Čo je SEO ?
SEO je anglická skratka pre: optimalizácia pre vyhľadávače alebo po anglicky Search Engine Optimalization. Je to technika online marketingu zameraná na zvýšenie organickej návštevnosti stránky. Samozrejme organickú návštevnosť zvýšime (aj) tým, že sa budeme zobrazovať vyššie vo výsledkoch vyhľadávania. Najlepšie na nultej (0.) alebo prvej (1.) pozícii vo výsledkoch vyhľadávania (SERP)
Pozrite si aj kompletnú definíciu SEO.
Nesprávny ale často používaný výraz je aj SEO optimalizácia. Toto slovné spojenie je samozrejme nepresné, lebo by znamenalo optimalizácia pre vyhľadávače optimalizácia ale prekvapivo sa vyhľadáva v primere 350 krát mesačne a presne o to v SEO ide. Len pre porovnanie kľúčové slovo: „optimalizácia pre vyhľadávače“ sa vyhľadáva 40 krát mesačne.
autor článku: RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista – HEAD of SEO web editor – co-founder najlepšie hodnotenej vzdelávacej akadémie ⭐⭐⭐⭐⭐ wooacademy
SEO
Výraz, s ktorým sa stretáva každý, kto vlastní alebo spravuje web. SEO je anglická skratka pre Search Engine Optimalization. Slovenský preklad je optimalizácia pre vyhľadávače. „SEO optimalizácia“ je výraz ktorý sa síce často používa ale nesprávny (osobne ako SEO špecialistovi mi tejto výraz žili netrhá a chápem čo tým chce klient povedať) .
Vyššiu organickú návštevnosť (neplatenú) vďaka SEO získate tým, že stránka sa bude na určité kľúčové slová zobrazovať na vyššej pozícii. Najlepšie na 1. strane na nultej alebo prvej pozícii.
Po optimalizácii stránky sa, v ideálnom prípade, po napísaní kľúčových slov, vo vyhľadávači zobrazí vaša stránka na čo najvyšších pozíciách, najlepšie na prvej alebo nultej.
Predstavte si, že predávate tie najlepšie bio koláče pri Bratislave a distribuujete ich vo svojom okolí, poprípade po celom Slovensku. Ja ako zákazník, ktorý zháňa bio koláče, napíšem do vyhľadávača Google „bio koláče“. Ak nenájdem vašu stránku ani na 15. stránke Google, znamená to, že vaše „SEO je zlé„.
„Existujú postupy ako sa z 15. stránky dostať na prvú, bez toho, aby ste museli použiť Black SEO?“
Áno samozrejme. SEO sa nedá vypnúť a zapnúť. Ako naznačuje názov – optimalizácia, je to sústavná činnosť. Viac sa dozviete v tomto články alebo ďalších zameraných na SEO.
Princíp SEO
Stúpať vyššie v pozícii vyhľadávania Google (page rank) môžete iba vtedy, ak viete čo je SEO a čo je v „SEO nastaveniach“ najdôležitejšie (SEO fakty a mýty). Google získava informácie o stránkach robotmi (Googlebotmi), ktoré automaticky prechádzajú internet a indexujú weby (získavajú o nich informácie). Tie potom Google roztrieďuje podľa relevantnosti na rôzne vyhľadávacie dopyty (kľúčové slová) podľa rôznych (zložitých) algoritmov.
Najdôležitejšie faktory SEO sú:
- SEO obsah (kvalita, množstvo, zámer hľadajúceho, odbornosť E-E-A-T, štruktúra)
- spätné odkazy alebo linkbuilding (kvalita, množstvo odkazov, linkbuildingový profil)
- technická kvalita webu (rýchlosť načítania, mapa stránok, UX, UI)
- Rank Brain (AI algoritmus Google ktorý slúži na lepšie identifikovanie zámeru určitého dopytu a následné prispôsobenie výsledku vyhľadávania na základe určitých užívateľských faktorov)
SEO faktorov je omnoho viac a detailnejšie sa o nich dozviete v ďalších článkoch a na SEO kurzoch.
Rozdelenie SEO
Základné SEO rozdelenie je na:
- faktory ovplyvňujúce pozíciu vo vyhľadávaní na stránke SEO on-page
- faktory mimo stránky SEO off-page (linkbuilding)
- local SEO – faktory pre lokálne vyhľadávanie
- YouTube SEO – optimalizácie videí v službe YouTube a ich zobrazenie vo výsledkoch vyhľadávania
SEO On-Page
Sú faktory SEO, ktoré ovplyvňujete priamo na stránke a zahŕňajú: H1-H3 štruktúru stránok, interné a externé prelinkovanie, štruktúrované dáta, prispôsobenie stránky na mobilnú verziu, rýchlosť načítania stránok, unikátnosť obsahu stránok, správne umiestnené kľúčové slová v obsahu a používateľská skúsenosť na stránke (UX).
