Čo je USP ✅ (Unique Selling Proposition) – a čo skutočne nie je USP
Konkurencia je v podnikaní normálna, prirodzená a dokonca v určitých veciach aj dobrá. Pre zákazníkov to však nie je až také dobré, lebo sa miešajú produkty a dodávatelia od veľmi zlých až po veľmi dobrých. Ako si má zákazník vybrať a nenaletieť?
Vhodným spôsobom ako ukázať, prečo by si mal zákazník vybrať vás je prezentovať svoje unikátne predajné prvky / vlastnosti – USP – z anglického Unique Selling Proposition.
Zásadné je pochopiť čo sú vaše USP – v čom ste lepší ako konkurencia, čo je dôvod aby si zákazníci kúpili produkty a služby práve od vás.
Pozrime sa čo sú a čo nie sú USP a ako ich využiť v predaji.
autor článku: RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista – web editor – co-founder najlepšie hodnotenej vzdelávacej akadémie ⭐⭐⭐⭐⭐
✅ Čo je USP?
Definícia: USP je vec/vlastnosť (čokoľvek), čo vaše podnikanie odlišuje od konkurencie a robí ho lepším (to čím sa odlišujete od konkurencie). Je to špecifická výhoda, vďaka ktorej vynikne vaše podnikanie, váš produkt a služby v porovnaní s ostatnými konkurentmi na trhu. Pokiaľ vaše nadštandardné služby alebo produkty prerastú nad váš segment, znamená to, že máte skutočne dobré USP.
Identifikovanie vašich USP pomáha pri budované marketingovej stratégii a taktike a môžu pozitívne ovplyvňovať budovanie značky.
USP by mali rýchlo odpovedať na otázky ohľadne vášho produktu, ktoré by mohli napadnúť vášho potenciálneho zákazníka:
➡️ Čím sa odlišujete od konkurencie?
USP sú silné stránky vášho businessu a mali by vychádzať z toho, čo robí vašu značku alebo produkt jedinečným a cennými pre vašich zákazníkov. Byť „jedinečný“ je zriedka samo o sebe silným USP. Musíte sa skutočne zamyslieť či vaši zákazníci zákazníci vnímajú vaše USP rovnako ako vy.
Čo nie je USP:
Napr.: doprava zadarmo, zľava 10%, dodanie do 3. dní, záruka výmena tovaru ani platba kartou nie sú žiadne USP. Je to štandard, ktorý zákazník očakáva aby u vás vôbec nakúpil.
Neplatí vo vo všetkých segmentoch a produktoch a stále sú výhradný dodávatelia a ak zákazník má silnú potrebu kúpiť produkt tak ho nakúpi aj napriek nedostatkom eshopu.
História USP:
Definovanie USP patrí k základným bodom marketingového mixu, už pri navrhovaní marketingovej stratégie a tvorbe webu. Prvý krát boli unikátne predajné prvky využité v reklamných kampaniach začiatkom 40. rokov. USP zaviedol a prvý krát použil Rosser Reeves zo spoločnosti Ted Bates & Company .
„Diferenciácia je jednou z najdôležitejších strategických a taktických aktivít, do ktorých sa spoločnosti musia neustále zapájať.“ Theodore Levitt – Harvard Business School
➡️ USP nie je len o prázdnych sloganoch
USP by nemali byť len vety, slogany alebo ikonky/ piktogramy na webe a prezentačných materiáloch. Malo by to byť reálne vyjadrenie vašich skutočných konkurenčných výhod a pomoc zákazníkom.
- Ak sľubujete dodanie do 3 dní, tak do 3 dní to musí byť u zákazníka nech sa deje čokoľvek.
- Ak sľubujete vysokú kvalitu a produkt sa pokazí do týždňa, tiež to nie je dobré.
- Ak sľubujete zázračné výsledky, tak nech sa dostavia za každých okolností.
✅ Ako identifikovať vaše USP?
Neodporúčam okopírovať prázdne slogany konkurencie a skutočne sa pozrieť na to v čom ste lepší ako konkurencia. Samozrejme to neviete zistiť kým nevyskúšate produkty a služby konkurencia napr. aj mystery shoppingom.
Pri zistení USP môžete postupovať napr. takto:
- Urobte si zoznam všetkých možných rozdielov vašej značky alebo produktu od konkurencie
- Preskúmajte konkurenciu. Identifikujte všetkých konkurentov, pozrite si ich USP a hľadajte medzery v benefitoch (USP)
- Sústreďte sa nie len na produkt ale aj servis, procesy firmy, jednoduchosť nákupu, vrátenia tovaru a ďalšie detaily nákupného cyklu.
Následne si všetko spíšte na papier a hrajte sa s nápadmi a vytvorte unikátne predajné prvky (USP), ktoré si získajú vašich zákazníkov.
Odporúčania
Ak nemáte jedinečný, najlacnejší, alebo dokonca ani najkvalitnejší produkt, snažte sa prekonať konkurenciu aspoň službami spojenými s nákupným cyklom. Napr. jednoduché objednanie tovaru, rýchle dodanie, pekný obal, pekný web, video návody k produktom, rýchli servis alebo support.
To všetko môže zabezpečiť, že prekonáte konkurenciu.
Zoberme si napr. Alza. Nemá najlacnejšie produkty na trhu (sú skôr s cenou niekde v strede – ak si porovnáte Heureku), no všetci tam nakupujeme, kvôli rýchlemu dodaniu, bezstarostnému nákupu, jednoduchému vyzdvihnutiu a vráteniu tovaru a množstve ďalších detailov.
Záver ✅
- Je veľmi dobré definovať si USP, zadefinovať komunikáciu so zákazníkov (branding / DNA značky), nastaviť vnútorné procesy a neustále vylepšovať produkty, služby alebo marketing. [MUST HAVE]
- Ak chcete vedieť viac o marketingovej stratégii alebo taktike a komunikácii v online prostredí (komunikácia na základe archetypov) = neváhajte nás kontaktovať a dohodnúť si konzultáciu ➡️ info@wooacademy.sk ➡️ marketingová konzultácia
- Ak sa vám článok páčil a bol pre vás užitočný, neváhajte ho zdieľať na Facebooku alebo o ňom povedať známym.
- Ak sa chcete dozvedieť viac o online marketingu, vyberte si niektorý z našich kurzov a workshopov v Bratislave.
- Naše služby v online marketingu, radi vám pomôžeme s propagáciou online, neváhajte nás kontaktovať 0940634491 alebo info@wooacademy.sk
Teším sa na vás na kurzoch alebo konzultáciách.
ak podporíš náš projekt zdieľaním, napíš nám a zašleme ti kupón na 10% zľavu na naše ďalšie kurzy a workshopy (aj online)
O autorovi
RNDr. Milan Fraňo, PhD.
Ex Account & Sales Director v Google Partner digitálnej agentúre, SEO špecialista, web editor a Google Fotograf.
Môj príbeh SEO špecialistu …