Skip to content

Ako vyzerá fakt dobrý SEO článok

Obsah článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. - SEO špecialista a web editor - wooacademy

O autorovi článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista a web editor wooacademy
RNDr. Milan Fraňo, PhD. - SEO špecialista a web editor - wooacademy

O autorovi článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista a web editor wooacademy

☕Páčil sa vám článok? Podporte nás likom na YouTube kanál alebo kúpou kávy.

Ako vyzerá fakt dobrý SEO článok?

 

„Článok na webe z pohľadu SEO špecialistu sa väčšinou veľmi líši od predstavy copywritera o dobrom SEO článku,“

RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista

Čo je SEO článok? (doplnenie pre slovičkárov) 

SEO článok je samozrejme nekorektný názov, podobne ako SEO optimalizácia a SEO eshop. 

 

A teda čo je SEO článok: 

Je článok, ktorý je optimalizovaný pre vyhľadávače (lebo SEO znamená optimalizácie pre vyhľadávače). Teda je článok, ktorý sa zameriava na určité kľúčové slovo alebo skupinu kľúčových slov s cieľom aby sa na tieto kľúčové slová zobrazoval čo najvyššie vo výsledkoch vyhľadávania (SERP). Najlepšie na 1. strane 1. alebo nultej pozícii. 

Osobne ma výraz SEO článok nijako nepohoršuje, podobne ako ma nepohoršuje výraz SEO optimalizácia. Samozrejme viem, že tieto výrazy sú nepresné a v preklade by znamenali „Optimalizácia pre vyhľadávače optimalizácia“ a „Optimalizácia pre vyhľadávače článok“

1. Píšte jedinečný obsah   

Jedinečný a originálny obsah nemusí nevyhnutne znamenať, že navrhnete, poviete alebo vymyslíte niečo úplne nové a originálne, čo nikto nikdy nepovedal.

Znamená to, že váš text nebude úplne presnou kópiou iných webových článkov a stránok alebo online zdrojov.

Google nie je hlúpy a veľmi jednoducho a spoľahlivo dokáže odhaliť  duplicitný obsah a nie je dôvod, aby hodnotil stránku s duplicitným obsahom pozitívne. Problematika duplicitného obsahu je trochu komplikovanejšia a budem sa jej venovať v samostatnom článku (hlavne u desiatok e-shopov s na chlp rovnakými produktovými feedmi, textami a obrázkami).  

Užívatelia webu aj Google sú spokojní, ak obsah na webe zodpovedá ich dotazom (kľúčovým slovám). Čim viac jedinečného obsahu, ktorý odpovedá na hľadané dotazy, tým viac spokojných užívateľov webu a vyššie pozície v Google. 

⭐ Pozor

pridanie odkazu zdroja na pôvodný vykradnutý článok alebo web neznamená, že sa jedná o unikátny a jedinečný článok. Zdroje sú super vec aj pre SEO, ale obsah by sa mal skôr parafrázovať z viacerých zdrojov ako len spraviť strojový preklad cez Google Translator.

2. Zamyslite sa nad názvom článku

Názov článku (title) je pre SEO dôležitý a pomáha pochopiť čitateľovi aj Googlu o čom článok je . Vo WordPresse sa názov článku alebo stránky automaticky označí ako H1, na každej stránke by mal byť len jeden H1 (u one page webov je to trochu inak) a mal by obsahovať kľúčové slová, ktoré sú vyhľadávané a súvisia s obsahom textu. 

