Google Search Console: ako správne používať pre SEO ✅
Nie je na tom nič zlé, aj bez Google Search Console môžete mať zarábajúci web, no v tomto článku si ukážame ako využiť Search Console pre zvýšenie organických návštev a konverzií webu.
autor článku: RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista – web editor – co-founder najlepšie hodnotenej vzdelávacej akadémie ⭐⭐⭐⭐⭐
Obsah:
-
Čo je Google Search Console?
-
Ako prepojiť Search Console s webom?
-
Ako pridať sitemap do Search Console?
-
Ako pridať používateľa do Google Search Console?
-
Ako zlepšiť SEO na základe dát z Search Console?
-
Nájdite stránky so „zlými“ pozíciami
-
Nájdite stránky s „dobrými“ pozíciami a nízkym CTR
-
Úprava sitemap a vylepšenia
-
Stránky so spätnými odkazy
-
Interné prelinkovanie
-
Aktualizujte stránky, ktoré strácajú organickú návštevnosť
-
-
Záver
⚙️ Čo je Google Search Console?
Google Search Console (historický názov Google Webmaster Tools) je bezplatná služba od spoločnosti Google, ktorá nám pomáha monitorovať a odstraňovať problémy s indexáciou a vzhľadom vášho webu vo výsledkoch vyhľadávania (featured a rich snippet).
Pomocou neho môžete vyhľadať a opraviť technické chyby, odoslať súbory Sitemap, zobraziť spätné odkazy a ďalšie:
- overiť, či konkrétnu URL môže Google nájsť a indexovať
- opraviť problémy s indexovaním a po úprave problémov odoslať URL na opätovné alebo nové indexovanie
- zobraziť dáta o zobrazení URL v SERP, miery prekliku (CTR), pozíciách na Google
- dostávať upozornenia o chybách na webe (error a warning)
- interné a externé odkazy na web
⚙️ Ako prepojiť Search Console s webom?
Najskôr sa musíte prihlásiť do služby Google Search Console pomocou svojho gmail účtu a zistiť či už máte alebo nemáte založený účet pre váš web:
1. ak máte web/eshop pod sebou, po prihlásení sa do Google Search Console uvidíte všetky vaše účty
2. ak nemáte web/eshop pod sebou v Search Console nevidíte žiadny účet a konzola vás vyzýva aby ste pridali nejakú doménu.
➡️ [Video návod] prepojenia webu s Google Search Console
⚙️ Ako pridať sitemap do Search Console?
✅ Čo je sitemap?
Sitemap je súbor, v ktorom sa nachádzajú informácie o stránkach, článkoch, videách, obrázkoch, kategóriách a ďalších súboroch na vašom webe. Je to akýsi obsah vášho webu (ako obsah v knihe). V sitemap sa nachádzajú konkrétne URL adresy, ktoré majú povolené indexovanie.
Google číta sitemap aby dokázal efektívnejšie prehľadávať váš web.
✅ Potrebujem mať sitemap?
Ak sú stránky (URL adresy) na webe správne prelinkovené, Google nemá problém nájsť (prechádzať) obsah webu a indexovať ho. Sitemap nie je nutnosť (hlavne pre malé weby) ale pomáha „vylepšiť“ indexovanie aj jednoduchým a malých webov.
„V mojom ponímaní je to absolútne základná vec, bez ktorej by som web ani neodovzdal. “ Milan Fraňo
➡️ ➡️ viac o internom prelinkovaní a SEO
✅ VIDEO NÁVOD
➡️ Kompletný postup doménového prepojenia vášho webu s Google Search Console – spolu s pridaním DNS TXT overovacieho kódu nájdete vo videu nižšie.
✅ Manuálna kontrola – odoslanie URL na indexáciu
Po vložení URL do vyhľadávacieho „okna“ (vedľa loga Google Search Console) zistíte, či stránka je indexované alebo nie. Poprípade môžete stránku odoslať na indexáciu manuálne, buď po vypublikovaní alebo pri zmene obsahu na URL.
Október a SEarch console 10/2020:
Momentálne je funkcia nefunkčná (pravdepodobne na týždeň/dva) z dôvodu aktualizácií systémov.
⚙️ Ako pridať používateľa do Google Search Console?
Ak máte alebo prevádzkujete web alebo eshop, odporúčam vám uistiť sa, že po zaplatení za web alebo iné marketingové služby, máte všetky prístupy u vás.
Ak ste prístupy nedostali určite vám odporúčam vypýtať si ich od ľudí čo vám robili web alebo iné služby. Nestačí mať obmedzené práva, trvajte na tom aby ste boli vlastník vašich účtov, ktoré vám patria.
