Skip to content

SEO špecialista / SEO konzultant a moja náplň práce

seo-specialista-co-robi-a-kolko-stoji

Obsah článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. - SEO špecialista a web editor - wooacademy

O autorovi článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista a web editor wooacademy
RNDr. Milan Fraňo, PhD. - SEO špecialista a web editor - wooacademy

O autorovi článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista a web editor wooacademy

☕Páčil sa vám článok? Podporte nás likom na YouTube kanál alebo kúpou kávy.

SEO špecialistov a SEO konzultantov je v poslednej dobe ako húb po daždi. Ak aj vy súhlasíte s tvrdením na obrázku nižšie tak rovno zavrite túto stránku. Ak nesúhlasíte, pokračujte ďalej v čítaní a pozrite si kto je a čo robí SEO špecialista

argument človeka, ktorý sa pravdepodobne "rozumie do SEO" a predáva doménu, kde zaručene budete prvý v Google lebo je v indexe "dmoz" [ABSOLÚTNA BLBOSŤ]
argument človeka, ktorý sa pravdepodobne „rozumie do SEO“ a predáva doménu, kde zaručene budete prvý v Google lebo je v indexe „dmoz“ [ABSOLÚTNA BLBOSŤ]

Definícia:

SEO špecialista je človek, ktorý vykonavá optimalizácie pre vyhľadávače. Zlepšuje hodnotenie stránok v internetových vyhľadávačoch. Jednoducho povedané je to človek, ktorý získava vyššiu návštevnosť z organického vyhľadávania. 

Účel využitia SEO špecialistu je rovnaký ako pri iných špecialistoch (social, PPC, grafik, web editor): „Zvýšiť firme tržby a hlavne zisky“. 

✅ Čo je SEO – definícia

SEO alebo optimalizácia pre vyhľadávače je súbor techník a postupov, ktoré sú zamerané na zvýšenie organickej návštevnosti webu. S tým súvisí samozrejme aj pozícia webu v Google na určité kľúčové slovo a vo všeobecnosti platí, že čím vyššia pozícia v Google tým viac návštev a čím viac návštev tým väčšia šanca získať viac konverzií z organického vyhľadávania. 

➡️ Kompletná SEO definícia 2021

✅ Moderné SEO

V roku 2021 je SEO oveľa komplexnejšie ako v minulosti. Existuje veľa SEO faktorov a SEO mýtov, s ktorými sa musí SEO špecialista „vyrovnať“, a to znamená, že potrebuje širokú škálu zručností a vedomostí. SEO už dávno nie je len o HTML značkách a spamovaní kľúčovými slovami. Je to cesta porozumenia čo potenciálny zákazníci hľadanú, aký typ obsahu najlepšie zodpovedá kľúčovému slovu a ako vytvoriť obsah, ktorý je pre Google relevantný. 

✅ Čo by mal vedieť SEO špecialista?

SEO nie je úplne úzka špecializácia a najlepší SEO špecialisti ovládajú množstvo rôznych zručností v rámci online marketingu. Ja osobne som sa dostal k SEO cez tvorbu webov a doteraz tvorím webové stránky, ktoré získavajú veľmi rýchlo dobré pozície a návštevnosť z organického vyhľadávania. 

SEO špecialista by mal vedieť: 

  • ➡️ tvoriť analýzu kľúčových slov a nájsť medzi kľúčovými slovami príležitosti pre klienta v rámci SEO  
  • ➡️ vedieť ako dostať kľúčové slová do webu – SEO on-page
  • ➡️ odhaliť chyby na webe, ktoré bránia v získavaní lepších pozícií (SEO audit)
  • ➡️ vedieť ako technické SEO ovplyvňuje hodnotenie stránky
  • ➡️ aspoň základná znalosť HTML a kroky tvorby webu
  • ➡️ vedieť ako vytvárať a manažovať odkazy na kľúčové slová – SEO off-page = linkbuilding 
  • ➡️ vedieť vytvárať obsah pre SEO = pokročilý copywriting
  • ➡️ sledovať nové trendy v SEO a zmeny v algoritmoch Google
  • ➡️ poznať zásady pre ovplyvnenie pozícií na YouTube (YouTube SEO) a Google My Business (local SEO) 
  • ➡️ reportovať a analyzovať dáta
  • ➡️ navrhovať SEO stratégiu a taktiku
  • ➡️ dobre sa orientovať v nástrojoch ako napr. Google Analytics, Google Search Console – vedieť z nich vyťažiť dáta a použiť ich v SEO stratégii a taktike
  • ➡️ vedieť používať Google Tag manager a kopec ďalších nástrojom, ktoré uľahčujú SEO špecialistovi prácu: napr. Marketing Miner , Screaming Frog, Ahrefs a mnohé ďalšie
  • ➡️ a hlavne posudzovať riziká, ktoré obnáša zmena štruktúry webu, zmena domény, spätných odkazov a podobné veci, ktoré patria k práci SEO špecialistu a ktoré môže webu pomôcť alebo ublížiť.  