K názvu článku pristupujte veľmi zodpovedne. Ak nemáte analýzu kľúčových slov a neviete, čo ľudia vyhľadávajú, tak môžete napr. :

  • sledovať konkurenciu a písať o témach, o ktorých píše aj konkurencia (najlepšie ak si vyberiete konkurenciu, u ktorej viete, že robí SEO alebo sa na zaujímavé slová zobrazuje na popredných priečkach v Google) 
  • použiť bezplatný nástroj od Google – Plánovač kľúčových slov. Aj keď nemáte spustené PPC kampane v Google Ads, tak môžete tento nástroj bezplatne využiť a prezradí vám vyhľadávanosť kľúčových slov a návrhy na súvisiace kľúčové slová. Ak ste nikdy nerobili platenú reklamu, tak uvidíte len rozsahy vyhľadávaní, čo na začiatok až tak nevadí.
  • sledovať fóra a skupiny na Facebooku a všímať si čo najčastejšie trápi ľudí a o čom diskutujú. Napr. na skupinách venovaným ecommerce sa často rieši nastavenie dopravy a platobné brány a keď o tejto problematike napíšem výživný a obsiahli článok, určite netrafím mimo.
  • vlastná hlava je super zdroj kľúčových slov a tém, o ktorých môžete písať, no žiaľ nie vždy vieme presne trafiť, ako ľudia vyhľadávajú určitý produkt alebo službu
  • najlepšie riešenie (ak nemáte k dispozícii analýzu kľúčových slov) je použiť platené profi služby na zistenie vyhľadávanosti kľúčových slov. Dlho som fungoval na free nástrojoch alebo trial verziách platených služieb, ale zistil som, že ak to myslíte so SEO vážne, tak sa oplatí si niektorý platiť (investícia sa vám vráti s konverziami z organickej návštevnosti). Môj obľúbený nástroj je Marketing Miner, ku ktorému vám vieme poskytnúť aj zľavu 40% na prvý mesiac s kódom MM_WOOACADEMY.

3. Venujte pozornosť úvodu

Pri indexovaní stránok sa roboti Google snažia čo najrýchlejšie pochopiť, o čom je daná stránka (kontext), a rozhodnúť, na aké kľúčové slová sa bude zobrazovať a či vôbec. 

Vašou úlohou je pomôcť robotom zistiť, o čom je stránka, vhodným použitím kľúčových slov, obsahom, štruktúrou a podobne. 

Všeobecné odporúčanie pre články je použiť kľúčové slovo alebo slová v prvom odseku článku (textu). Určite neodporúčam neprirodzené použite kľúčových slov nasilu. Ťažko sa mi určuje nejaké univerzálne pravidlo, akým by sa dal zadefinovať presný počet a rozloženie kľúčových slov v prvých častiach článku. Text sa musí dobre čítať a byť prirodzený.   

4. Kľúčové slová v texte

Ak píšete článok za účelom SEO, tak sa pravdepodobne snažíte napchať kľúčové slovo skoro do každej vety. To nie je úplne vhodná taktika a skôr by som sa v samotnom obsahu zameral na dobré rozčlenenie obsahu. 

Prvý krok keď píšem článok je, že napíšem nadpis (H1) a potom 4-10 podnadpisov (H2), ktoré mi pekne a logicky rozdelia text na menšie logické časti. Podobne ako keď ste písali bakalárku alebo diplomovku. 

H1 a H2 značky sú pre SEO a Google veľmi dôležité a samozrejme aj použitie kľúčových slov v tých značkách. Pomáhajú Googlu lepšie pochopiť, o čom text je. Príkladom rozdelenia článku na H1 a H2 je tento článok. 

Ešte jeden argument, prečo používať H2: „Keď sa pýtate, ako sa dostať do boxu s odpoveďami v SERP v rámci featured snippet, tak mojou odpoveďou je, aby ste si všimli, ktoré značky berie Google do týchto rýchlych odpovedí.“ 

Ak ste si práve teraz pozreli nejaký answer box v EN jazyku, tak ste si asi všimli, že Google tam umiestňuje napríklad obsah práve z H1 a H2.  