SEO Off-Page
Okrem SEO On-Page sú aj SEO Off-Page faktory. Tie sa ovplyvňujú ťažšie a ako názov napovedá sú to všetky faktory SEO mimo stránky. Najdôležitejším SEO Off-Page faktorom je počet a kvalita spätných odkazov na internete, ktoré smerujú na vašu stránku. Čím viac kvalitných (relevantných) odkazov tým vyššia pozícia stránky.
Toto všeobecné tvrdenie nemusí byť vždy pravdivé. Ak by sme zobrali dve identické stránky tak toto tvrdenie je pravdivé a tá čo má viac odkazov sa bude zobrazovať vyššie (neberieme do úvahy duplicitný obsah).
Množstvo stránok, článkov, URL adries nemá ani jeden backlink (spätný odkaz), no napriek tomu sa zobrazujú na prvých pozíciách. Google v hodnotiacich faktoroch sleduje viacero vecí súčasne. Preto aj dobre napísaný obsah môže vo vyhľadávaní predbehnúť web alebo článok s množstvom spätných odkazov. Viac o relevantných spätných odkazov si prečítate tu.
Pri SEO Off-Page je dôležitá aj konkurencia. V niektorých oblastiach podnikania je ťažšie dostať sa na prvé miesta vo vyhľadávaní ako v iných. Preto čím vyšší počet konkurentov na internete s kvalitným a jedinečným obsahom, tým ťažšie je dostať sa na prvú stránku v Google.
Prečo je SEO dôležité?
- SEO alebo optimalizácia pre vyhľadávače nie je absolútna a univerzálna technika, ktorá vášmu projektu okamžite prinesie konverzie, úspech a peniaze.
- A prečo robiť SEO? Lebo vďaka organickej (neplatenej) návštevnosti na váš web alebo eshop získate relevantných záujemcov o váš produkt, službu alebo informácie, ktoré ponúkate na stránke. A veľmi jednoducho povedané návštevnosť = potenciálny zákazníci = zisk.
- SEO môže byť v konečnom dôsledku lacnejšie ako PPC reklama
- SEO ponúka dlhodobé výsledky
- SEO zvyšuje povedomie o značke a dôveryhodnosť webu.
SEO a kľúčové slová
Alfa a omega celého SEO sú kľúčové slová. Podstatné je poznať kľúčové slová, ktoré sa vyhľadávajú v spojitosti s vašim businessom a vedeiť tieto kľúčové slová použiť pri optimalizácii. Preto prvý krok je spraviť ➡️ si analýzu kľúčových slov.
Ako sa robí SEO?
Optimalizácie webu má spoločné črty, ktoré sa používajú pre každý projekt bez ohľadu na segment, taktiku a stratégiu.
- Získanie kľúčových slov – z analýzy kľúčových slov identifikovať relevantné kľúčové slová, ktoré sa vyhľadávajú v spojitosti s vašim podnikaním.
- Výber kľúčových slov pre použitie na webe a v linkbuildingu
- Technická optimalizácia webu – prepojenie Google Search Console, napojenie Google Analytics a Tag Manager, optimalizácia rýchlosti webu, sitemapy, SSL certifikát, odstránenie nepotrebných a nebezpečných pluginov, úprava témy
- Optimalizácia on-page faktorov existujúcich URL – H1-H3, prelinkovanie webu, optimalizácie obrázkov, štruktúrované dáta (schema), meta description
- Tvorba nových URL – tvorba nových URL, obsahu a štruktúry webu pre pokrytie nových kľúčových slov
Trendy a budúcnosť SEO
SEO sa mení k lepšiemu, a prispievajú k tomu hlavne Google updaty, ktoré sú zamerané na to aby sa vo výsledkoch vyhľadávania objavovali weby s relevantnými informáciami, ktoré zodpovedanú na dopyt, ktorý zadáte.
Konkrétne sa trendy a budúcnosť dajú rozdeliť na trendy priamo v Google:
- Vyhľadávanie hlasom už nie je len buzzword ale
Ako dlho trvá SEO?
Toto je veľmi často nesprávna otázka. Lepšie sa je spýtať, ako dlho potrvá kým získam zo SEO výsledky. A odpoveď závisí od segmentu.
- Čím viac konkurenčný segment a kľúčové slová, tým dlhšie to potrvá 6-24 mesiacov.
