Rýchlosť webu a SEO ✅ (neverte všetkému čo sa hovorí)
Veľa ľudí si myslí, že rýchlosť webu je „silný“ a dôležitý SEO faktor.
Ak aj vás trápi rýchlosť webu a ste zvedavý aký vplyv bude mať rýchlosť na vaše organické pozície v Google (SEO) určite si nenechajte újsť tento článok, v ktorom sa dozviete, že rýchlosť ani zďaleka nie je až taký dôležitý SEO faktor ako sa všade prezentuje.
⚠️ Ak ste pri SEO vsadili len na rýchlosť – vsadili ste na zlého koňa ⚠️
autor článku: RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista – HEAD of SEO wooacademy a web editor
1. Prečo je dôležitá rýchlosť webu?
Viac ako 50% užívateľov Google si prezerá stránky na mobile. V US je štatistika na úrovni 62%. Na Slovensku je to podľa dostupných dát 64 %.
Rýchlosť na mobile je dôležitým faktorom pre užívateľov (UX/CX faktor). Jednoducho povedané návštevníci webu nechcú čakať na načítanie – hlavne ak si web prezerajú pre zábavu alebo získanie informácií, ktoré potrebujú okamžite. Chceme aby sa nám obsah načítal rýchlo a rýchlo sme vybavili čo potrebujeme. Alebo sa rýchlo dostali k obsahu/ videu, ktorý nás zabaví cestou do práce v autobuse, aute atď.
Ak sa obsah webu načítava pomaly alebo sa nenačíta vôbec užívatelia webu sú sklamaný a sú možno menej ochotný vykonať konverziu.
Toto je všeobecný model s ktorým samozrejme súhlasím ale nemyslím, že funguje v každom prípade a v každom vyhľadávaní alebo návšteve webu.
Google už dávno písal o nákupnom správaní užívateľov (nákupnom funnely) a zistil, že jediná vec, ktorú majú funnely spoločnú, je že každý je iný. Každý užívateľ sa správa na webe a pri nákupoch rozdielne. A preto aj rýchlosť načítanie nemusí byť až taký závažný problém a aj pomalé weby môžu zarábať milióny (samozrejme nemôžu byť extrémne pomalé napr. nad 12-20 sek.).
Jednoduchý dôkaz rýchlosť vs. objednávky
Nedávno nám padol jeden z našich eshopov na 10 minút (teda jeho rýchlosť nebola žiadna, nenačítal sa). Aký to malo vplyv na objednávky? ➡️ Nedostali sme žiadnu objednávku a už nikdy zákazník na našom webe nenakúpil? NIE!
Opak!
Zákazníci sa zľakli, že sa nedostanú k svojmu obľúbenému produktu, tak začali vo veľkom objednávať cez telefón (číslo našli v predchádzajúcej objednávke alebo profile Google My Business – local SEO). Báli sa, že ich obľúbený produkt už nebude dostupný.
Čo nám to hovorí?
NIČ, len to potvrdzuje zistenie Google, že každý nákupný funnel/ nákupné správanie je rozdielne. Samozrejme toto je extrémny príklad, kedy web padol a na chvíľu nebol dostupný ale pekne to ukazuje, že nákupné správania môže byť rozdielne od toho čo si myslíme. Hlavne ak máte dobrý produkt alebo službu.
Rýchlosť je dôležitým faktorom webu z pohľadu použiteľnosti (UX), nákupného správania (CX – customer experience) a taktiež SEO. Ale pozor nie je to ani z ďaleka ten najdôležitejší faktor.
➡️ Over si rýchlosť webu: Pagespeed Insights (PSI)
2. Čo spôsobuje „pomalý web“?
Najbežnejšie sa hovorí o veľkosti obrázkov. Pochopiteľne. Je to ľahko uchopiteľný faktor, ktorý spomaľuje stránku.
Rýchlosť webu však ovplyvňuje aj:
- rýchlosť odpovede servera
- javascripty
- veľkosť stránky
- veľkosť obrázkov
- správne nastavenie minifikácie HTML, CSS a JavaScriptov
- správne nastavenie CDN (Content delivery networks)
Toto sú len niektoré z vecí, ktoré spôsobujú spomalenie načítania stránky. Viac o tejto problematike sa dozviete na našich kurzoch alebo ➡️ osobnej/ online konzultácii ⬅️
➡️ Optimalizuj obrázky ako profík: SEO obrázkov – kompletný návod
3. Rýchlosť webu ako SEO faktor?
Chcete mať rýchlu stránku? Jednoduché riešenie:
Vytvorte stránku bez obsahu a načíta sa pod 3 sekundy (joke).