Druhý krok je samotné naplnenie obsahu:

  • neodporúčam kombinovanie rôznych jazykov
  • každý podnadpis (H2) naplniť obsahom, ktorý danú tému alebo podtému popíše podrobne
  •  jedna normostrana vám v SEO veľmi nepomôže, obsah by mal obsahovať 1000 – 2000 slov. Áno slov, nie znakov. 
  • tučné písmo <strong> by ste mali používať s rozumom, aj keď niektorí SEO šarlatáni tvrdia, že je to top SEO taktika, tak skutočnosť je taká, že hoci Google rozlišuje slová s tučným (strong) písmom, tak veľký zázrak len vďaka tomu, že pridáte túto značku, v posune vo výsledkoch vyhľadávania nečakajte. Značka strong sa používa na pridanie sémantického dôrazu. O tejto téme dopodrobna v ďalšom článku, ale v skratke by takto malo byť označené slovo, ktoré je z nejakého dôvodu dôležité.  Matt Cutts sa k tejto téme vyjadroval v roku 2006 a 2013 (tu je link na video s Cuttsom) a veľkú dôležitosť tomuto faktoru nepridal. 
answer box features snippet v google

5. Prelinkovanie je dobré pre SEO

Vždy používajte prelinkovania v stránkach aj článkoch.

  • Interné odkazy na vlastnú doménu, kde odkazujete na ďalší článok, službu alebo produkt.
  • Externé odkazy, odkazujete mimo vašej domény a môžete prelinkovať článok s referenciami, zdrojmi alebo kvalitným obsahom, ktorý sa oplatí čítať (mimo vašej domény).

Google chce, aby linkovanie nevyzeralo prirodzene, ale aby bolo prirodzené. V praxi je len veľmi málo webov, ktoré sami od seba a zadarmo dajú spätný odkaz inej doméne. 

Ak nemáte kam prelinkovať interný odkaz, odporúčam vytvoriť novú stránku alebo článok, kam bude link smerovať . 

Linkovanie je dobré aj pre čitateľov aj pre Google. Nie len že pomáhate Googlu pochopiť, o čom je obsah a kontext článku, ale čitateľa dokážete udržať na webe a naviesť ho k vykonaniu konverzie. 

„Svätý grál“ je spätný odkaz na váš web, je to hypertextový odkaz, ktorý niekto umiestni na jeho doméne a odkazuje na váš web alebo článok. Je to jeden z troch top SEO faktorov (1. Spätné odkazy 2. Rank Brain a 3. Obsah). 

Koľko spätných odkazov potrebujete, aby to malo zmysel pre SEO?

Dobrá správa je, že keď si pozriete linkbuildingový profil článkov vašej konkurencie, asi budete veľmi prekvapený. Zistíte, že aj články a stránky na prvých pozíciách v Googli, majú niekde medzi 0-1 spätným odkazom. 

Preto, keď získate 1-2 spätné odkazy na váš článok, tak veľmi rýchlo môžete s článkom na určité kľúčové slovo, obsadiť prvé miesta prvej strany v SERP. 

Pre viac konkurenčné kľúčové slová možno bude potrebných 5-10 spätných odkazov. 

Nebudem teraz rozoberať ako vyzerá optimálny linkbuildingový profil, to sa dozviete na mojom kurze SEO v Bratislave, len spomeniem, že anchor text má určite zmysel v prelinkovávaní. Najlepšie by bolo, aby odkaz nebol umiestnení napr. na slove „klikni tu / viac info“, ale na kľúčovom slove, ktoré súvisí s obsahom v odkaze.

6. Skrášlite text (UX faktory a Rank Brain)

O význame Rank Brain algoritme a jeho dôležitosti pre SEO (je to jeden z top 3 SEO faktorov) budem detailne písať v inom článku alebo príďte na náš kurz SEO, kde to vysvetľujem do hĺbky. 

