Marketingový MIX
Marketingový mix je výraz, ktorým sa označuje súbor konkrétnych krokov (akcií) a nástrojov alebo vo všeobecnosti taktika v rámci stratégia, ktoré sa používajú na propagáciu (zviditeľnenie) firmy, značky, produktov a služieb na na trhu.
Marketingový mix tvoria 4P a 7P – skratky, ktoré označujú:
4P = cena, produkt, propagácia a miesto (v angličtine je to Price – Product – Place – Promotio).
7P = 4P + balenie, miesto na trhu, ľudia a dokonca aj politika (v angličtine je to People – Packaging – Positioning).
Zhrnutie:
- Osobne si myslím, že táto téma je veľmi preceňovaná a je to buzzword, ktorým sa oháňajú rôzne firmy, ktoré si možno ani neuvedomujú, že P4 a P7 sa používa v procese plánovania. Samotný marketingový mix alebo Propagácia je len malá časť P4 a P7.
- Analýza (marketingová analýza) sa často označuje ako marketingový mix.
- Marketingový mix je strategické plánovanie a business developement, ktorý je neustály – nie je to jednorazový krok.
- Marketingový mix sa vyhľadáva 800 x mesačne s kw difficulty = 0 (nula) pre SK.
autor článku: RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista – web editor – co-founder najlepšie hodnotenej vzdelávacej akadémie ⭐⭐⭐⭐⭐ wooacademy
Marketingový mix 4P
4P marketingového mixu sú kľúčové faktory, ktoré sa podieľajú na marketingu brandu, tovaru alebo služby.
Sú to 4P = cena, produkt, propagácia a miesto (v angličtine je to Price – Product – Place – Promotio).
4P sú obmedzené vnútornými a vonkajšími faktormi v podnikateľskom prostredí a navzájom sa výrazne ovplyvňujú. To znamená, že ako aké budú 4P je na určitom mieste ovplyvnené:
- veľkosťou krajiny a populácie v ktorej podnikáme
- konkurenčnosťou
- dopytom a ponukou
- kvalitnou dodávateľov marketingových služieb
4 P používajú niektoré firmy a podnikatelia na identifikáciu niektorých kľúčových faktorov pre ich podnikanie, vrátane toho, čo od nich zákazníci vlastne chcú, kedy to chcú, za akú cenu to chcú, v akej kvalite a to ako produkt alebo služby vnímajú.
Jednoducho povedané, 4P si podvedome robí asi každý podnikateľ a freelancer, keď začína ponúkať svoje služby alebo produkty na určitom trhu. To či to nazveme 4P alebo jednoducho podnikateľský plán je v tomto momente jedno.
História marketingového mixu
Počiatky marketingového mixu 4P sú v 40. rokoch 20. storočia od prof. Harvardskej univerzite, J. Cullitona Článok The Management of Marketing Costs o marketingovom mixe. V podstate je to opis mixu, ktorý zabezpečí úspech značke.
Marketingový mix 7P
7P = cena, produkt, propagácia a miesto, balenie, miesto na trhu, ľudia a dokonca aj politika (v angličtine je to Price – Product – Place – Promotion – People – Packaging – Positioning).
Produkt (Product)
Na začiatku všetkého stojí produkt. Za produkt môžeme považovať nie len fyzický produkt ale aj službu, kurz alebo brand.
Veľa podnikateľov na sa úplnom začiatku pozerá nereálne na svoj produkt. Nie nereálne ako keď sa Musk rozhodol ísť na Mars ale nereálne ako keď si podnikateľ povie, že okopíruje konkurenciu bez toho aby zistil, či má vôbec nádej prežiť.
Preto sa na začiatku zahrajte na diablovho advokáta a opýtajte sa na otázku:
- Je váš súčasný produkt vhodný na trh a súčasných zákazníkov?
- Existuje nejaký podobný produkt na trhu?
- Je váš produkt porovnateľný s vašimi konkurentmi, poprípade lepší?
➡️ Čo riešime pri produktoch?
- dizajn produktu (grafický dizajn)
- Sortiment produktov
- branding
- Balenie
- služby k produktom (záručný a pozáručný servis)
- záruky a garancia
Ceny
Cenu je nutné prispôsobiť rôznym parametrom produktu. Cenu je nutné neustále sledovať a rozhodovať o tom, či cena na daný trh je primeraná a vhodná.
Niekedy je potrebné znížiť ceny. Inokedy môže byť vhodné zvýšiť ceny.
Zvyšovaním cien môžete prísť o určité percento zákazníkov, no zvyšné percento generuje navýšenie zisku z každého predaja.
Niekedy je potrebné zmeniť podmienky predaja, napríklad členskou zónou, mesačnými platbami, odložením platby, vyskúšanie zadarmo a podobné predajné praktiky spojené s cenou.
