Skip to content

Google obrázky – Image SEO (základy)

Obsah článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. - SEO špecialista a web editor - wooacademy

O autorovi článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista a web editor wooacademy
RNDr. Milan Fraňo, PhD. - SEO špecialista a web editor - wooacademy

O autorovi článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista a web editor wooacademy

☕Páčil sa vám článok? Podporte nás likom na YouTube kanál alebo kúpou kávy.

“Nepodceňujte SEO obrázkov a môžete ľahko predbehnúť konkurenciu.” 

Milan Fraňo, PhD. – web editor a SEO špecialista

⭐ V skratke a zjednodušene: Impressions, clicks, position

  • Impressions: ak niekto videl (alebo sa mu zobrazil – nemusel ho reálne vidieť) odkaz na vašu doménu.   
  • Clicks: Každé jedno kliknutie, ktoré smeruje na vašu doménu.  
  • Position: Na akej pozícii bola vaša doména viditeľná (sa zobrazila) – samozrejme je to priemerná pozícia vo výsledkoch vyhľadávania. 

Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO)

Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO) je súbor techník a postupov na zvýšenie organickej návštevnosti webu. Tým, že sa bude zobrazovať na vyšších pozíciách vo výsledkoch vyhľadávania (SERP – search engine result page), najlepšie na prvej strane, nultej alebo prvej pozícii.  

Medzi SEO patrí seo on-page, seo off-page, lokálne SEO

SEO obrázkov patrí do SEO on-page a bližšie si ho priblížime. 

Google obrázky – SEO obrázkov

Návštevníci webov čoraz menej čítajú text a miesto toho články a stránky iba preletia pohľadom a preskenujú záchytné body – obrázky, nadpisy, tlačidlá, atď. Obrázky sú vhodné na zachytenie pozornosti ale taktiež je to neodmysliteľná súčasť techník SEO. 

Obrázky sa zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania v sekcii obrázky v Google, ale aj v úryvkoch vo vyhľadávaní (Features Snippet).

seo obrazkov wooacademy milan frano
google features snippet image

úryvky obrázkov vo vyhľadávaní (Features Snippet)

Ako robiť SEO pre obrázky na Google?

SEO obrázkov je veľmi jednoduché a zahrňuje tieto kroky, ktoré si bližšie rozpíšeme: 

1. Názov súboru obrázku

2. Veľkosť obrázku a typ súboru 

3. Alt text

4. Nadpis (možno pre niekoho prekvapenie)

1. Názov súboru obrázku

Áno, názov súboru patrí do SEO. Je to faktor, ktorý sa neodporúča podceňovať, aj keď veľa SEO špecialistov tomu neverí. 

Zlý názov obrázku: 20180718_095259.jpg

Dobrý názov obrázku: kurz-facebook-marketing-bratislava.png

Názov súboru poskytuje Google prvotnú predstavu o tom, čo sa na obrázku nachádza. Názov súboru môže obsahovať kľúčové slovo (ja to určite odporúčam) a najdôležitejšie je, aby bol názov súboru popisný a teda z názvu súboru bolo jasné čo sa na obrázku nachádza.  

2. Veľkosť obrázku a typ súboru

Veľkosť obrázku udávajú pixely (px). Čím viac pixelov, tým väčšia veľkosť súboru a tým pomalšie sa web načítava.  

Rýchlosť načítania na mobile je faktor SEO a okrem iného, čím pomalšie sa web načítava, tým viac ľudí odchádza z webu a veľa z nich sa už nikdy nevráti.

Zlá veľkosť obrázku: 3648 x 3648 px (4 MB)

Lepšia veľkosť obrázku: 720 x 720 px (76 kb)

Veľkosť súboru jednoducho zmeníte v ktoromkoľvek programe na prezeranie obrázkov. Napr. v IrfanView stlačíte Crtl + R, zmeníte pôvodnú veľkosť (pozor šírka obrázku určuje maximálnu šírku obrázku na webe) a uložíte súbor. 

