SEO On-Page
SEO On-Page
Cieľ SEO stratégie je každému jasný. Dostať sa na 1. miesto vo vyhľadávači Google na určité kľúčové slová. Na dosiahnutie tohto cieľa musíte mať vymakaný web, ktorý Google Boti a ich tajné algoritmy milujú. Jednoduché nie?
Faktory SEO On-Page
Google nikomu nepovie, aké faktory uprednostňuje a čo treba robiť, aby ste boli na 1. mieste vo vyhľadávaní. SEO odborníci fungujú na princípe pokus omyl. Napr. povedia: „mať kľúčové slová v H1 je dôležité pre vyššiu pozíciu vo vyhľadávaní“. Ak sa to uchytí a nástroje ako napr. Rank Tracker vám povedia, „áno pozícia sa po úprave H1 zvýšila“ a funguje to na celom svete, je z toho faktor pre SEO optimalizáciu.
SEO On-Page faktory, ktoré zaručene fungujú sú:
- unikátny obsah bez duplicít
- kľúčové slová v názve (Title Tag), H1, URL, obsahu a Alt texte obrázkov
- vnútorné prelinkovanie
- jednoduché členenie stránky (sitemap)
- rýchlosť načítania stránky
- responzívna stránka
- zdielateľná stránka (na sociálnych sieťach)
- užívateľsky použiteľná stránka (UX)
Unikátny obsah
Používate obsah skopírovaný od konkurencie, strojovo preložený z anglickej stránky alebo popis produktu v e-shope od dodávateľa, ktorý používa 20 e-shopov na Slovensku a 1500 v USA? Ak bola odpoveď áno, nečakajte prvú stranu v Google. Dokonca vašu stránku môže Google penalizovať a prestať zobrazovať úplne.
Unikátny obsah je kľúčový pri SEO optimalizácii webu a je dôvod, prečo vás návštevníci odporúčajú známym, zdieľajú na sociálnych sieťach, vracajú sa na web pravidelne a okrem stúpajúcej návštevnosti vám pribúdajú aj objednávky.
Unikátny obsah nie sú len texty, ale aj videá, obrázky a recenzie.
Kľúčové slová
Získanie nových a relevantných kľúčových slov, ktoré vedú ku konverzii a dokážu konkurovať aj značkám s dlhoročnou tradíciou na trhu, je samo o sebe téma na celodenný kurz.
Pokiaľ však kľúčové slová už máte z vlastnej hlavy, od konkurencie alebo z plánovača kľúčových slov od Google, je vhodné ich mať na miestach, kde ich Google Boti zaregistrujú:
- H1 – kľúčové slová v Highlighte Google Botom a návštevníkom webu hneď v úvode prezradia obsah odstavca
- URL – pozrime sa na rozdiel:
www.wooacademy.sk/seo-on-page
www.wooacademy.sk/15drg8egfgfgdgd8f7df5df4c4d.
Pri ktorej URL je hneď jasné, čo tam nájdete? Kľúčové slová v URL by mali byť relevantné k obsahu, nemali by sa zbytočne opakovať a názov by mal byť dostatočne krátky, maximálne 100 znakov alebo 3-5 slov oddelených pomlčkou.
- obsah – rovnaká logika, ak máte stránku, napr. o zimných pneumatikách, v texte musíte písať o zimných pneumatikách (kľúčové slová v texte) a nie o výlete do Prahy v lete.
- Alt v obrázkoch – Google na základe Alt-u vie posúdiť, či daný obrázok má niečo spoločné s textom na stránke a či je relevantný, preto by mal Alt popis v obrázku obsahovať kľúčové slová a samozrejme obrázok by mal pasovať k obsahu.
Vnútorné prelinkovanie
Patrí k technickým parametrom SEO On-Page a má vplyv na pozíciu vo vyhľadávaní. Sú to hypertextové odkazy (linky) smerujúce z vašej domény na vašu doménu, len z inej podstránky/článku, a odkazujú napr. na článok, službu, produkt, ktorá by návštevníka v rámci kontextu mohla zaujímať. Príklad vnútorného linku je napr: Ak vás SEO zaujíma do hĺbky, pozrite si ďalšie články zo sekcie SEO, tu.
Výhodou vnútorného prelinkovania pre návštevníkov stránky (aj Google Botov) je zjednodušená navigácia stránkou a ponúknutie relevantného obsahu.
