5 tipov ako segmentovať emailové adresy
V predchádzajúcom článku sme si vysvetlili, prečo je tak dôležité posielať tie správne emaily tým právnym ľuďom a v tom správnom čase. Ako to však docieliť? Jedna vec je nastaviť automatizované emaily, ktoré sa budú posielať v závislosti od správania zákazníkov. Čo však robiť, keď okrem automatizovaných emailov chceme posielať z času na čas aj bulletin? Segmentujte!
Čo znamená segmetnácia?
Je to rozdelenie vašich klientov do skupín podľa určitých parametrov, ktoré môžu byť napríklad pohlavie, záujem o určitú skupinu produktov alebo na zákazníkov a na návštevníkov webu.
5 základných tipov podľa čoho segmentovať
1. Muži / ženy
Rozdeľte svoje kontakty podľa pohlavia. Je to dobré už len kvôli skloňovaniu, napríklad pri oslovovaní klienta: Milá Jarmila, Milý Dušan. Ďalej je to dobré, keď máte e-shop, ktorý predáva pre obe pohlavia, napríklad obchod s oblečením. Nepošlete predsa hromadný a rovnaký email pre obe pohlavia.
Príklad z praxe:
Máte e-shop s oblečením, aktuálne máte vybrané kúsky v akcii. Segmentovanie podľa pohlavia môžete využiť napríklad na takéto personalizované emaily:
2. Zákazníci / hostia
Ďalej musíte rozlišovať akou cestou ste získali emailovú adresu. Ide len o návštevu vašej stránky a prihlásenie sa na odber bulletinu alebo ide o vášho zákazníka? Vzhľadom na to sa bude líšiť obsah vašich emailov.
Príklad z praxe:
Michaela sa prihlásila na odber noviniek na e-shope s oblečením, nemá však zatiaľ záujem nič kupovať. Preto jej bol odoslaný email s odkazom na článok, ktorý by ju mohol zaujímať. Všimnite si, že v emaile nie sú žiadne výzvy na nákup, je čisto informatívny, jeho cieľom je priniesť hodnotu klientke. Druhý typ emailu bol poslaný Zuzane, zákazníčke, ktorá pravidelne na e-shope nakupuje. V emaile je okamžitá výzva na nakupovanie, tu si to môžete dovoliť, nakoľko ide o pravidelnú zákazníčku.
3. S menom / bez mena
Dajte si pozor na to, akým spôsobom získavate emailové adresy a čo všetko okrem emailovej adresy získate. Je to aj meno? Pokiaľ si pýtate do odberu emailov iba email bez mena, dajte pozor na to, aby ste neposielali personalizovaný email niekomu, kto nemá v databáze meno. Môže to byť celkom trápne, keď namiesto mena bude v emaile prázdne miesto.
4. Záujem o produkty
Posielajte zľavy na produkty tým ľuďom, ktorých to môže zaujímať. Neposielajte hromadné emaily, v ktorých máte v akcii sukne, šaty, kravaty, pánske ponožky. Posielajte zľavy na šaty zákazníkom, ktorých šaty zaujímajú. Tiež nemá zmysel posielať zľavy na mobilné telefóny niekomu, kto si u vás kúpil notebook, jemu posielajte akcie napríklad na príslušenstvo k notebooku ako externý disk, slúchadla, antivírus, klávesnicu, myš, reproduktory a podobne. Ak si niekto kúpil posteľ, možno potrebuje ešte skriňu, posteľné prádlo, závesy a podobne. Keď už raz u vás niekto kúpil posteľ, nekúpi si ju predsa znova.
Príklad z praxe:
Andrej si kúpil notebook, obdrží email s akciami na príslušenstvo. Jarmila sa naopak zúčastnila kurzu Efektívny email marketing. Pošleme jej preto výzvu na prihlásenie sa na ďalší kurz, navyše s malou pozornosťou- 10 % zľavou na kurz, ktorá je určená len pre ňu.
5. Úroveň klienta
Máte top klientov, ktorí u vás pravidelne nakupujú a tvoria 80% vášho obratu? Tak sa o nich adekvátne postarajte. Je omnoho jednoduchšie a lacnejšie starať sa o zákazníkov ako získavať nových. Navyše ak máte top klientelu, a vy určite presne viete, ktorí to sú, hýčkajte ich. Je totiž vysoko pravdepodobné, že keď sa o nich budete kráľovsky starať, nielenže budú nakupovať u vás, budú o vás rozprávať s chválou aj ostatným ľuďom. A tu sa dostávame k pravidlu 250- každý človek pozná priemerne 250 ľudí. Nestaráte sa tak len o jednu osobu- utvárate dobrý dojem u ďalších 250.
Príklad z praxe:
Karol je pravidelný zákazník luxusného obchodu s oblečením. Samozrejmosťou sú aj krajčírske úpravy, ktoré hradí obchod. Akonáhle sú Karolove nohavice upravené, Karol obdrží email, navyše s GPS súradnicami, aby mohol okamžite vyraziť do obchodu. Jarmila má rada lososovú farbu a uprednostňuje oblečenie v tejto farbe. Keďže obchod dobre vie, akú veľkosť Jarmila nosí a aká farba je jej obľúbená, obdrží email s informáciou, že na predajňu prišli nové šaty v jej obľúbenej farbe a obchod jej dáva možnosť si šaty rezervovať na týždeň, aby si ich mohla prednostne vyskúšať. Tomu hovorím kráľovské služby!
Na záver- nesiľte to
Nemáte tento týždeň žiadnu akciu pre mužov? Nič sa nedeje, jednoducho žiadny email mužom neposielajte. Nemusíte svojich klientov otravovať každý týždeň, keď nemáte čo povedať, pokojne vynechajte týždeň, dva, tri…. koľko len potrebujete a koľko považujete za vhodné. Je lepšie dostať jeden relevantný email raz za mesiac ako balast každý týždeň.