Veľkosť obrázku vždy optimalizujte pred nahraním na web, napr. cez  online nástroj TinyPNG (maximálna veľkosť súboru nemôže presiahnuť 5MB pre free účet). 

Optimalizácia obrázkov je možná aj pomocou pluginov, napr. reSmush.it Image Optimizer

Typ súboru je koncovka obrázku – .jpg, .png, .svg, .gif. a v tomto článku sa touto problematikou podrobnejšie zaoberať nebudeme.  

3. Alt text

Text, ktorý odporúčam doplniť ku každému obrázku. Tento text pomáha vyhľadávačom zistiť, čo sa nachádza na obrázku. Alt text by mal slovne opisovať, čo je na obrázku. Alt text sa taktiež zobrazí, pokiaľ sa z nejakého dôvodu obrázok nenačíta. 

Alt text by mal obsahovať aj kľúčové slová. Áno, presne tak, pokiaľ kľúčové slová zodpovedajú obsahu obrázku a najlepšie pokiaľ obrázok zapadá aj do zvyšku obsahu konkrétnej stránky / článku, kde sa nachádza obrázok.  

Zlý Atl text: facebook facebook kurz, facebook ako na to facebook cena

Lepší Alt text: kurz facebook bratislava

4. Nadpis

Nadpis ponúka ďalšie informácie o obrázku a zobrazuje sa ak niekto podrží kurzor myši na obrázku, taktiež je aj súčasťou kódu. 

Má vôbec vplyv nadpis (title) obrázku na SEO ? 

Viaceré zdroje (Yoast) uvádzajú, že title (nadpis) nemá pre SEO vôbec žiadny zmysel. Aj keď Google hovorí o nadpise a popise obrázku toto: 

Google extracts information about the subject matter of the image from the content of the page, including captions and image titles. Wherever possible, make sure images are placed near relevant text and on pages that are relevant to the image subject matter.

➡️ Fotky z fotobánk a vplyv na SEO

Nie, skutočne fotky z fotobánk nemajú negatívny vplyv na SEO. Potvrdil to aj John Mueller z Google.

John Mueller sa na Twitteri vyjadril k otázke, či fotky z fotobánk majú negatívny vplyv na SEO: 

https://twitter.com/JohnMu/status/1276780065938911233

zamyslenie: 

Ak by mali vo výsledkoch vyhľadávania fotky z fotobánk horšie výsledky, poprípade negatívny vplyv na SEO tak by sa polovica webových stránok v Google nezobrazovala. 

Zhrnutie

  1. vždy zmeň názov obrázku a použi kľúčové slová
  2. použi obrázok, ktorý súvisí s textom
  3. optimalizuj veľkosť obrázku, aby bola veľkosť čo najmenšia a tým sa rýchlejšie načítala stránka (pozor obrázky nie sú jediné, ktoré spomaľujú web)
  4. vždy pridaj Alt text pre obrázky
  5. pridaj aj nadpis obrázku (ale veľké posuny v SERP vďaka nadpisu nečakaj)

Obrázky sú dôležitá súčasť SEO a potenciálni zákazníci sa môžu cez obrázok dostať na váš web a vykonať konverziu. 

O autorovi

RNDr. Milan Fraňo, PhD.

HEAD of SEO, web editor, co-founder wooacademy

Môj príbeh SEO špecialistu

seo-specialista-milan-frano

Naplánuj si konzultáciu
s našimi profesionálmi.

konzultacia social kampane

Facebook marketing partner – social marketing

seo-webináre-wooacademy

HEAD of SEO a web editor – weby & SEO

PPC specialistka

Google certifikovaná trénerka – Google ads kampane (PPC)

Zanechajte nám kontaktné informácie a pripravíme cenovú ponuku na mieru ?

Marketingové služby na mieru, ozvite sa!