Marketingová matematika ✅ koľko ľudí zasiahne reklama a SEO na Slovensku
„Musíte zasiahnuť 1 milión ľudí a získať databázu minimálne 100 000 kontaktov. Inak nemá zmysel podnikať a môžete to rovno zabaliť.“ Anonymní „špecialisti“.
Matematika v marketingu je pomerne jednoduchá a veľmi ľahko si môžete vypočítať odhadované publikum a potenciálnych zákazníkov pre vaše produkty a služby.
Nebudem vás presviedčať, že je to dôležité lebo v skutočnosti sú dôležité iné metriky a ukazovatele či sa vám darí. No je pekné vedieť aké rozloženie a kúpyschopnosť obyvateľstva na Slovensku máme.
✅ spoiler ✅
Jedná sa o odhad a špekulácie na základe demografických údajov. Nákupné správanie a kopec ďalších vecí v businesse vieme odhadnúť a namodelovať (čím viac skúseností, tím lepšie modelovanie) no nemáme vešteckú guľu (to by sme radšej tipovali športku a nerobili marketing). Správanie trhu a konverzný funnel je komplikovanejší a ovplyvňuje ho veľké množstvo faktorov, ktoré marketér väčšinou neovplyvní: kvalita produktu a služieb klienta, cena produktu, kríza, kúpi schopnosť a podobne.
autor článku: RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista – web editor – co-founder najlepšie hodnotenej vzdelávacej akadémie ⭐⭐⭐⭐⭐ wooacademy
✅ Počet obyvateľov na Slovensku
Slovensko je pomerne malá krajina s 5 457 873 obyvateľmi (údaje z 18.3.2020 pre rok 2019).
- mužov: 2 665 350
- žien : 2 792 523
Počet obyvateľov nám ako samostatné číslo toho veľa neprezradí. Je to celkový počet obyvateľov. A teda celkový potenciál trhu. Nižšie si povieme, že v skutočnosti je tento potenciál oveľa nižší, nakoľko nie všetci majú pripojenie na internet, nie všetci majú dostatočné príjmy na iné ako základné veci, niektorý sú príliš mladý alebo starý na obsluhovanie internetu a podobne.
➡️ Slobodný vs. zosobášený
Zosobášený
Podľa štatistiky z roku 2019 tu máme malý nesúlad ale približne to sedí:
- ženatý muži: 1 091 698
- vydaté ženy: 1 120 811
Dokopy teda 40.53% na ktorých už primárne nemôžeme cieliť napr. svadobné šaty, študentské párty a podobne. Medzi týchto môžeme zaradiť aj páry vo vyššom veku, ktoré napr. nemajú prístup k internetu alebo sa o tieto veci jednoducho nezaujímajú.
Slobodný
Medzi slobodných sa radia aj deti:
- žien: 1 093 818
- mužov: 1 294 716
Máme tu podiel 43.7% ľudí, ktorí sú slobodný a potenciálne budú mať záujem o svadbu, zoznamku a podobne. Toto číslo však obsahuje aj neplnoleté osoby. Podľa veku si obyvateľstvo rozdelíme neskôr.
K tomu tu máme ešte:
- vdovcov (spolu): 361266 = 6.6%
- rozvedených (spolu): 495564 = 9%
Načo je dobré vedieť počet potenciálnych klientov?
Počet ľudí v krajine, kde predávate svoje služby alebo produkty vás nepustí a je to teoretická limitácia podnikania v danej krajine.
Ak viem zhruba s akým počtom potenciálnych klientov mám počítať, tak si veľmi jednoducho viem odhadnúť predaje a tržby (samozrejme len hypoteticky a realita býva v skutočných podmienkach voľného trhu iná)
Ak napr. predávam luxusné hodinky pre dámy, moji potenciálny klienti (koncový užívateľ produktu) sú: ženy, od cca 25 – 55 rokov, s vyšším ako priemerným príjmom. To však neznamená, že musím cieliť len na ženy. Muži môžu tiež kúpiť takýto darček pre svoju ženu, priateľku, kolegyňu, milenku a podobne.
✅ Produktívny vek (je skutočne produktívny?)
