Google Lens: ako využiť v marketingu a SEO
Google Lens je technológia Google, rozpoznávania obrázkov, ktorá umožňuje používateľom interagovať s reálnymi objektmi pomocou fotoaparátu v telefóne. Jednoducho otvor foťák v telefóne, namier na čokoľvek a Google ti ukáže, čo to je, kde to kúpiť a kopec ďalších informácií bez toho, aby si niečo niekam písal.
Z pohľadu SEO vnímam Google Lens a vyhľadávanie hlasom ako SEO Gamechanger, ktorý poskytuje veľa nových možností v optimalizácii pre vyhľadávače.
Zhrnutie Google Lens:
- Google Lens je brutálna technológia Google a do veľkej miery sa dostávame pomaly, ale iste do štádia, „kedy pre Google nebude potrebné púšťať usera na web. Na čo? Však všetko bude v Google SERP“. K tomu prispieva aj MUM Google update a kombinácia vyhľadávania textom a obrázkami.
- Pre výsledky v Google Lens bude SEO ešte dôležitejšie ako doteraz (dobrá správa pre SEO špecialistov).
- Pre Google Lens bude dôraz na: alt tag, EXIF, názov súboru obrázku, štruktúrované dáta, brand a logo, konzistentnosť informácii online, hodnotenia, Google My Business a kopec ďalšieho, rovnako ako pri klasickom SEO (s drobnými rozdielmi).
autor článku: RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista – web editor – co-founder najlepšie hodnotenej vzdelávacej akadémie ⭐⭐⭐⭐⭐ wooacademy
Čo je Google Lens?
Google Lens je platforma AR (augmented reality – rozšírenej reality), ktorú vytvorila spoločnosť Google. Táto platforma bola vytvorená s cieľom umožniť používateľom virtuálne skenovať svoje okolie za účelom zhromažďovania informácií (znie to desivo, ale je to v podstate vyhľadávanie pomocou obrázkov). Používatelia môžu skenovať tváre ľudí, budovy, objekty, značky ulíc, zvieratá, rastliny, texty, produkty atď., aby získali informácie.
Na rozdiel od bežného vyhľadávania na webe môžu používatelia namiesto zadávania kľúčových slov jednoducho skenovať svoje okolie (pomocou foťáku), aby získali výsledky vyhľadávania a ďalšie informácie o tom, čo skenujú, resp. kam namieria mobil. Google Lens je k dispozícii v aplikácii Google pre Android aj iPhone, takže je ľahko dostupný pre používateľov smartfónov.
Ako funguje Google Lens
Google Lens porovnáva predmety na fotke / vo foťáku a porovnáva ich s obrázkami a informáciami online a na základe algoritmov ich zoraďuje. Algoritmy Lens neporovnávajú len samotný obrázok a jeho metadáta, ale zohľadňujú aj signály (SEO faktory) na webe, kde je obrázok umiestnený.
Lens prispôsobuje výsledky a zobrazuje tie, ktoré by mohli byť pre nás najviac relevantné (podobne ako pri klasickom SEO).
Relevantné a užitočné výsledky – Lens sa vždy snaží nájsť najrelevantnejšie a najužitočnejšie výsledky. Algoritmy tejto technológie nie sú ovplyvnené reklamami, ani inými komerčnými faktormi. Ak Lens vráti výsledky z iných služieb Googlu vrátane Vyhľadávania alebo Google Shopping, dané výsledky budú vychádzať z algoritmov hodnotenia týchto služieb.
Lens a poloha
Ak dostane Google Lens prístup k polohe, tak tieto informácie použije na získanie presnejších výsledkov vyhľadávania a podobne, ako pri vyhľadávaní kľúčovými slovami na Google, budú výsledky vyhľadávania prispôsobené podľa vašej polohy.
Čo dokáže Google Lens?
Zoznam funkcií, ktoré vám pomôžu lepšie pochopiť, čo Google Lens dokáže:
- Môžete nakúpiť akýkoľvek produkt, ktorý niekde vidíte bez toho, aby ste ho hľadali alebo vedeli ako sa volá.
- Naskenujte, preložte text a nechajte si ho prečítať, aby ste mohli vyhľadať slová, pridať udalosti do kalendára alebo vytvoriť kontakt.
