produkty len pre ženské pohlavie, tým pádom nájdem základ slova muž, mužský, chlapec, dieťa, pán a tieto výrazy všetky vyhodím. Ja na to používam Open Refine, ale tento krok môžete spraviť aj v Exceli.

Sú výrazy, ktoré v prvom momente neviem či môžem odstrániť. Napríklad, ak by ste robili analýzu kľúčových slov pre klienta, ktorý má aj TV a rádio reklamu (banky, poisťovne a podobne) a v analýze sa často skloňuje určité meno (pre mňa neznáme a nesúvisiace s kľúčovými slovami), tak toto meno/mená neodstránim, ale zaradím do nejakej logickej kategórie. Pokiaľ ide napríklad o osobu, mohlo sa stať, že sa objavila v nejakej reklame alebo sa jedná o mikro influencera, a teda toto slovo sa môže hodiť aj pri ďalších kampaniach alebo spolupráci. 

 

Tu ešte treba spomenúť veľmi dôležitý krok v Open Refine a to je funkcia Cluster and Edit, ktorá dokáže slová, ktoré sú vyskloňované, skomolené, poprehadzované v slovoslede, dať dokopy a vy ich môžete zlúčiť. Bez Marketing Minera a cluster and edit funkcie v Open Refine si neviem predstaviť robiť analýzu kľúčových slov (samozrejme dá sa to aj inak, ale výstup nemusí byť relevantný).

Po cluster and edit vám vzniknú duplicity, ktoré musíte odstrániť, ale nemôžte zabudnúť na sčítanie objemov vyhľadávaní pre jednotlivé výrazy. 

Klasifikácia a kategorizácia dát

Získali ste prečistený dataset (Excel tabuľku s kľúčovými slovami), ktorý vo svojej podstate prezradí klientovi, ktorý si objednal analýzu kľúčových slov, veľmi málo. 

Je potrebné tieto slová rozdeliť do kategórií, sub kategórií a ďalších logických celkov na základe vzorov v týchto slovách. 

Napríklad zistíte, že sa často opakujú slová súvisiace s cenou, tieto slová si vyfiltrujete v Open Refine a zaradíte ich do určitej kategórie (lacné, luxusné, drahé, výpredaj, bazos, akcia, zľava atď).

Podobných kategórií sa snažím nájsť čo najviac, ako napr. lokalita, atribúty, otázky, určenie (na akú udalosť, príležitosť), značka (brand), a podobne. 

Kategorizáciu robí aj Marketing Miner pri Data Miningu. Táto kategorizácia je veľmi dobrá pomôcka, no nespolieham sa len na toto rozčlenenie a hľadám čo najviac logických celkov, do ktorých zaradím kľúčové slová.

Jedine keď budete mať slová zaradené (kategorizované), tak viete dáta finalizovať a vyhodnotiť (veľmi jednoducho napríklad cez kontingenčné tabuľky).

Finalizácia a tvorba finálneho výstupu analýzy kľúčových slov

Sú určité štandardy, ako by mala analýza kľúčových slov vyzerať. No každý špecialista má svoju šablónu, ktorú používa. 

Analýza by mala byť spravovaná tak, aby sa v nej aj laik na základe návodu vedel orientovať a aplikovať dáta z analýzy napr. pre SEO taktiku úpravy webu alebo e-shopu a tvorbu obsahu. 

Konkrétne analýzy zdieľať nebudem, ale na školení analýza kľúčových slov vás to naučím.

Odporúčania k analýze kľúčových slov

K analýze kľúčových slov odovzdávam klientom aj odporúčania a slovné zhodnotenie výstupu. Väčšinou je to zhodnotenie výstupov z kontingenčných tabuliek a obsahu Excelu.

Aplikácia analýzy kľúčových slov a zavedenie do praxe

Čo s analýzou kľúčových slov závisí už od klienta. Jednoznačne však odporúčam: 

  • tvorte obsah na webe alebo e-shope, skúste sa pozrieť aj na slová s vysokým objemom vyhľadávaní, s nízkou až strednou konkurenciou a vysokým CPC
  • použite analýzu pri tvorbe Google reklám (PPC)
  • pozrite si štruktúru webu a na základe vzorov vyhľadávaní upravte kategórie, filtre, štruktúru webu a navigáciu
  • využite analýzu na SEO on-page a off-page

Záver

  • Analýzu kľúčových slov vám vrelo odporúčam, ak to so SEO myslíte vážne.
  • Ak by ste potrebovali pomôcť s vytvorením analýzy kľúčových slov neváhajte nás kontaktovať 0940634491 alebo info@wooacademy.sk 
  • Ak sa vám článok páčil a bol pre vás užitočný, neváhajte ho zdielať na Facebooku alebo o ňom povedať známym.
  • Ak sa chcete dozvedieť viac o online marketingu, vyberte si niektorý z našich kurzov a workshopov v Bratislave.
  • Taktiež si môžete objednať naše služby v online marketingu.

Tešíme sa na vás na kurzoch alebo konzultáciách.

O autorovi

RNDr. Milan Fraňo, PhD.

HEAD of SEO, web editor, co-founder wooacademy

Môj príbeh SEO špecialistu

seo-specialista-milan-frano

Facebook hodnotenia.

Naplánuj si konzultáciu
s našimi profesionálmi.

grafik-wooacademy

Art Director – grafika & fotky & videá

Roman_konzultacia

Senior social ads specialist  – social marketing

facebook partner

Facebook marketing partner – social marketing

seo-webináre-wooacademy

HEAD of SEO a web editor – weby & SEO

Zanechajte nám kontaktné informácie a pripravíme cenovú ponuku na mieru ?

Marketingové služby na mieru, ozvite sa!

Meno
Field is required!
Field is required!
Email
zadajte platnú emailovú adresu
zadajte platnú emailovú adresu
Telefónne číslo
Field is required!
Field is required!
doména
Field is required!
Field is required!
Správa
Field is required!
Field is required!
Field is required!
Field is required!