✅ Ako som sa stal SEO špecialistom?

SEO nie je odbor, ktorý by sa vyučoval na vysokej škole, skutočne nie ani na rôznych masmediálnych fakultách. 

Moja cesta za vzdelaním je podobná ako pri iných SEO špecialistoch: 

  • optimalizoval som vlastné stránky a projekty
  • absolvoval som rôzne zahraničné SEO školenia – platené aj free
  • pracoval som v marketingových agentúrach
  •  denne pracujem na optimalizácii vlastných klientov a inhouse projektov
  • non-stop sa vzdelávam a sledujem relevantné informácie, trendy a postupy z oblasti SEO

Pokiaľ sa vám darí a dokážete klientom z rôznych segmentov priniesť výsledky z organiky, tak si môžete povedať, že ste SEO špecialista. Zo mňa sa stal uznávaný SEO špecialista a okrem práce na klientoch som lektor akreditovaných SEO školení

Čo vás v SEO môžem naučiť:

Skupinové, online live, individuálne alebo firemné školenia

✅ Zodpovednosť SEO špecialistu za prácu?

Ako v každom odvetví aj SEO špecialista by mal brať zodpovednosť za svoje činy a kroky optimalizácie. 

Mal by hneď na začiatku vedieť odhadnúť potenciál a rozhodnúť sa či pre klienta má vôbec zmysel investovať peniaze do SEO. Nie sa len vyhovárať na COVID, konkurenciu a studené počasie.

Taktiež ak niečo pokazí, mal by za to niesť zodpovednosť a snažiť sa o nápravu škody. 

✅ Faily SEO špecialistov

Tvorbu webov a optimalizácie webov robím už nejaký ten piatok a hlavne na mnohých projektoch z rôznych segmentov, domácim aj zahraničným firmám. 

Klienti sa ku mne dostávajú väčšinou ak už majú nejakú skúsenosť so SEO a väčšina mojich klientov má zo SEO zlú skúsenosť. Jednoducho klienti ku mne prídu po tom čo platili tisíce eur inej firme a žiadne výsledky. Preto som sa už stretol s rôznymi úrovňami amaterizmu v rámci poskytovania SEO služieb, od noname samozvaných špecialistov až po tie „najluxusnejšie“ agentúry. 

Bez toho aby som menoval konkétne prípady a referencie spomeniem pár failov, ktoré som v rámci SEO videla ktorým by ste sa mali vyhnúť ak chcete byť dobrý SEO špecialista

FAILY: 

⚠️ 1. zakázané indexovanie:

V rámci webov je možnosť „vypnúť“ indexovanie webu, čím sa pridá do webu kus kódu do header: 

<meta name=’robots‘ content=’noindex,follow‘ />

a taktiež sa zmení súbor robots.txt: 

User-agent: *
Disallow: /

Síce je na vyhľadávači, či túto značku akceptuje alebo ignoruje, no vo všeobecnosti sa vaša stránka nezobrazuje v Google. 

⚠️ 1. FAIL:

Stalo sa, že klient platil rok SEO službu, jednej veľkej firme a nikde sa nezobrazoval po roku na žiadne kľúčové slová. V čom bol problém? Banálnosť, mal zakázané indexovanie. V tomto prípade to bol rok platenia a žiadne výsledky. 

⚠️ 2. SEO články:

Články sú v rámci SEO veľmi dobré pre obsadenie nových kľúčových slov a získanie relevantných pozícií v Google. No SEO články majú mať určitú štruktúru a „úroveň“ a SEO špecialista by mal sledovať určité metriky výkonnosti (KPI) a reagovať na ne, napr. aj rozšírením obsahu SEO článku. SEO content je jedna z kľúčových stratégií a taktík v rámci SEO .

⚠️ 2. FAIL:

Klient platil za SEO články o rozsahu max 1 normostrany (250 znakov), ktoré neobsahovali žiadnu, štruktúru, značky pre SEO, nemali prelinkovanie a neboli písané do hĺbky. Bol to v podstate len PR článok, kde sa v pár vetách zhrnuli určité fakty. 6 článkov mesačne síce pomohol agentúre k vyšším ziskom, no klient z týchto zhruba 80 článkov na webe nezískal za rok z organiky viac ako 20 návštev. Považujem to za plytvanie času aj peňazí.  

⚠️ 3. Nákup spamových spätných odkazov:

Získavanie spätných odkazov (linkbuilding) je jedna zo základných praktík v SEO, ktorá má podstatnú úlohu v rámci domain authority (DA). Spätné odkazy sú jeden z top SEO faktorov. No niekedy vám môžu ublížiť a zabezpečiť, že váš web sa prepadá vo výsledkoch vyhľadávania.  

⚠️ 3. FAIL:

Platiť za spätné odkazy je normálne. No platiť za spätné odkazy, ktoré boli vygenerované v online hrách v profile hráča, ktorý okrem vášho odkazu obsahuje aj 200 ďalších stránok je zbytočné. Na to doplatil aj jeden klient, ktorý síce získal pomerne lacno (cca 500€) zhruba 100 odkazov mesačne, no prínos pre SEO bol žiadny a dokonca negatívny.  