Len v skratke: “ Google vidí, čo ľudia robia na vašom webe. Vie, že ak návštevník webu príde na stránku a hneď odíde, tak asi nenašiel čo hľadal. Ak sa to stane viac krát, tak Google usúdi, že na to kľúčové slovo váš obsah asi nie je až tak relevantný a posunie vás vo vyhľadávaní nižšie (veľmi zjednodušene a v skratke).“

Je to trochu zložitejšie, len si treba uvedomiť, že Google vie aj to, že na vašej stránke užívateľ nenašiel odpovede na svoj dopyt a išiel na stránku pod vami (v SERP), na ktorej sa zdržal dlhšie, lebo našiel odpoveď. Preto vás posunie nižšie a výsledok pod vami posunie vyššie (pogo sticking).

 

Čo robiť, aby bol text pre užívateľa krajší a neodchádzal z mojej stránky?

  • rozdelte text do logických celkov, ktoré sa dobre čítajú (štruktúra H1-H3)
  • píšte pre ľudí, nie pre Google, dajte článok prečítať niekomu nezaujatému a uistite sa, že článok sa mu dobre číta a je pochopiteľný
  • využívajte medzery, obrázky, odrážky a čokoľvek čo vám pomôže spraviť text prehľadnejší
  • nepíšte jednoliaty text
  • dajte si záležať aj na grafickom rozložení textu, napr. tento článok je napísaný na stred, nie od kraja po kraj, vďaka čomu sa lepšie číta
  • použite dobre čitateľný font, veľkosť a farbu

 

Odporúčanie: „Vo WordPresse si vytvorte šablónu na články a tú len kopírujte a meňte texty a obrázky.“ 

 

Rozloženie elementov vo WordPress si ukážeme aj na workshope Ako vytvoriť web bez programovania

7. Meno autora je dôležité (E-A-T)

Je dobré písať články pod menom autora, či už reálneho alebo pod pseudonymom. 

Je to dôležité kvôli autorite článku aj webu. Skratka E-A-T znamená: Odbornosť, Autorita, Dôveryhodnosť (Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness). Táto skratka je súčasťou algoritmu, ktorý bol namierený na obsah na Googli, ktorý by mohol mať vplyv na zdravie čitateľa alebo ho ovplyvniť v zásadnom rozhodovaní o životnej situácii. Jeho účelom bolo, aby napr. výživový poradcovia, čo ledva skončili základnú školu a nemajú ani tušenia o zdraví človeka, písali o tom, ako vitamín C lieči rakovinu a podobné kraviny, ktorú majú od pravdy ďaleko. Ako vedec som Google nesmierne vďačný za túto aktualizáciu algoritmov. 

 

Ako pracovať s E-A-T v SEO článkoch?

Len v skratke pár odporúčaní (viac na kurzoch a workshopoch) : 

  • používajte relevantné zdroje nie len z pohľadu Domain Authority, ale aj z pohľadu odbornosti
  • píšte články pod menom autora a pridajte aj jeho stručný životopis, budujete tak odbornosť a autoritu webu (dôležité hlavne pre weby o zdraví a financiách)
  • majte na webe ľahko dostupné kontaktné údaje a podmienky ochrany súkromia (GDPR)

Viac o E-A-T a presný postup ako s ním pracovať na webe sa dozviete na našich kurzoch a workshopoch v Bratislave.

8. Používajte obrázky a optimalizujte ich

Optimalizácia obrázkov pre vyhľadávače je regulérna súčasť techník SEO, ktoré našťastie veľa webov absolútne zanedbáva, preto sme na veľa relevantných kľúčových slov na prvých pozíciách vo vyhľadávaní podľa obrázkov.

Optimalizáciu obrázkov by nemali podceňovať hlavne stránky, ktoré ponúkajú vizuálne zaujímavé služby a produkty. Napr. oblečenie, rastliny, autá a mnohé ďalšie produkty sa vyhľadávajú primárne cez obrázky.

