Správa sociálnych sietí
Zhrnutie:
- Prijímame nových klientov.
- Správa sociálnych sietí stojí 420 – 1500 € / mesačne.
- Mediálny budget sa platí zvlášť od 300 – 10 000€ (globálny klienti platia aj 150K € mesačne)
- Pôsobíme na SK/CZ/EU, ale aj na globálnom trhu (US firmy)
- Michaela Gallee (founder wooacademy) je Facebook Marketing Partner
- Máme priamy FB support
- Vyvinuli sme vlastné Facebook pluginy (CAPI / Pixel / domain verification, a pod.)
- Pokročilý FB Reporting máte pri spolupráci zadarmo
Prečo si objednať správu sociálnych sietí?
Uvažujete nad prezentáciou svojej firmy na sociálnych sieťach? Ako zistíte, že sa už nachádzate vo fáze, kedy je pre vás dôležité komunikáciu presunúť na sociálne siete? Ako pomôcku uvádzam najčastejšie životné situácie, v ktorých sa nachádzajú naši klienti, keď sa obracajú so správou sociálnych sietí na nás:
- Úplne nová značka, ktorá práve publikovala svoj nový a voňavý web a rada by dala o svojich produktoch či službách vedieť, pretože o čom ľudia nevedia, to si nekúpia.
- Značka, ktorá je roky na trhu, doteraz však komunikovala len cez tradičnú reklamu alebo cez odporúčania a prišla do štádia, kedy chce svoju komunikáciu presunúť aj do online prostredia a expandovať tak.
- Firma, ktorá doteraz spravovala sociálne siete svojpomocne a chce svoju prezentáciu posunúť na vyššiu úroveň, či už z dôvodu, že neprinášala výsledky alebo firma rastie a nie je tak čas venovať sa sociálnym sieťam naplno.
- Spoločnosť, ktorá už komunikuje na sociálnych sieťach, nie je však spokojná s doterajšou agentúrou alebo freelancerom, ktorý siete spravuje.
- Firma, ktorá chce expandovať na zahraničný trh a s propagáciou na sociálnych sieťach na zahraničných trhoch zatiaľ nemá žiadne skúsenosti.
Nech už sa nachádzate v akomkoľvek štádiu, zveriť ➡️ správu sociálnych sietí profesionálom ⬅️ vám môže pomôcť:
- zvýšiť predaje
- nájsť nových zákazníkov
- alebo expandovať na zahraničné trhy.
Dôležité zároveň je, aby ste rozumeli tomu, aké aktivity zahŕňa správa sociálnych sietí a na čo si dať pozor.
Prečo sociálne siete?
Stále váhate, či majú pre vás sociálne siete zmysel? Nechajte rozhodnúť špecialistov, ktorí majú skúsenosti s rôznymi segmentmi a rôznymi typmi podnikania na Slovenskom, ale aj na zahraničnom trhu.
Keď si v jednoduchosti porovnáme napríklad reklamu vo vyhľadávaní (Google Ads) a reklamy na sociálnych sieťach, môžeme povedať, že Google Ads odpovedá na dopyt, zatiaľ čo vďaka sociálnym sieťam dokážete dopyt vytvárať. V tom je čaro sociálnych sietí.
Google Ads a SEO odpovedá na dopyt, zatiaľ čo vďaka sociálnym sieťam dokážete dopyt vytvárať. V tom je čaro sociálnych sietí.
Dôležité je vybrať tú správnu sociálnu sieť a sústrediť vyčlenený budget na tú, ktorá vám prinesie najlepšie výsledky. Podľa toho, ako budete komunikovať, koho oslovovať a ako nastavíte platené kampane, môžete vytvoriť dopyt po vašich produktoch alebo službách napriek tomu, že o vás ešte nikto nikdy nepočul.
Okrem toho, že vám sociálne siete môžu priniesť:
- obraty
- nových zákazníkov
- zvýšiť povedomie o značke
- alebo pomôcť expandovať na ďalšie zahraničné trhy
môžete vďaka sociálnym sieťam získať množstvo informácií o vašich potenciálnych zákazníkoch a následne optimalizovať správu sociálnych sietí tak, aby prinášali čo najefektívnejšie výsledky.
Akú sociálnu sieť vybrať?
Sympatizujem s teóriou Unicorn marketingu od Larryho Kima. Jeho posolstvo je v podstate veľmi jednoduché – jedná sa o to, aby ste našli v marketingu práve toho jednorožca, ktorý vám prináša najlepšie výsledky. Potom tohto jednorožca “nakŕmiť” najvyšším budgetom a žať úspechy.
Ako identifikujete svojho Unicorna? Bez skúsenosti a dát veľmi ťažko.