⚠️ 4. FAIL s cenou a dôveryhodnosťou:

Cena je v slovenských pomeroch častokrát rozhodujúci faktor. Kvalita práce ide do úzadia. Cena často krát súvisí aj s dôveryhodnosťou firmy. Celkovo je obchodný proces niektorých firiem veľmi zaujímavý a keďže na Slovensku sa špecialisti dobre poznajú stávajú sa rôzne zaujímavé situácie. 

⚠️ 4. FAIL:

Na priamo ma oslovil klient (zo SEO – kľúčové slovo: SEO služby). Poslal som mu cenovú ponuku. O pár dní ma oslovil jeden noname človek, že chce pre svojho klienta SEO služby. Zhodou okolností mi dal naceniť rovnakého klienta ako ma oslovil na priamo. O týždeň sa k tomu pridal informácia od jedného môjho kamaráta SEO špecialistu, že kolotoč išiel ešte ďalej a stalo sa nasledovné: “ Klient, ktorý ma oslovil na priamo si dal služby naceniť v minimálne 2 ďalších agentúrach. Jedna agentúra to dala naceniť priamo mne a druhá to dala naceniť človeku, čo to dal naceniť mne (provízia cez dva medzičlánky).“

Takže klient v postate dostal 3 rôzne ceny s tým, že prácu by v každom z týchto prípadov vykonával 1. človek. 

Toto je samozrejme veľmi neprofesionálne a bola by len otázka času kedy by sa o tom klient dozvedel. Napr. ak by chcel komunikovať priamo so špecialistom a nie s accountom. 

⚠️ 5. Sľubujú 1. miesto v Google:

Sľubovanie 1. miesta je bežná praktika všade na svete. Keď vám niekto sľubuje 1. pozíciu v Google, pravdepodobne je to hlupák alebo podvodník. 

⚠️ 5. FAIL:

Produkt jednej firmy na Slovensku sa volá: SEO garancia a SEO garancia na skúšku. Je to samozrejme ročná zmluva a garantujú vám, že budeme pár dní z mesiaca na 1. mieste Google. Háčik je v tom, je slová vyberú oni a väčšinou je to názov firmy. No nekúp to. A toto má známky podvodnej predajnej taktiky. Ak vám niekto garantuje pozície, úplne ho ignorujte. 

 

PS: druhý extrém je keď vám klient povie nasledovné: „Začnite na tom robiť, chcem byť prvý s celým eshopom, 2. miesto ma nezaujíma, ja vám zaplatím až keď budem na 1. mieste. Ja si to skontrolujem na mobile.“

⚠️ 6. Robím pre Google a zmením vám to na 1. miesto :

Ani neviete ako často som už počul túto frázu: „Ja robím v Google, mám k tomu prístup a zapnem vám tam 1. miesto, ale nikomu o tom nehovorte, je to tajné.“ Ekvivalent tejto do očí bijúcej blbosti som počul už X krát od rôznych špecialistov, ktorý ponúkali služby mne alebo mojich klientom.  

Ak vám bude niekto tvrdiť takúto blbosť, tak je to podvodná predajná taktika. Taký človek nie je SEO špecialista ale podvodník. Väčšinou tým podvodníci majú na mysli, že sú Google Certified Photographer (tak isto ako aj ja) ale to neznamená, že robíme v / pre Google. Dokonca v podmienkach používania máme priamo zakázané takto zavádzať zákazníkov. Samozrejme pozície vďaka tomu nezískate.

So SEO je to ako so SEXOM, každý si myslí, že je v tom najlepší.

Odporúčanie

SEO špecialistom sa nestanete cez noc ale radi vám v tom pomôžeme na našich školeniach, ktoré sú zamerané na SEO špecialistov, marketingové agentúry, firmy aj bežných podnikateľov a prevádzkovateľov webov.

Záver ✅

Teším sa na vás na kurzoch alebo konzultáciách.

O autorovi

RNDr. Milan Fraňo, PhD.

HEAD of SEO, web editor, co-founder wooacademy

Môj príbeh SEO špecialistu

seo-specialista-milan-frano

Facebook hodnotenia.

Naplánuj si konzultáciu
s našimi profesionálmi.

grafik-wooacademy

Art Director – grafika & fotky & videá

Roman_konzultacia

Senior social ads specialist  – social marketing

facebook partner

Facebook marketing partner – social marketing

seo-webináre-wooacademy

HEAD of SEO a web editor – weby & SEO

Zanechajte nám kontaktné informácie a pripravíme cenovú ponuku na mieru ?

Marketingové služby na mieru, ozvite sa!

Meno
Field is required!
Field is required!
Email
zadajte platnú emailovú adresu
zadajte platnú emailovú adresu
Telefónne číslo
Field is required!
Field is required!
doména
Field is required!
Field is required!
Správa
Field is required!
Field is required!
Field is required!
Field is required!