Dostávame sa k ekonomickým ukazovateľom populácie, kde sú obyvatelia rozdelený do:
- predproduktívny vek (0-14 rokov života) : 67.57 % obyvateľstva
- produktívny vek (15 – 64 rokov) : 15.83 %
- poproduktívny vek (65+): 16.58%
Hoci mládež vo veku od 15 – do zhruba 22 rokov nie je veľmi ekonomicky aktíva z pohľadu príjmu, tak sú zaradený v produktívnom obyvateľstve a oficiálne je týchto obyvateľov 3,684,090 (produktívnych dokopy)
Pozrime sa bližšie na rozloženie obyvateľstva:
- 15 – 19 rokov: 262 751 obyvateľov
- 20 – 24 rokov: 292 244
- 25 – 29 rokov: 367 835
- 30 – 34 rokov: 411 370
- 35 – 39 rokov: 436 101
- 40 – 44 rokov: 455 315
- 45 – 49 rokov: 398 549
- 50 – 54 rokov: 346 980
- 55 – 59 rokov: 357 920
- 60 – 64 rokov: 359 913
Kompletné rozloženie obyvateľstva podľa veku nájdete v štatistikách pre Slovensko. (môžete si všimnúť aj nezabezpečenú stránku, ak aj na vašej stránke chýba SSL certifikát pridajte si ho podľa návodu)
✅ Koľko ľudí na Slovensku má internet?
Ďalší faktor, ktorý treba brať do úvahy, je či všetci ľudia majú možnosť vidieť a vyhľadať vaše služby a produkty online.
82% domácností má prístup k internetu.
Tým sa nám o pár percent zníži veľkosť trhu / počet obyvateľov, ktorých môžeme zasiahnuť. Samozrejme, že toto číslo nie je rovnaké vo všetkých vekových kategóriách a predpokladajte (aj keď nemáme presné dáta), že vo vekovom rozmedzí 25-34 rokov, je toto percento oveľa vyššie.
Ak predávate luxusné hodinky pre ženy:
Pozrime sa bližšie na príklad, ktorý som uviedol vyššie. Predajca luxusných hodiniek pre ženy má k dispozícii približne:
- 25 – 29 rokov: 183 007,5 žien (áno je tam pol ženy, štatistika)
- 30 – 34 rokov: 203 460
- 35 – 39 rokov: 213 012,5
Tieto čísla sú už celkom pekné, no nie každá žena túži po luxusných hodinkách a nie každá žena si ich môže dovoliť/ nie každá žena ich dostane ako darček. Taktiež nie ste jediný predajca luxusných hodiniek a preto majú ženy, ktoré by ich nosili na výber. Len orientačne, pri výraze: dámske hodinky luxusné (cca 250 vyhľadávaní/ mesačne) je 3,130,000 výsledkov vyhľadávania. Z toho na prvej strane sú aj weby ako: mall a alza.
Stále nemáme približnú vzorku a pozrime sa ďalej na priemerné príjmy obyvateľstva v produktívnom veku.
✅ Mzdy a kúpyschopnosť obyvateľstva
Je síce pekné a zaujímavé narábať s číslami ľudí na Slovensku a odhadovať určitú cieľovku pre váš segment, no pokiaľ si obyvatelia nemôžu dovoliť kúpiť vaše produkty a služby tak s nimi nemôžete počítať pri predajoch.
Priemerná čistá mzda na Slovensku v roku 2019:
- Celkovo : 949 €
- BA kraj: 1208 €
- Západné Slovensko: 883 €
- TT kraj: 907 €
- TN kraj : 897 €
- NR kraj: 850 €
- Stredné Slovensko: 869 €
- ZA kraj: 891 €
- BB kraj: 842 €
- Východné SK: 838 €
- PO kraj: 788 €
- KE kraj: 884 €
Celkové percento zamestnanosti obyvateľstva je na úrovni približne 72%. (toto nie sú čísla nezamestnanosti ale priemerná zamestnanosť obyvateľstva SK)
✅ Vyhľadávanie = záujem
Ak by sme sa pozreli na čísla vyhľadávania určitého slova (produktu, služby) na Google, podľa nástroja Marketing Miner , tak zistíme reálny záujem potenciálnych klientov o naše služby a produkty (optimalizácia pre vyhľadávanie – SEO).
Ľudia, ktorý vyhľadávajú na internete (na Googli) sú rôzne naladený a nie všetci, čo vyhľadávajú určité slová majú záujem aj nakúpiť (jednoducho povedané). Ak by sme si ich zaradili do marketingového žargónu, tak sú určité nákupné cykly/ klasifikácia publika: SEE, THINK, DO, CARE, podľa ktorých je jasné, že ak niekto vyhľadáva luxusné dámske hodinky tak nemusí hneď nakupovať. Možno len pozerá možnosti a zisťuje či si to môže dovoliť.