Pre nás, ako marketingovú agentúru, táto úloha vôbec nie je tak náročná. Nakoľko máme už množstvo skúseností s platenými kampaňami na sociálnych sieťach, dokážeme pre vás takéhoto jednorožca definovať. Tým sa však naša práca ani zďaleka nekončí.
Okrem definovania vhodnej sociálnej siete nás čaká ešte množstvo práce s:
- optimalizáciou kampaní
- konkrétne s výberom ideálneho publika
- umiestnenia
- kreatívy
- alebo definovania najúspešnejšieho nákupného cyklu (niekedy na cieľových zákazníkov platia časovo obmedzené zľavy, inokedy vyššie obraty dosahujeme ponúkaním exkluzívnych noviniek).
Štandardne klientom odporúčame konkrétnu sociálnu sieť aj navrhovaným budgetom. Pokiaľ vidíme potenciál v ďalších sociálnych sieťach, testujeme ich s minimálnym budgetom.
Kampane na LinkedIn?
K bežným omylom, ku ktorým napríklad dochádza je to, že častokrát si B2B spoločnosti (také, ktoré ponúkajú produkty alebo služby ďalším firmám) myslia, že je pre nich ideálna sociálna sieť LinkedIn. Na prvý pohľad sa to môže zdať rozumné, nakoľko je LinkedIn považovaná za profesionálnu sieť, na ktorej sa namiesto mačičiek a detičiek prezentujú skôr pracovné úspechy.
To, čo sa však naučíte za praxe je to, že na tejto sieti stoja prekliky niekoľkonásobne viac ako napríklad na Facebooku. Konkrétne cez Facebook môžete získať návštevnosti za 0,10 €, zatiaľ čo na LinkedIn sieti vás môže preklik vyjsť až 1 – 1,50 €. To je už naozaj podstatný rozdiel.
Ďalej si množstvo firiem neuvedomuje, že vo firmách pracujú ľudia a ľudia sa predsa nachádzajú aj na Facebooku či Instagrame, zatiaľ čo omnoho menej času trávia na LinkedIn. Pokiaľ však pracujete v ľudských zdrojoch na HR oddelení alebo chcete zmeniť prácu či kariéru, LinkedIn je sociálna sieť ideálna pre vás.
Instagram pre mladých?
Ďalším bežným omylom môže byť, že pokiaľ predávate produkty alebo služby pre mladšie ročníky, reklama vám bude najlepšie fungovať na Instagrame.
Je to ale naozaj tak?
Máte množstvo čísel, tabuliek, výsledkov, klientov, produktov a služieb, ktoré dennodenne môžete sledovať a vyhodnocovať? Predpokladám, že na takéto závery nie.
Je Facebook mŕtvy?
Ďalším bežným omylom môže byť, že Facebook je mŕtvy. Keby to tak bolo, tak by sme našim klientom vďaka Facebook kampaniam mesačne neprinášali obraty v tisícoch a mohla by som tak svoju kariéru zabaliť a dať sa na písanie kníh.
Pozor teda na to, čo sa domnievate alebo aké bombastické super správy sa dozviete z blogových článok, vždy sa obráťte na toho, kto vám môže dať odporúčania priamo z praxe.
Druhy propagácie na Facebooku (na sociálnych sieťach)
Vo všeobecnosti treba odlišovať dva typy propagácie:
- organickú
- a platenú.
Pokiaľ máte svoju Facebook stránku alebo Instgram biznis účet a už ste niekedy publikovali príspevok alebo storku, hovoríme o neplatenej, tzv. organickej propagácii. Znamená to, že ste pre svoju propagáciu na sociálnych sieťach zatiaľ nevyužili platený priestor na Facebook či Instagrame, nezaplatili ste mediálny budget za to, aby ste sa zobrazovali.
Naopak platená propagácia znamená, že si zaplatíte za to, aby sa vaše reklamy (niekedy aj príspevky či storky) zobrazovali vyššiemu počtu ľudí. Pokiaľ ste už niečo takéto skúšali, možno ste sa stretli s modrým buttonom boost alebo propagovať priamo v príspevku, ktorý ste publikovali a možno ste to aj využili a máte s tým už teda nejaké minimálne skúsenosti.
Toto samozrejme nemôžeme považovať za plnohodnotnú správu platených kampaní, nakoľko sa jedná o veľmi primitívny spôsob propagácie. Princíp je však taký, že v tomto prípade už platíte za to, aby sa vaše reklamy zobrazovali vyššiemu počtu ľudí.
Správa sociálnych sietí môže zahŕňať výrobu organického obsahu ako aj výrobu a správu platených kampaní.
Organická propagácia
Jedná sa o príspevky alebo stories, ktoré publikujete na časovej osi vašej sociálnej sieti. Možno s tým už skúsenosti máte a sami vidíte, že to nemá až taký veľký dosah. Možno to už robíte 10 rokov a stále máte na Facebook stránke 800 fanúšikov a dosah príspevkov 200. To je žiaľ štandard, nakoľko neplatené príspevky sa zobrazujú len fanúšikom vašej stránky a majú veľmi slabý dosah.