- Čím menej autoritatívny web, tým dlhšie to potrvá 3-6 mesiacov.
- Čím menšia štruktúra webu (menej stránok), , tým dlhšie to potrvá 3-6 mesiacov.
- Čím menší budget na SEO a menej optimalizovaných URL, tým dlhšie to potrvá 3-6 mesiacov.
Na základe skúseností dokážem navrhnúť stratégiu a taktiku pre získanie organickej návštevnosti čo najrýchlejšie.
Ako sa SEO líši od SEM a PPC?
SEO vs. SEM
SEM je skratka pre marketing vo vyhľadávačoh (Search Engine Marketing). Vo všeobecnosti je SEM typ digitálneho marketingu, ktorý zastrešuje kombináciu SEO a PPC aktivít. Cieľom je zvýšiť návštevnosť prostredníctvom organického vyhľadávania a plateného vyhľadávania.
Čím sa SEO a SEM líšia?
- SEO = získavanie organickej návštevnosti z vyhľadávačov.
- SEM = zvyšovanie organickej a platenej návštevnosti z vyhľadávačov.
SEO vs. PPC
PPC znamená Pay Per Click, teda platíte za kliknutia. PPC je vo všeobecnosti skratka pre Google Ads – platené kampane na Google.
SEO a PPC nie sú rovnaké a v podstate jedno nepomáha druhému. Sú to kanály online marketingu, ktoré je možno využiť spoločne v stratégii a taktike SEM.
SEO a ChatGPT
ChatGPT je model umelej inteligencie (AI) založený na GPT architektúre od OpenAI. Model je trénovaný na rozsiahlych dátach a schopný generovať kvantum textu v reálnom čase. ChatGPT sa začal masívne používať aj v SEO a veľa SEO špecialistov sa bojí o svoju prácu, veľa SEO špecialistov sa teší, že budú pracovať ešte menej ako doteraz a veľa firiem sa teší, že nebude musieť platiť SEO špecialistov a copywritetor. Je to pravda a skutočne ChatGPT znamená koniec SEO ako ho poznáme?
Nemyslím si, že sme v tomto štádiu, ale verím, že veľa ľudí začne vymýšľať s využitím ChatGPT pre SEO a tváriť sa ako vedia všetko najlepšie.
Tým, čo odhalili len teraz AI, tak možno uniká, že Google nám dáva kvantum materiálov a presných postupov ako robiť SEO. Presne nám hovorí, čo má zmysel, čo nemá zmysel a dookola zodpovedá otázky ľudí ohľadne SEO a vybracia SEO povery, ktoré sa šíria od SEO šarlatánov. A toto neprekoná aktuálne ani ChatGPT s jeho „trénovaným“ modelom a zastaralými informácia z roku 2021. Samozrejme ten čas nastane a potom len budeme mať všetci po srande.
Samozrejme to načo sa dá ChatGPT využiť v SEO sú:
- podklady pre preklady pri multyjazyčnom SEO
- pre-generovanie textov pre SEO
- Tvorba „kreatívnych“ textov pre meta popisy
- overovanie json pre štruktúrované dáta
- hľadanie kľúčových slov
- a to je asi plus mínus všetko v rámci SEO (samozrejme možnosti sú nekonečné, závisí už len na tom čo s tým budete robiť a do akej miery mu budete veriť)
Pozor: AI pre SEO som testoval už dávno pred ChatGPT a testujem aj ChatGPT a jeho API na veľké množstvo úloh, ktoré by mi dokázali pomôcť v SEO, tvorbe webu, úpravu kódu a podobne.
A výsledok: ChatGPT dokáže nájsť veľa a pomôcť ale robí chyby a zatiaľ sa nevyrovná SEO profesionálovi s rokmi skúseností.
Záver
SEO je súčasť marketingu, ktorá väčšinou prináša najväčší podiel výsledkov. Je to pochopiteľné, ak niekto hľadá konkrétne veci na internete tak pravdepodobne je pripravený na kúpu produktov alebo služieb. SEO totiž to, podobne ako PPC reklama, zodpovedá na dopyt. SEO rozhodne nie je mŕtve a v budúcnosti bude mať stále väčší význam. S príchodom AI (umelej inteligencie) sa predpokladá masívny nárast obsahu, ktorý bude generovaní automaticky. AI samozrejme uľahčí prácu SEO špecialistom a bude mať za následok, že bude treba viac úsilia aby ste sa na prvých pozíciách udržali aby sa na ne dostali. Taktiež v rámci SEO budú dôležité všetky kanály na ktorých sa vyhľadáva a ktoré sú schopné sa zobraziť vo výsledkoch vyhľadávania, sem radíme napr. YouTube.