✅ SEO – relevantný záujem ✅
SEO a Google Ads zodpovedá na dopyty (záujem) v určitom nákupnom cykle zákazníka. Reklama (TV, rádio, social, atď) – vytvára záujem alebo ovplyvňuje spotrebiteľské správanie.
✅ SEO matematika
počet vyhľadávaní kľúčového slova:
dámske hodinky luxusné – 140 vyhľadávaní
luxusné hodinky – 470 vyhľadávaní
slov a vyhľadávaní je tam viac, ale dokopy sú tieto slová vyhľadávané cca 1500 x mesačne (v priemere za posledných 12 mesiacov – pre luxusné hodinky a podobné slová)
1500 vyhľadávaní = cca 450 návštev webu mesačne ( 15 denne) z týchto kľúčových slov – ak ste na 1. mieste vo výsledkoch vyhľadávania (cca 30% miera prekliku – CTR).
Miera konverzie = 2.49 pre top 25 zlatníckych obchodov celkovo vo svete. Pre Slovensko by som odhadoval pre luxusné hodinky max 1 % (aby sa nám to lepšie počítalo – realita môže byť úplne iná).
V taktom prípade (1 % miera konverzie z organického vyhľadávania) by pre 450 návštev mesačne (z organicky) boli konverzie niekde okolo 4-5 nákupov. Samozrejme ak by rovnaké hodinky mali v iných obchodoch lacnejšie alebo by bol pohodlnejší nákup a doprava tak by počet nákupov mohol dosť klesnúť.
Ak kupujete hodinky za 2500 € tak pri rozhodovaní klient zvažuje aj životnosť, servis, úpravu remienka na mieru bez príplatku a značku. Branding je v niektorých segmentoch (hlavne drahších vecí s konkurenciou) podstatný pri nákupnom rozhodovaní.
✅ Odporúčanie
Ako vidíte máme k dispozícii veľa demografických údajov. Nie vždy sa na ne môžete spoľahnúť a jednoznačne ťahať čísla z rukáva a rozhodovať sa na základe nejakých všeobecných dát.
1. Za roky v performance marketingu, mám osobnú skúsenosť, že ak sa niekto oháňa úplne presnými dátami v zmysle: “ musíte mať na webe 10000 návštev týždenne a do marketingu dať presne 21.5% zisku, inak to nemá zmysel“, tak väčšinou tieto dáta nemá potvrdené a sú to len všeobecné štatistiky zo zahraničných článkov, ktoré majú od reality ďaleko.
Osobne sa rozhodujem na základe reálnych dát – data driven marketing, podľa nich prispôsobujem stratégiu a taktiku pre klienta.
2. Je dobré a správne sledovať potenciál trhu a konkurenciu, ceny, nastaviť si na základe toho ciele a ďalšie metriky. No skôr sú to len odhady a prognózy, ktoré treba upravovať a prehodnocovať „za behu“.
3. Čím lepšie si spravíte prieskum trhu a potenciálu (aj keď realita môže byť iná), tým väčšiu šancu máte uspieť v (online) podnikaní.
Záver ✅
- Ak chcete vedieť viac o marketingovej stratégii alebo taktike a komunikácii v online prostredí (komunikácia na základe archetypov) = neváhajte nás kontaktovať a dohodnúť si konzultáciu ➡️ info@wooacademy.sk ➡️ marketingová konzultácia
- Ak sa vám článok páčil a bol pre vás užitočný, neváhajte ho zdieľať na Facebooku alebo o ňom povedať známym.
- Ak sa chcete dozvedieť viac o online marketingu, vyberte si niektorý z našich kurzov a workshopov v Bratislave.
- Naše služby v online marketingu, radi vám pomôžeme s propagáciou online, neváhajte nás kontaktovať 0940634491 alebo info@wooacademy.sk
Teším sa na vás na kurzoch alebo konzultáciách.
ak podporíš náš projekt zdieľaním, napíš nám a zašleme ti kupón na 10% zľavu na naše ďalšie kurzy a workshopy (aj online)
O autorovi
RNDr. Milan Fraňo, PhD.
Ex Account & Sales Director v Google Partner digitálnej agentúre, SEO špecialista, web editor a Google Fotograf.
Môj príbeh SEO špecialistu …
❤️ Nauč sa viac na kurzoch od wooacademy ❤️