V praxi vás to nemusí stať nič, okrem fotografie a textu, ktorý k príspevkom vymyslíte. Pokiaľ by ste delegovali túto prácu napríklad na agentúru, platili by ste za výrobu fotografií alebo grafiky, výrobou textov, publikovanie príspevkov a samozrejme za content plán (niekto predsa musí vymyslieť, čo sa na sociálnej sieti bude komunikovať).
Keďže by sa jednalo o organickú propagáciu, neplatili by ste za mediálny budget (to, čo platíte sociálnej sieti za šírenie vášho obsahu).
Štandardne toto klientom neodporúčame, nakoľko organické príspevky sú len málokedy skutočne návratné. Keď si vezmete prácu špecialistu, za ktorého môžete zaplatiť napr. 600 € mesačne, pričom príspevky nebudú vôbec sponzorované, čiže sa zobrazia len minimálnemu počtu ľudí, tak sa nejedná o výhodný obchod.
Túto variantu odporúčam ako doplnok k plateným kampaniam. Práve platené kampane by sa mali spustiť prioritne ako prvé, nakoľko majú najväčší efekt na získanie potenciálnych zákazníkov.
Čo sú kampane na sociálnych sieťach?
Prenasledovala vás už niekedy konkrétna kabelka, ktorú ste si vložili do košíka, po Facebooku, Instagrame, messengeri a všade, kde ste sa pohli? To je to čaro platených kampaní, ktoré dokážete nastaviť a namixovať tak, aby vám prinášali predaje.
Platené kampane na sociálnych sieťach oproti organických príspevkom prinášajú najväčší efekt. Okrem toho, že platíte za prácu social špecialistu, ktorá zahŕňa správne nastavenie kampaní, stratégiu, technické nastavenia (aby všetko fungovalo ako má, pred spustením kampaní sú potrebné technické nastavenia do ktorých často vstupuje aj developer), ďalej musíte myslieť aj na výrobu profesionálnych grafických podkladov.
Okrem práce samotných špecialistov platíte aj mediálny budget, ktorý sa môže pohybovať od 300 € mesačne až po 100 000 € (závisí samozrejme od typu biznisu, predajca luxusných áut bude mať iný mediálny budget ako malé kvetinárstvo).
POZOR – výroba organického a plateného obsahu spolu vôbec nemusia súvisieť. Pokiaľ vám agentúra alebo freelancer ponúkne výrobu príspevkov, ktoré následne aj zasponzoruje, nejedná a o plnohodnotnú výrobu a správu platených kampaní na sociálnych sieťach.
Čo znamená správa sociálnych sietí
Správa sociálnych sietí môže zahŕňať viacero aktivít od stratégie, výroby kreatívy a grafiky, platené kampane, odpovedanie na komentáre a správy, výrobu stories a pod., nie všetky sú však nevyhnutne potrebné aj pre vás a vašu firmu. Každý segment sa totiž líši, zatiaľ čo niektoré vôbec nepotrebujú organický obsah, stačia im len reklamné kampane, iným zase odporúčame aj budovanie organickej základne.
Vaše potreby pre správu sociálnej sieti silne závisia aj od konkurencie, postavenia na trhu, pôsobenia v online priestore, sile značky, produktu či služby, ktorú ponúkate, prepojenia na kamenné prevádzky, trhovú situáciu, vaše ciele, v ktorých krajinách chcete pôsobiť alebo či plánujete expanziu.
Na základe týchto kritérií a s ohľadom na vaše finančné možnosti, sa vytvára návrh stratégie a návrh mediálneho budgetu. U nás vždy presne dopredu viete koľko a za čo budete platiť.
Čo zahŕňa správa sociálnych sietí
Správa sociálnych sietí môže zahŕňať napríklad tieto činnosti:
- výrobu organických príspevkov
- výrobu stories
- stratégia komunikácie
- výroba fotografií a grafických podkladov
- výroba textov
- výroba platených kampaní
- technické nastavenie
- založenie a prepojenie business managera
- nastavenie FACEBOOK CAPI, PIXEL a verifikácia domény
- katalógové kampane
- a pod…
Nie všetky aktivity sú pre vašu firmu nevyhnutné, často sa stretávame aj s rôznymi kombináciami, klient si napríklad platí správu platených kampaní, zatiaľ čo výrobu organického obsahu necháva pod svojou strechou.
Postup správy sociálnych sietí
Čo sa deje po tom, ako sa rozhodnete zveriť správu sociálnych sietí agentúre? Samozrejmosťou je ujasniť si ciele, prejsť si doterajšiu komunikáciu a analýza technických nastavení, čo už máte nastavené a čo treba nastaviť alebo opraviť.