Je to dobré pre SEO (stránka bez obsahu)? Nie je to asi tá najhoršia varianta pre SEO. Web bez obsahu je pre SEO to najhoršie. Takýto web sa pravdepodobne nebude zobrazovať na žiadne kľúčové slová.
Rýchlosť webu je síce dôležitá (nie len) pre SEO ale ⚠️ obsah je stále kráľ ⚠️ (content is king). Ak máte super ➡️ obsah pre SEO⬅️ tak rýchlosť je druhoradá (pokiaľ nepresiahne určitú neúnosnú mieru rýchlosti načítania). Samozrejme len do chvíle kým všetka konkurencie s rovnako dobrými SEO článkami nebude mať rýchlejšie weby ako vy.
➡️ Aké sú SEO faktory pre 2022: Kompletný zoznam SEO faktorov Google
➡️ Ako napísať super článok pre SEO?: Ako vyzerá fakt dobrý SEO článok?
4. Rýchlosť webu v PageSpeed Insights (PSI)
Rýchlosť webu v Pagespeed Insights (PSI) je niekedy „mätúci“ faktor rýchlosti. Aktuálny stav, alebo skôr skóre „údaje laboratória“, ktoré vidíte v tomto nástroji je do veľkej miery ovplyvnené vaším počítačom, internetovým pripojením a ďalšími faktormi. Preto niekedy je vaše skóre na úrovni 1-3, pritom skutočný stav môže byť oveľa lepší.
„Skóre rýchlosti „laboratória PSI“, ktoré získate nie je faktor SEO“
Už sme si povedali, že skôr ako na skóre rýchlosti sa zamerajte na obsah webu.
Prehľad pomalých a rýchlych stránok si pozrite radšej v Google Search Console v sekcii Core Web Vitals.
➡️ prepojte si web s ➡️ Google Search Console ⬅️ a získate nový pohľad na SEO
✅ PSI skóre nie sú reálne čísla rýchlosti ✅
Lighthouse / Pagespeed Insights (PSI) je „testom v laboratóriu“ a nemusí odzrkadľovať reálny čas načítania webu. Reálne dáta, ako sa web načíta reálnym užívateľov na reálnych mobiloch, sú v CrUX.
5. AMP (Accelerated Mobile Pages) SEO faktor?
Určite nie!
Len AMP vám vyššie pozície nezaručí.
Čo je AMP
Definícia, ktorú uvidíte všade je:
„Je to „open-source HTML framework, ktorý poskytuje jednoduchý spôsob, ako vytvárať webové stránky, ktoré sú rýchle, bezproblémovo a okamžite sa načítavajú a poskytujú komfortné riešenie pre rýchlosť načítanie.“
Pre väčšinu webových stránok to znamená vytvorenie kópie existujúceho obsahu stránky vo formáte HTML5, ktorý je optimalizovaný pre mobilné zariadenia.
Ak je AMP verzia stránky k dispozícii, používateľovi sa na „kanonickej stránke“ načíta AMP verzia s bleskom v SERP.
AMP a SEO
Implementácia AMP má určité výhody napr. v znížení počtu odchodov zo stránky (bounce rate) v súvislosti s rýchlim načítaním. No ak očakávate, že len implementácia AMP posunie vašu stránku o desiatky pozícií vyššie, tak sa mýlite. Ak nemáte „kvalitný SEO obsah“ vo verzii bez AMP tak v AMP verzii webu sa nič nezmení. Skôr ako o AMP sa zamerajte na písanie kvalitných SEO textov.
✅ Chceš robiť kvalitné SEO? ✅
SEO začína pri kľúčových slovách. Bez nich sa nedá nič optimalizovať na profi úrovni. Príď sa naučiť ako spraviť analýzu kľúčových slov s profi nástrojom Marketing Miner ➡️ workshop analýza kľúčových slov
6. Rýchlosť a branding
Majú stránky ako napr. Ikea, Alza, Kia a Mall rýchle skóre načítanie v Pagespeed Insights? A je to pre nich dôležité?