- Preskúmajte svoje okolie – podniky, reštaurácie, historické fakty, otváracie hodiny, hodnotenia a to ani z ďaleka nie je všetko.
- Pozrite si jedálny lístok, fotky, rezervujte si hotel, let a všetko čo môže natiahnuť z Google My Business – bez toho, aby ste to museli hľadať.
- Identifikujte rastliny, zvieratá, súčiastky do auta a v podstate všetko pomocou vyhľadávania fotografií, aby ste uspokojili svoju zvedavosť.
- Získajte pomoc s domácimi úlohami pomocou videí a podrobných pokynov. Dokonca už nemusíte ani počítať, Google Len spraví úlohy za vás.
Nie ste z toho nadšení? U mňa je to nadšenie spojené zo strachom zo straty súkromia a obava, že deti sa už nebudú chcieť učiť, však na čo, ak im Google Lens vypočíta príklady, preloží texty a prečíta knihu? Viete si predstaviť botanickú poznávačku s Google Lens?
Funkcie Google Lens
Google vyhľadávanie podľa obrázkov [aj produktov]
Vyhľadanie, a tým pádom aj kúpenie produktu, nebolo nikdy jednoduchšie. A keď sa nad tým zamyslíme, tak prečo by človek vyhľadával produkty bez toho, aby si ich kúpil. Predpokladám, že vyhľadateľné produkty získajú väčšiu mieru konverzie [SEO metriky].
Google Lens čítačka textu z fotáku
Už žiadne manuálne opisovanie textu z produktu, vizitky, letáku, knihy a podobne. Stačí s Google Lens nasmerovať foťák a text si okopírujete, vyhľadáte na Google alebo necháte preložiť.
Preklad textu z cudzieho jazyka
Toto už fakt nemôže byť ľahšie. Google Translate má rovnakú funkciu, ktorú nájdete v Google Lens a to prekladač. Veľmi jednoduché a brutálne užitočné nie len na dovolenke.
Počítanie príkladov z matematiky
Ak máte deti, tak tejto funkcie by ste sa mali obávať. Ak by som mal v mladosti k dispozícii mobil a v mobile funkciu počítania príkladov, bez znalosti princípu príkladu, tak by sa mi asi učiť veľmi nechcelo.
Identifikujte rastliny a živočíchy
Už žiadne doťahovanie sa nad zvieraťom alebo rastlinou, Google Lens nájde a identifikuje všetko.
Ako aktivujete Google Lens?
Pre používateľov Pixel telefónov je Google Lens už aktívny vo fotoaparáte hneď ako ho otvoríte.
Pre používateľov systému Android máte k službe Google Lens prístup prostredníctvom Asistenta Google. Ak zariadenie s Androidom nepodporuje Google Lens prostredníctvom Google Assistant, budete k nemu musieť pristupovať cez Google Photos .
K dispozícii je samozrejme aj samostatná aplikácia Google Lens, ktorá funguje s niektorými zariadeniami so systémom Android.
Pre používateľov iOS je Google Lens prístupný cez Fotky Google alebo aplikáciu Google Lens iOS.
Google Lens a marketing?
Vyhľadávania pomocou hlasových asistentov, ako sú Google Assistant, Siri, Alexa a Cortana, v súčasnosti používa [že vraj] 27 % v globále voice search a predpokladá sa, že toto číslo bude stúpať.
Pokrok v takýchto technológiách umožňuje firmám podniknúť kroky do budúcnosti.
Google Lens a Domain autorita stránky (linkbuilding)
Podobne ako pri výsledkoch vyhľadávania je domain authority dôležité pri poradí výsledkov Google Lens.
Nie je žiadnym tajomstvom, že ak máte viac relevantných backlinkov a vyššiu domain authority, tak máte lepšiu šancu získať lepšie pozície v Google ➡️ [backlinky sú jeden z troch hlavných SEO faktrov]⬅️.
Podobne aj keď bude niekto vyhľadávať na základe obrázku tak platia veľmi podobné princípy pre zoradenie výsledkov vyhľadávania. Samozrejme do úvahy sa berie aj samotný obrázok.