Nebudem rozoberať prečo je to dôležité, len spomeniem jeden prípad, ktorý hovorí za všetko:
„Pri začatí spolupráce s klientom sme zistili, že nemá prístup do Google Analytics, Search Console, Tag manager, WordPressu, dokonca ani Fan Page. Predošlá agentúra ho odmietla pridať ako vlastníka a odmietla pridať nás do týchto účtov. Dokonca mu nechceli dať prístup ani do jeho fan page. Nakoniec si predchádzajúca agentúra stanovila podmienky, že účty si musí klient odkúpiť za prehnané sumy. Najjednoduchšie riešenie v tomto prípade bolo nenaťahovať sa a nenechať sa vydierať a začať odznova. Samozrejme o staré dáta prídete. „
⚙️ Ako zlepšiť SEO na základe dát z Search Console?
➡️ Poďme sa pozrieť len na dáta (metriky) Search Console, ktoré vám pomôžu zlepšiť dohľadateľnosť a návštevnosť v SEO.
✅ Nájdite stránky so „zlými“ pozíciami
Ak nie ste na 1-3 pozícii prichádza o veľké množstvo návštev webu a potenciálnych zákazníkov. Ak ste na chvoste prvej stránky Google, napríklad na 8. mieste tak v priemere získate len 1.8% návštev (1.8% CTR). Na 1. mieste je to cca 30%, na 2. zhruba 15% (CTR).
MATEMATIKA NEPUSTÍ:
Ak optimalizujete web/stránku, napr. na kľúčové slovo/á, ktoré má 1000 vyhľadávaní mesačne, tak 2. pozícia znamená približne 15% návštev mesačne (15% CTR) = 150 návštev mesačne.
Ak by sme počítali mieru konverzie 1% tak mesačne z tých 1000 vyhľadávaní nakúpi 1.5 ľudí (z organického vyhľadávania / SEO).
Predstavte si, že sa nenachádzate na 2. mieste v Google ale na 8. pozícii. Koľko predajov tam získate za miesiac na tejto 8. pozícii, kde je cca 1.8 CTR?
Áno, 0.18 ľudí nakúpi. A to je presne dôvod, prečo sa nesmiete uspokojiť s 1. stranou. Snažte sa získať 1-3 miesto vo výsledku vyhľadávania. V opačnom prípade strácate veľké množstvo návštev webu a aj nákupov / konverzií.
Nájdite v Search Console stránky s horšími pozíciami ⬇️⬇️⬇️
V Google Search Console identifikujte slová a stránky, ktoré sa nachádzajú na „horších“ pozíciách (toto je individuálne ale nad 3. pozícia už môže byť považovaná za horšiu). Takýmto stránkam je nutné sa venovať a optimalizovať ich.
➡️➡️ O optimalizácii sa dozviete viac na konzultácii alebo SEO školeniach
✅ Nájdite stránky s „dobrými“ pozíciami a nízkym CTR
Nie každá stránka na 1. pozícii získa 30% CTR (to je len priemer, ktorý sa líši od segmentu a slov / queries).
Ak identifikujete slová s nízkou mierou preklikov (nízkym CTR), môžete identifikovať chyby, ktoré bránia získať viac kliknutí (vyššie CTR).
Odporúčam pozrieť sa na meta popis a štruktúrované dáta pre „okrášlenie“ výsledkov vyhľadávania (featured snippets). Je to bežná taktika, ktorú nám odporúča aj Google. A navzdory tomu čo sa hovorí, tak má zmysel optimalizovať meta popisy a štruktúrované dáta, lebo tým optimalizujete CRT.
✅ Úprava sitemap a vylepšenia
Ak existujú problémy so súbormi Sitemap, ktoré ste odoslali spoločnosti Google, môže to spôsobiť problémy a zmiasť prehľadávače.
Ak chcete skontrolovať problémy s odoslanými súbormi Sitemap, prejdite do prehľadu „Sitemap“, kliknite na ikonu vedľa súboru Sitemap a potom kliknite na tlačidlo „Zobraziť pokrytie indexom“.
Teraz by sa malo zobraziť niekoľko kariet zobrazujúcich počet chýb, upozornení, platných adries URL a vylúčených.
Problémy sitemap pri „šablónových weboch“
Nájdete si web na ThemeForest, kúpite, nainštalujete, nahráte demo (takto robia weby aj niektoré agentúry) a vznikne asi 20-30 demo kategórií, cca 50 rôznych template článkov a stránok a kopec ďalšieho balastu.
Všetky publikované stránky / články/ kategórie a všetko ďalšie je automaticky v sitemap. Keď Google nájde v sitemap 100 URL a na 95 URL je lorem ipsum tak je to celkom problém – Google je „zmätený“ z toho čo je pointa webu a na aké slová ho má vyhľadávať.
TIP: všetky nepotrebné stránky/články/ kategórie z „dema“ vymažte. A pozrite sa aj na nastavenie sitemap a to čo tam nájdete (v Yoast alebo Rank Math).
✅ Stránky so spätnými odkazy
Spätné odkazy sú dôležitým faktorom SEO. Google nám to povedal pri mnohých príležitostiach.