Sitemap – jednoduché členenie webu
Užívateľ sa musí dostať k informáciam alebo produktu, ktorý na stránke hľadá maximálne na 3 kliknutia. Ak sa tak nestane odchádza, zvyšuje sa bounce rate (miera okamžitých odchodov), skracuje sa čas užívateľa strávený na webe, klesá počet nových a opakujúcich sa návštevníkov webu a klesá pozícia vo vyhľadávaní. Jednoducho povedané, pokiaľ užívateľ nevie nájsť na webe čo hľadá, stránka nie je relevantná a Google ju posúva nižšie.
Rýchlosť načítania stránky (Page speed) a responzívnosť
50% návštev webov je z mobilných zariadení, preto sa musí stránka načítať rýchlo a obsah musí byť prispôsobený na mobilné zariadenia (responzívny web). Návštevníci webu chcú, aby sa stránka načítala na menej ako sekundu, a obsah webu na mobile bol dobre čitateľný v jednej línii pod sebou. Ak na načítanie stránky čakáte alebo je obsah nečitateľný, prekrýva sa, tlačidlá nie sú dostatočne ďaleko od seba a nebodaj sa musíte posúvať doprava, aby ste dočítali vetu, vaša stránka je odsúdená na zánik a na cca 15. stránku vo vyhľadávaní Google.
Rýchlosť si ľahko overíte pomocou online nástroja Google a responzívny design webu.
Zdieľateľný web
Na webe použijete tlačidlo zdieľať alebo skopírujete URL adresu a vložíte ju do Facebooku alebo Twitteru a miesto pekného obrázka a zmysluplného textu sa zobrazia hnusné pixely a nezmyselný všeobecný text úplne nesúvisiaci s produktom alebo článkom, o ktorý sa chcete podeliť s vašimi známymi a rodinou. Výsledok? Nahnevaní odchádzate z webu a už sa naň nevrátite.
Správne nastavenie zdieľania na sociálnych sieťach je kľúčové pre budovanie povedomia o značke, zvýšenie pozície vo vyhľadávači Google a interakciu návštevníkov s vaším webom.
Užívateľsky použiteľná stránka (UX)
UX z anglického slova User experience, doslovne skúsenosti užívateľa so stránkou. Návštevníkovi webu musí byť hneď v prvej sekunde jasné, čomu sa web venuje, čo ponúka a ako vykoná akciu na webe. Nastavenie UX je taktiež zložitá téma, ktorej sa venujeme bližšie aj v kurzoch a prednáškach. Univerzálne a všeobecné tipy, ktoré nemusia platiť na každý druh podnikania a prezentácie na webe sú:
- obrázok – kvalitné, pekné a relevantné obrázky v úvode, napr. slider
- text – k obrázkom text hneď v úvode, ktorý vysvetľuje čo na webe ponúkate a čo sa tu návštevník dozvie
- CTA – tlačidlo s akciou alebo Call to Action button – umožňuje návštevníkovi webu vykonať akciu, napr. kúpiť produkt, prečítať článok, pozrieť cenník, služby a pod. Preto na váš web prišiel, pre nič iné, aby vykonal akciu a vy mu to musíte umožniť.
- prvky dôveryhodnosti – ponúkate drahé produkty bez recenzií, videí, fotiek alebo certifikátov a garancií? – veľká chyba, hneď ich doplňte
- vyhľadávanie – pokiaľ návštevník nevie nájsť čo hľadá, odchádza bez nákupu alebo informácií o firme a produkte, a prichádzate o konverziu
- košík – keď sa už návštevník rozhodne, že si kúpi napr. kokosový olej z vašeho e-shopu, ale „minúty“ sa preklikáva košíkom, musí sa registrovať, aj keď nechce a vypĺňať množstvo údajov, jednoducho stratí nervy a kúpi si produkt u konkurencie, aj keď je napr. drahší
Príklady nezmyselných UX designov s nefunkčným košíkom, chýbajúcim cenníkom, telefónnym číslom alebo nezmyselným textom sú všade na webe, stačí si ich všímať.
Záver
Prečo to Google robí? Načo komplikované a tajné algoritmy a nekonečné prehľadávanie webov, obsahu a všetkého čo je na webe?
Z lásky k vám!
Aby vám mohol Google odpovedať na vaše otázky a ponúknuť dobrý, relevantný a na mieru šitý obsah. Predstavte si, ak by ste do Google napísali, napr. „ako sa pečie kakaový venček“ a miesto receptu (relevantný obsah) by vám vyhľadalo porno. A napríklad na otázku „kde je najbližšia lekáreň“ by sa vám zobrazovali erotické kostýmy pre dospelých.
Garantujem vám, že už by ste Google na vyhľadávanie nepoužívali. Negooglili by ste.
Viac o SEO On-Page aj s nastaveniami krok-po-kroku sa dozviete na kurze SEO.