Buďte otvorení možnosti, že vaša súčasná cenová štruktúra nie je ideálna pre súčasný trh. Buďte otvorení potrebe revidovať svoje ceny, ak je to potrebné, aby ste zostali konkurencieschopní, prežili a prosperovali na rýchlo sa meniacom trhu.
➡️ Čo riešime pri cenách?
- cenová stratégia
- cenová taktika
- upsell
- zľavy
- platobné podmienky
Príklady 4P cien
Covid – priniesli nárast cien rôznych produktov, akými boli napr. rúška, dezinfekčné prostriedky. Tu sa jedná o zvýšenie dopytu o reakcie trhu.
Cena marketingových služieb – pri produkte ako sú marketingové služby taktiež vidíme reakciu na dopyt a kvalitu služieb.
Cenový automat
Cenový automat je super webová aplikácia, ktorá umožňuje sledovať produkty konkurencie a automaticky upravovať ceny v definovanom rozsahu. Čím budete na porovnávačoch (Heureka a podobne) vyššie vzhľadom na zobrazenie sa podľa ceny. Teda pre zákazníkov citlivých na cenu je táto taktika veľmi účinná a dokáže vám zvýšiť tržby vášho
Propagácia
Propagácia alebo marketing zahŕňa všetky spôsoby, akými prezentujete svojim potenciálnym zákazníkom vaše produkty.
Propagácia zahŕňa rôzne druhy marketingu – online, offline, influencer, guerila marketing.
➡️ Čo poskytujeme ako marketingová agentúra pri propagácii?
- SEO (Analýza kľúčových slov, PR články, SEO články, backlinky, SEO audit, SEO on-page )
- Social Ads, Facebook CAPI, Facebook PIXEL
- Google Ads
- tvorba webov a eshopov
Miesto
Miesto kde sa predáva váš produkt. Sledujte vašu konkurenciu doma aj v zahraničí. Pri mieste v rámci marketingového mixu sa stretávame s expanziou do zahraničia, kde je možné vaše produkty predávať na trhu kde je možno vyšší dopyt po vašom produkte alebo produkt môžete predávať za vyššiu cenu alebo s vyššou maržou.
Váš produkt môžete predávať na mnohých rôznych miestach na celom svete. Niektoré spoločnosti využívajú priamy predaj, telemarketing, online aj offline marketing. Mnoho spoločností používa kombináciu jednej alebo viacerých marketingových metód.
➡️ Čo riešime v rámci miesta?
- distribúcia a logistika
- prepojenie fullfillment systémov do vášho eshopu
- Výber vhodných marketingových kanálov pre daný trh
- analýza trhu
- skladovanie
Balenie
Obal znamená grafické prevedenie vášho produktu, služby alebo myšlienky (brandu). Keď chcete osloviť zákazníkov musí byť grafika a vizuálna identita na prvý pohľad zapamätateľná, odlišujúca sa a vyvolávajúca emócie. Všetko musí viesť k tomu aby si potenciálny zákazníci kúpili váš produkt.
Pozicioning na trhu
Pozicioning – premýšľajte o tom kde na trhu sa nachádzate, ako vám vnímajú vaši zákazníci a aké pocity vyvolávajú vaše produkty. Jednoducho povedaná, pozisioning je to ako vás vnímajú vaši konkurenti a vaši zákazníci a či sú ochotný platiť za váš brand.
Ľudia
Ľudia sú dôležitý faktor vášho podnikania. Vždy ste závislí od ľudí, ktorí si kupujú vaše produkty priamo alebo nepriamo.
Kúpiť wooacademy GDPR plugin 2022 ⭐⭐⭐⭐⭐
Záver
- Marketingový mix je zaujímavý koncept, na ktorý asi každý podnikateľ príde pravdepodobne sám bez toho aby čítal akýkoľvek článok s názvom „Marketingový mix“. To čo je oveľa zaujímavejšie a komplikovanejšie a to čo ľudia už možno nevnímajú je zahĺbiť sa do jednotlivých P marketingového mixu a skúmať a testovať taktiky a stratégie v daných súčastiach marketingového mixu.
- Ak sa vám článok páčil a bol pre vás užitočný, zdieľajte ho na Facebooku alebo o ňom povedať známym.
- Ak sa chcete dozvedieť viac o online marketingu, vyberte si niektorý z našich kurzov a workshopov v Bratislave.
- Naše služby v online marketingu, radi vám pomôžeme s propagáciou online, neváhajte nás kontaktovať 0940634491 alebo info@wooacademy.sk
Teším sa na vás na kurzoch alebo konzultáciách.
ak podporíš náš projekt zdieľaním, napíš nám a zašleme ti kupón na 10% zľavu na naše ďalšie kurzy a workshopy (aj online)
O autorovi
RNDr. Milan Fraňo, PhD.
HEAD of SEO, web editor, co-founder wooacademy
Môj príbeh SEO špecialistu …