Čo je SEO ?
SEO je anglická skratka pre: optimalizácia pre vyhľadávače alebo po anglicky Search Engine Optimalization. Je to technika online marketingu zameraná na zvýšenie organickej návštevnosti stránky.
Pozrite si aj kompletnú definíciu SEO.
Nesprávny ale často používaný výraz je aj SEO optimalizácia. Toto slovné spojenie je samozrejme nepresné, lebo by znamenalo optimalizácia pre vyhľadávače optimalizácia ale prekvapivo sa vyhľadáva 400 krát mesačne a presne o to v SEO ide. Len pre porovnanie kľúčové slovo: “optimalizácia pre vyhľadávače” sa vyhľadáva 10 krát mesačne.
SEO
Výraz, s ktorým sa stretáva každý, kto vlastní alebo spravuje web. SEO je anglická skratka pre Search Engine Optimalization. Slovenský preklad je optimalizácia pre vyhľadávače. “SEO optimalizácia” je výraz ktorý sa síce často používa ale je nesprávny (osobne ako SEO špecialistovi mi tejto výraz žili netrhá a chápem čo tým chce klient povedať) .
Vyššiu organickú návštevnosť (neplatenú) vďaka SEO získate tým, že stránka sa bude na určité kľúčové slová zobrazovať na vyššej pozícii. Najlepšie na 1. strane na nultej alebo prvej pozícii.
Po optimalizácii stránky sa, v ideálnom prípade, po napísaní kľúčových slov, vo vyhľadávači zobrazí vaša stránka na čo najvyšších pozíciách, najlepšie na prvej alebo nultej.
Predstavte si, že predávate tie najlepšie bio koláče pri Bratislave a distribuujete ich vo svojom okolí, poprípade po celom Slovensku. Ja ako zákazník, ktorý zháňa bio koláče, napíšem do vyhľadávača Google “bio koláče”. Ak nenájdem vašu stránku ani na 15. stránke Google, znamená to, že vaše “SEO je zlé“.
“Existujú postupy ako sa z 15. stránky dostať na prvú, bez toho, aby ste museli použiť Black SEO?”
Áno samozrejme. SEO sa nedá vypnúť a zapnúť. Ako naznačuje názov – optimalizácia, je to sústavná činnosť. Viac sa dozviete v tomto články alebo ďalších zameraných na SEO.
V tomto článku sa ďalej dozviete:
- Princíp SEO
- Rozdelenie SEO
1. Princíp SEO
Stúpať vyššie v pozícii vyhľadávania Google (page rank) môžete iba vtedy, ak viete čo je SEO a čo je v “SEO nastaveniach” najdôležitejšie (SEO fakty a mýty). Google získava informácie o stránkach robotmi (Googlebotmi), ktoré automaticky prechádzajú internet a indexujú weby (získavajú o nich informácie). Tie potom Google roztrieďuje podľa relevantnosti na rôzne vyhľadávacie dopyty (kľúčové slová) podľa rôznych (zložitých) algoritmov.
Najdôležitejšie faktory SEO sú :
- SEO obsah (kvalita, množstvo, zámer hľadajúceho atď)
- spätné odkazy alebo linkbuilding (kvalita, množstvo odkazov, atď)
- technická kvalita webu (rýchlosť načítania, mapa stránok, UX, UI)
- Rank Brain (AI algoritmus Google ktorý slúži na lepšie identifikovanie zámeru určitého dopytu)
SEO faktorov je omnoho viac a detailnejšie sa o nich dozviete v ďalších článkoch a na kurzoch.
2. Rozdelenie SEO
Základné SEO rozdelenie je na:
- faktory ovplyvňujúce pozíciu vo vyhľadávaní na stránke SEO On-Page
- faktory mimo stránky SEO Off-Page (linkbuilding)
- local SEO – faktory pre lokálne vyhľadávanie.
SEO On-Page
Sú faktory SEO, ktoré ovplyvňujete priamo na stránke a zahŕňajú: H1-H3 štruktúru stránok, interné a externé prelinkovanie, štruktúrované dáta, prispôsobenie stránky na mobilnú verziu, rýchlosť načítania stránok, unikátnosť obsahu stránok, správne umiestnené kľúčové slová v obsahu a používateľská skúsenosť na stránke (UX).
SEO Off-Page
Okrem SEO On-Page sú aj SEO Off-Page faktory. Tie sa ovplyvňujú ťažšie a ako názov napovedá sú to všetky faktory SEO mimo stránky. Najdôležitejším SEO Off-Page faktorom je počet a kvalita spätných odkazov na internete, ktoré smerujú na vašu stránku. Čím viac kvalitných (relevantných) odkazov tým vyššia pozícia stránky.
Toto všeobecné tvrdenie nemusí byť vždy pravdivé. Ak by sme zobrali dve identické stránky tak toto tvrdenie je pravdivé a tá čo má viac odkazov sa bude zobrazovať vyššie (neberieme do úvahy duplicitný obsah).
Množstvo stránok, článkov, URL adries nemá ani jeden backlink (spätný odkaz), no napriek tomu sa zobrazujú na prvých pozíciách. Google v hodnotiacich faktoroch sleduje viacero vecí súčasne. Preto aj dobre napísaný obsah môže vo vyhľadávaní predbehnúť web alebo článok s množstvom spätných odkazov. Viac o relevantných spätných odkazov si prečítate tu.
Pri SEO Off-Page je dôležitá aj konkurencia. V niektorých oblastiach podnikania je ťažšie dostať sa na prvé miesta vo vyhľadávaní ako v iných. Preto čím vyšší počet konkurentov na internete s kvalitným a jedinečným obsahom, tým ťažšie je dostať sa na prvú stránku v Google.
Záver
SEO optimalizácia nie je žiadny trik. Je to dlhodobá marketingová stratégia, ktorou sa dostanete na prvé stránky Google, budete vyhľadateľní a budete predávať viac. Poslaním Google je usporiadať svetové informácie podľa relevantnosti. Google zabezpečuje, aby každý, kto zadá určité kľúčové slovo do vyhľadávača, dostal čo najlepší a najvhodnejší výsledok toho čo hľadá.
Záver 2 by Milan Fraňo
(doplnenie dec. 2019)
Tento článok je jeden z prvých, ktoré sa na našom blogu v roku 2018 publikoval a bol napísaný externým copywriterom, nie je úplne technický a už ani aktuálny.
Je to skôr úplne základná a okresaná definícia SEO pre rozšírenie obzorov z nadhľadu tejto problematiky.
Detailnejší článok a aktuálne informácie sa dozviete v detailnej definícii SEO. Konkrétne postupy pre SEO sa dozviete na našich workshopoch a školeniach v Bratislave.
- Ak by ste potrebovali pomôcť so SEO alebo vytvorením virtuálnej prehliadky neváhajte ma kontaktovať – info@wooacademy.sk
- Ak sa vám článok páčil a bol pre vás užitočný, neváhajte ho zdielať na Facebooku alebo o ňom povedať známym.
- Ak sa chcete dozvedieť viac o online marketingu vyberte si niektorý z našich kurzov a workshopov v Bratislave.
Teším sa na vás na kurzoch alebo konzultáciách.