Viac o SEO obrázkov na Google sa dočítate v článku: Google obrázky – Image SEO (základy). 

seo obrazkov wooacademy milan frano

9. Prečítajte si po sebe článok

Ak patríte medzi tých nadaných, čo dokážu napísať článok na prvú šupu bez chyby a s jasným konceptom, tak vám gratulujem. Pre ostatných odporúčam článok si po sebe prečítať niekoľko krát a odchytať gramatické chyby, nejasné a nezrozumiteľné vety a súvetia. 

Keď publikujete článok, ktorý nie je napísaný na 100%, tak riskujete, že si vás v niektorých skupinách napr. na facebooku podajú a zavalia spŕškou hejtu, len kvôli nejakej prkotine.

Taktiež tým znižujete dôveryhodnosť vašej domény a brandu.

10. Je váš obsah lepší ako má konkurencia?

Nemá veľký zmysel písať rovnaké články ako má vaša konkurencia. Obsah by mal byť lepší, mal by oveľa lepšie popísať danú tému, mal by byť ľahšie čitateľný a aj obšírnejší. Keď vaša konkurencia napíše článok s dĺžkou 1000 slov, tak vy napíšte 1500-2000 slov. 

Má konkurencia pekné obrázky, spravte ich krajšie alebo vytvorte jednoduchú infografiku, poprípade natočte video alebo podcast. 

Jednoducho povedané: „Ak sa budete stále vyhovárať a ukazovať, že rovnako to má aj konkurencia a funguje im to, tak vám v SEO veľmi nepomôžem. Lebo jedna vec je navrhnúť premyslenú SEO stratégiu a taktiku a druhá vec je implementovať ju do praxe.“

 

Koľko trvá vytvoriť super článok pre SEO?

Super článok pre SEO trvá niekedy 5, niekedy 8 hodín práce aj s nahodením a formátovaním na web. 

Klienti sa často krát uspokoja s jednou normostranou a majú pocit, že majú so SEO vybavené a zajtra budú na 1. mieste na všetky kľúčové slová, aké ich len napadnú. 

Prečo to robia?  

Jednoduchá odpoveď: „Za všetkým hľadajte peniaze. Jedna normostrana (približne 250 slov) stojí 15-35 €. Dobrý SEO článok má 1500-2000 slov, a teda ak berieme 29€ za normostranu, tak 232 € za článok. 

Fúúúúúúú, to je strašne veľa !!!

Skutočne ? Ak vám poviem, že s dobrým článok budete na prvých pozíciách Google a vďaka tomu predáte svoje produkty alebo služby, je to aj tak veľa? 

11. BONUS: Nezabudnite aj na nahodenie článku a ďalšie SEO nastavenie

Čo ešte potrebujete urobiť a na čo nezabudnúť pri nahadzovaní a publikovaní článku vo WordPresse?

  • nastaviť ilustračný obrázok pre článok (najlepšie v rozmeroch 1200 x 630 px, aby sa pekne zdieľal na Facebooku a nebol orezaný)
  • vyplniť meta description (120-160 znakov) a Title tag (50 -60 znakov) a nebojte sa používať emoji, kľúčové slová a zátvorky. Toto nie sú priame faktory SEO, ale zvyšujú CTR a to už je faktor SEO
  • ak to má zmysel, pridajte štruktúrované dáta pre rich snippety, ak používate Rank Math SEO plugin, tak to zvládnete bez problémov aj bez použitia napr. Google Search Console.

O autorovi

RNDr. Milan Fraňo, PhD.

HEAD of SEO, web editor, co-founder wooacademy

Môj príbeh SEO špecialistu

seo-specialista-milan-frano

Naplánuj si konzultáciu
s našimi profesionálmi.

grafik-wooacademy

Art Director – grafika & fotky & videá

facebook-specialista-wooacademy

Director of Global Growth & Marketing – social marketing

konzultacia social kampane

Facebook marketing partner – social marketing

seo-webináre-wooacademy

HEAD of SEO a web editor – weby & SEO

Zanechajte nám kontaktné informácie a pripravíme cenovú ponuku na mieru ?

Marketingové služby na mieru, ozvite sa!