Teda ak napíšete červený sveter, tak dostanete iné výsledky (v podstate všeobecné), ako keď vyhľadávate konkrétny červený sveter na kamarátovi alebo celebrite v časopise.
Google Lens odporúčania pre marketing
Vďaka dostupnosti a jednoduchosti použitia Google Lens budú pravdepodobne ľudia okrem vyhľadávania hlasom (ktoré je limitované na hlasový opis alebo hlasové pokyny) do veľkej miery využívať aj vyhľadávania pomocou „obrázkov“. Táto technológia Google si nájde svoje miesto v každodennom použití a viacerých odvetviach.
Čo môžete urobiť, aby ste sa so svojimi produktami, službami alebo miestami zobrazovali vo výsledkoch vyhľadávania Google Lens?
V jednoduchosti je krása a teda venujte zvýšenú pozornosť SEO a kvalitným informáciám pre vašich používateľov.
Zobrazovanie značky:
Uistite sa, že vaše logo na produktoch, nápisoch a iných reklamných médiách je konzistentné a jasné ➡️[tvorba loga namieru] ⬅️.
Ak máte napr. kamenný obchod, uistite sa, že vaše označenie je viditeľné z ulice, kde zákazníci pravdepodobne budú používať Google Lens.
Metadáta
Ak chcete optimalizovať výsledky vyhľadávania obrázkov, uistite sa, že vaše metadáta sú podrobné a presné ➡️ [image SEO] ⬅️. Na obrázkoch používajte alt tagy, názov súboru s kľúčovými slovami, titulky.
Súbor obrázka:
Vyhľadávanie obrázkov Google zohľadní aj údaje súboru obrázka pri rozhodovaní, či sa má zobraziť vo výsledkoch. Pozor: ak nahrávate obrázok do webu, je dôležité pomenovať súbor skôr, lebo vo webe sa štandardne nenachádza funkcia premenovania obrázku.
Počet obrázkov:
Použite veľa obrázkov na svojich webových stránkach, najmä pre elektronický obchod, aby ste zvýšili svoje šance, že vás Google správne „priradí“, keď niekto používa Google Lens a hľadá produkt pomocou obrázku.
Štruktúrované dáta
Vyhľadávanie Google tvrdo pracuje na dokonalom porozumení obsahu stránky. Google uľahčíte prácu, ak poskytnete tieto dáta a pridáte ich do webu, k produktom a všade, kde je možné ich pridať. Štruktúrované dáta sú štandardizovaný formát na poskytovanie informácií o stránke a klasifikáciu obsahu stránky; napríklad na stránke receptu (ingrediencie, čas a teplota varenia, kalórie atď).
Google používa štruktúrované údaje, ktoré nájde na webe, aby pochopil obsah stránky, ako aj zhromaždil informácie o webe a svete vo všeobecnosti.
Ďalšie informácie nájdete na osobných konzultáciách, na SEO školeniach alebo ako naši klienti.
Buďte pripravení na vyhľadávanie hlasom a vyhľadávanie pomocou obrázkov (Google Lens) a objednajte si ⭐ SEO služby⭐od 200 € mesačne (mikro SEO).
Záver
- Vizuálne vyhľadávanie a Google Lens predstavujú množstvo príležitostí pre firmy, ako sa dostať medzi zákazníkov a zvýšiť predaje.
- Google Lens a vyhľadávanie hlasom idú ruka v ruke so SEO a optimalizácia webu bude dôležitejšia ako kedykoľvek pred tým.
- Ak sa vám článok páčil a bol pre vás užitočný, zdieľajte ho na Facebooku alebo o ňom povedať známym.
- Ak sa chcete dozvedieť viac o online marketingu, vyberte si niektorý z našich kurzov a workshopov v Bratislave.
- Naše služby v online marketingu, radi vám pomôžeme s propagáciou online, neváhajte nás kontaktovať 0940634491 alebo info@wooacademy.sk
Teším sa na vás na kurzoch alebo konzultáciách.
ak podporíš náš projekt zdieľaním, napíš nám a zašleme ti kupón na 10% zľavu na naše ďalšie kurzy a workshopy (aj online)
O autorovi
RNDr. Milan Fraňo, PhD.
HEAD of SEO, web editor, co-founder wooacademy
Môj príbeh SEO špecialistu …