➡️➡️ Pozrite si kompletný zoznam SEO faktorov
Získanie väčšieho počtu spätných odkazov na váš obsah by malo byť prioritou, ak chcete dosiahnuť vyššiu návštevnosť, hlavne v konkurenčnom segmente – spätné odkazy sú stále jeden z hlavných faktoroch SEO.
Aký typ obsahu by ste však mali publikovať, aby ste prilákali spätné odkazy? A o akých témach by ste sa mali písať?
Najlepším spôsobom, ako na túto otázku odpovedať, je poučiť sa z obsahu, ktorý ste už zverejnili a je na vašom webe.
V Google Search Console dokážete nájsť URL adresy, ktoré získavajú (organicky) viac spätných odkazov ako iné. Opäť „technika jednorožca“. Ak napr. zistíte, že určitý produkt alebo článok získava viac backlinkov, pozrite sa o aký typ obsahu sa jedná a tvorte podobný obsah.
REALITA S ODKAZMY:
Síce je fajn získavať organické spätné odkazy no nie každý online projekt získava kopec odkazov prirodzene a zadarmo.
Bežná praktika v rámci linkbuildingu je nákup spätných odkazov z relevantných zdrojov.
PS: Nie všetky odkazy sú dobré. Niektoré vám môžu dokonca v SEO uškodiť. Ak vám „SEO špecialista“ tvrdí, že 85 backlinkov mesačne z hráčskych „fejkových“ profilov na brakovej online hre je relevantný zdroj backlinkov, tak ho radšej vymeňte.
✅ Interné prelinkovanie
Interné prelinkovanie má pre SEO zmysel a pomáhajú lepšie pochopiť štruktúru webu a obsahu.
URL adresy, ktoré nie sú prelinkované / majú málo interných odkazov sú pravdepodobne zastaralé alebo nebola na webe robená žiadna optimalizácia obsahu.
Stránky s malým počtom interných odkazov môžete prelinkovať s relevantným obsahom, ktorý zapadá do štruktúry webu / kategórie.
V praxi, buď prelinkujete URL adresu bez linkov na články/ stránky, ktoré súvisia s obsahom alebo vytvoríte nové stránky, ktoré prelinkujete s týmto obsahom. Z pohľadu Google je to rozumné a pre SEO je dobré tvoriť obsah „do šírky“ aby ste určitú kategóriu/ tému, ktorej sa web venuje pokryli dopodrobna.
✅ Aktualizujte stránky, ktoré strácajú organickú návštevnosť
Väčšina stránok webu nebude navždy získavať rovnakú organickú návštevnosť. Po určitom čase má starší obsah tendenciu klesať v organických výsledkoch vyhľadávania.
V Search Console nájdete stránky, ktoré získavajú menej kliknutí a impresií. Keď ich porovnáte s predchádzajúcim období identifikujete tieto stránky. Prepad návštevnosti vidíte aj v Google Analytics, no nevidíte impressions / zobrazenia.
Odporúčania
Od Google máme silné nástroje zadarmo: Google Search Console, Google Analytics a Tag Manager. Ak ich nevyužívate, tak nechávate zákazníkov konkurencii, ktorá už tieto Google nástroje používa pre zvýšenie ziskov, alebo to nechala na nás a robíme to za ňu.
➡️ Pozrite si: ceny marketingových služieb
SEO je hlavne o obsahu. Preto sa o obsah treba „starať“ a kontrolovať jeho výkonnosť z pohľadu návštevnosti a konverzií. Nástroje od Google nám v tom veľmi pomáhajú (samozrejme aj iné platené) no treba sa v týchto nástrojoch orientovať a využiť dáta pre vyššie konverzie.
Záver ✅
- Ak chcete využívať lepšie Google Search Console, Tag Manager alebo Google Analytics a konečne vďaka dátam a ich pochopeniu predávať viac a lacnejšie – neváhajte nás kontaktovať a dohodnúť si konzultáciu ➡️ milan.frano@wooacademy.sk ➡️ marketingová konzultácia
- Ak sa vám článok páčil a bol pre vás užitočný, neváhajte ho zdielať na Facebooku alebo o ňom povedať známym.
- Ak sa chcete dozvedieť viac o online marketingu, vyberte si niektorý z našich kurzov a workshopov v Bratislave.
- Naše služby v online marketingu, radi vám pomôžeme s propagáciou online, neváhajte nás kontaktovať 0940634491 alebo info@wooacademy.sk
Teším sa na vás na kurzoch alebo konzultáciách.
ak podporíš náš projekt zdieľaním, napíš nám a zašleme ti kupón na 10% zľavu na naše ďalšie kurzy a workshopy (aj online)
O autorovi
RNDr. Milan Fraňo, PhD.
Ex Account & Sales Director v Google Partner digitálnej agentúre, SEO špecialista, web editor a Google Fotograf.
Môj príbeh SEO špecialistu …