O autorovi
RNDr. Milan Fraňo, PhD.
Ex Account & Sales Director v Google Partner digitálnej agentúre, SEO špecialista, web editor a Google Fotograf.
Môj príbeh SEO špecialistu …
FAQ SEO
Prečo sa dnes nevidí na 1. pozícii keď som tam včera bol?
Pozície sa s časom menia, v závislosti od konkurencii, tomu či kľúčové slovo zodpovedá obsahu webu, technickému nastaveniu webu, a XY ďalších faktorov.
Garantujete výsledky v SEO?
Ak by som vedel garantovať výsledky v SEO, znamenalo by to, že vidím do budúcnosti a ak by som videl do budúcnosti tak radšej by som stávkoval Tipos ako robil SEO. Garantujeme vám to, že SEO služba bude dodaná v najvyššej možnej kvalite. A na základe skúseností dokážeme výsledky odhadnúť a navrhnúť taktiku a stratégiu pre vás.
Je rýchlosť webu SEO faktor?
Nie je to SEO faktor tak ako sa prezentuje. Rýchlosť webu je dôležitá ale ani z ďaleka to nie je najdôležitejší SEO faktor. Ak by sa našli 2 totožné weby na 1. a 2. pozícii (to sa ale nikdy nestane) tak ten rýchlejší bude na 1. pozícii. Ale nikdy sa nenájdu 2 rovnaké weby z pohľadu obsahu, technického vyladenia, autority webu a podobne.
Sú obrázky pre SEO dôležité?
Pre určité segmenty viac ako si myslíte. Áno je to pre určité segmenty veľmi dôležitá súčasť SEO.
Je ťažké robiť SEO na Slovensku?
V porovnaní so zahraničnými trhmi (USA, DE, GB a všetky veľké státy) je na Slovensku SEO robiť veľmi jednoduché a pomerne lacné. Ak chcete predbehnúť konkurenciu tak väčšinou je to cca 10-50 firiem, čo robia SEO. V USA by sme v rovnakom segmente predbiehali cca 100 000 firiem.
Je SEO drahé?
Áno, hlavne kvôli tomu, že nevidíte hneď výsledky, je potrebné veľa práce a stále vás konkurencia môže predbehnúť. SEO je drahé ale oplatí sa.
Nemá zmysel radšej robiť reklamu ako SEO?
Časy, keď si vystačíte s jedným kanálom sú dávno preč. SEO, PPC, Social Ads sú nutný základ pre takmer všetky segmenty podnikania. Reklama a SEO nie sú zadarmo.
Koľko najmenej stojí SEO?
V SEO neexistuje minimálny budget za ktorý sa oplatí robiť SEO. V PPC a Social Ads je to iné tam existuje minimálne media spend kedy sa to oplatí. Ale v SEO nie, lebo keď zaplatíte menej tak sa menej spraví a výsledky prídu pomalšie. To je všetko, takže teoreticky aj za 50€ môžeme pre vás robiť SEO, ale to znamená, že odrobím len 1 hodinu a za tú hodinu toho veľa nebudete mať spravené. Pre eshop je optimum cca 800-2500 € (v závislosti od konkurencie)
Dá sa SEO merať?
Samozrejme, SEO patrí do performance marketingu a musí sa dať merať, inak by sa nedala robiť optimalizácia.
Je WordPress pre SEO najlepší?
Áno. Vysvetlím: pri webe na mieru sa platí za každý zásah do webu a musí to robiť konkrétny človek. Teda každý úprava sa platí. V SEO sa robí veľa úprav a teda väčšinou pri optimalizácii webu nakódovaného na mieru, platíte tisíce eur za zapracovanie SEO faktorov na web. Na rozdiel WordPress má rozhranie pripravené na optimalizáciu a dokáže do každý aj s minimálnymi skúsenosťami s WordPressom. Taktiež WordPress weby si veľa vecí robia automaticky bez toho aby majiteľ do toho musel zasahovať. To robí z WordPress webov ideálny CMS systém na SEO.
Je možné hacknúť Google, aby som bol vždy na prvom mieste vo výsledkoch vyhľadávania?
:D. Samozrejme, že nie. Ak niekto tvrdí, že pozná tajný SEO hack, tak je to klamár a pravdepodobne vás len chce nalákať aby z vás vytiahol peniaze za SEO služby, ktorým sám nerozumie, alebo prezentuje bežnú SEO prácu ako tajný SEO hack. Videl som veľa firiem, čo prezentujú napr. štruktúrované dáta ako tajný SEO hack, samozrejme je to blbosť a ich význam a fungovanie je úplne iné.