Vyššie uvedené stránky majú pomalé skóre rýchlosti v Pagespeed Insights / Lighthouse. Znamená to, že sú to pomalé weby. NIE, nemusí.
Vyššie sme si povedali, že tú to „experimentálne“ dáta, ktoré do veľkej miery závisia od miesta vykonania testu, pripojenia v momentálne chvíli, atď…
✅ CrUX – Chrome UX Report
Skutočné dáta, ktoré sú reálne „zozbierané“ a hovoria o reálnej situácii v rýchlosti načítanie, teda aký je reálny čas načítania skutočným návštevníkov webu na ich mobile a ich pripojení nájdete v tzv CrUX reporte (Chrome UX report)
CrUX report (Chrome UX report) je „zbierka“ skutočných používateľských skúseností reálnych používateľov s webom (anonymizované metriky doby načítania a spustenia od skutočných užívateľov, ktorý navštívili vašu URL – adresu) .
V sekcii Údaje poľa sa zobrazia štyri metriky:
- Prvé obsahové vyfarbenie (FCP) – čas kým sa na stránke „niečo zobrazí“ (text, logo, obrázok)
- Oneskorenie prvého vstupu (FID) – čas odozvy prvej interakcie návštevníka webu so stránkou (čas medzi kliknutím napr. na tlačidlo a reakciou webu)
- Najväčšie vykreslenie obsahu (LCP) – čas kým sa na stránke zobrazí „najväčší prvok“ (najčastejšie obrázok / video / veľký odsek textu)
- Posun kumulatívneho rozloženia (CLS) – nestabilita rozloženia elementov v dôsledku asynchrónneho načítania obsahu (ako sa mení rozloženie webu pri načítaní)
FID, LCP a CLS sa považujú za metriky Core Web Vitals .
✅ Kedy je Google spokojný s rýchlosťou (svieti na zeleno✅)
- LCP pod 2.5 sekundy
- FDI pod 100 milisekúnd
- CLS pod 0.1
✅ Pikoška:
Často sa stretávam s názorom, že ak web nie je rýchly tak nemá dobré SEO a naopak. To nie je presné a ani správne. Rýchlosť síce je dôležitá, no skóre rýchlosti neodzrkadľuje pozície indexovaných kľúčových slov v Google. Tento údaj nájdete napr. v nástroji Marketing Miner alebo Ahrefs
⚠️ Prečo nechávate zákazníkov konkurencii? ⚠️
Nerobíte SEO = zákazníkov z vyhľadávania nechávate konkurencii.
✅ pomocou marketingu úspešne zvyšujeme firmám zisky ✅
… ak to nepredáva nie je to marketing
Odporúčania
- Rýchlosť načítanie webu a hlavne skóre rýchlosti webu nie je hlavný faktor SEO.
- To najdôležitejšie pre SEO je obsah + backlinky
- WordPress je vo všeobecnosti pomalé CMS ale dá sa zrýchliť (doplnenie: WP je po posledných upadatoch pomerne rýchle CMS :)) – bez úsilia napr. pluginom Autoptimize, alebo pleteným WP ROCKET
- Obrázky môžete optimalizovať pre rýchlosť zmenou rozmerov a kompresiou obrázkov napr. pomocou Tinypng
- Používajte rýchly hosting napr. Websupport
Záver
- Ak sa vám článok páčil a bol pre vás užitočný, neváhajte ho zdielať na Facebooku alebo o ňom povedať známym.
- Ak sa chcete dozvedieť viac o online marketingu, vyberte si niektorý z našich kurzov a workshopov v Bratislave.
- Naše služby v online marketingu, radi vám pomôžeme s propagáciou online, neváhajte nás kontaktovať 0940634491 alebo info@wooacademy.sk
Teším sa na vás na kurzoch alebo konzultáciách.
ak podporíš náš projekt zdieľaním, napíš nám a zašleme ti kupón na 10% zľavu na naše ďalšie kurzy a workshopy (aj online)
O autorovi
RNDr. Milan Fraňo, PhD.
SEO špecialista, web editor, co-founder wooacademy, ex-head of sales v Google Partner digitálnej agentúre.
Môj príbeh SEO špecialistu …