Súčasne, ako sa riešia technické nastavenia, sa pracuje na stratégii a výrobe grafických podkladov. Po schválení stratégie, textov, grafiky a zapracovaní všetkých nastavení sa v prípade organických príspevkov, tieto príspevky naplánujú a v prípade platených kampaní sa okamžite spúšťajú kampane.
Ďalej sa nastavuje analytický report, ktorý sa posiela klientovi pravidelne, podľa požiadaviek buď na dennej alebo týždennej báze.
Audit sociálnych sietí
Audit sociálnych sietí znamená analýzu vašich doterajších aktivít na sociálnych sieťach. Súčasťou auditu je analytika doterajších výsledkov, analýza, prečo sa dosiahli také výsledky, aké sa dosiahli, a konkrétne odporúčania na zlepšenie.
Nenechajte si nahovoriť, že bez toho nie je ani možné navrhnúť vhodnú stratégiu pri novej spolupráci.
Skúsený a seniorný social špecialista vie na prvý pohľad odhadnúť stratégiu pre akúkoľvek firmu a pre akýkoľvek segment. Pre neho je potrebné pozerať sa skôr do budúcnosti a zistiť vaše ciele a možnosti. To, čo sa dialo v minulosti, nemusí mať absolútne žiadny dopad na ďalšiu spoluprácu, pretože zo skúsenosti vieme, že keď sa správa nerobila profesionálne, akoby sa nerobila vôbec a začíname teda od nuly.
Audit sociálnych sietí teda odporúčame len výnimočne, napríklad v prípade, že si klient svojpomocne spravoval sociálne siete a rád by získal analýzu dosiahnutých výsledkov z doterajších aktivít. Alebo sa môže jednať o klienta, ktorý by si rád overil aktivity agentúry, ktorá mu spravuje siete, či aktivity prinášajú požadované výsledky. Ďalej o firmu, ktorá má interných marketingových zamestnancov a rada by získala jednak zhodnotenie a jednak návrhy na zlepšenie.
Pokiaľ teda máte úctyhodnú históriu aktivít na vašich sociálnych sieťach, pracovalo sa aj na organických príspevkoch aj v platených kampaniach, audit sociálnych sietí vás môže vyjsť v priemere 800 € bez DPH. Pokiaľ sa na sociálnych sieťach nič poriadne nerobilo, audit neodporúčame vôbec.
Analýza konkurencie na sociálnych sieťach
Myslíte si, že je pre vás dôležité mať omrknutú konkurenciu a vedieť presne ako komunikuje, aké služby ponúka, akú kreatívu má vymyslenú, aké grafické šablóny a pod…?
Poznať správanie a komunikáciu konkurencie môže byť dvojsečná zbraň. Často sa nám stáva, že klienti nám ukážu konkurenciu z rovnakého segmentu, v akom sami podnikajú, a chcú sa komunikáciou aj vizuálom podobať práve svojej konkurencii.
V najhoršom prípade majú ešte takmer rovnaké produkty alebo veľmi podobné služby za takmer rovnaké ceny. To je hádam najhorší prístup ako sa snažiť presadiť na trhu. Nie len že nová značka nie je ani trochu originálna, zároveň sa utopí v mori ďalších desiatich napodobovateľov. Ľahko sa môže stať, že sa stane úplne neodlíšiteľnou od svojej konkurencie.
To však nevedie k tomu, že sa vám bude dariť rovnako dobre ako vášmu konkurentovi, ale k tomu, že vám z celého koláča ostanú len omrvinky, pretože konkurent, ktorého napodobňujete, pôsobí už niekoľko rokov na trhu a má podstatné postavenie na trhu.
Pokiaľ je konkurent dostatočne agresívny, nedaruje vám ani tie omrvinky. Preto pokiaľ sa skutočne chcete inšpirovať od konkurencie, skúste sa obzrieť po konkurentoch na zahraničných trhoch alebo po firmách, ktoré pôsobia úplne v iných segmentoch. Inak sa môže stať, že vaša značka, produkt, služba, bude len jednou z ďalších priemerných a široko dostupných značiek, pričom si vás ľudia sotva zapamätajú a často aj pomýlia s konkurentom.
Analýzu konkurencie preto pred začiatkom správy sociálnych sietí radšej nerobte.
Analýza technických nastavení
Za veľmi podstatné a dôležité považujem analýzu aktuálnych technických nastavení. Pokiaľ sa všetko vytvára a nastavuje u nás, Business Manager, reklamný účet, pixely, verifikácie, katalógy, Facebook CAPI, máme istotu, že je všetko nastavené správne a že všetko funguje a komunikuje na 100%. Pokiaľ však preberáme prácu po niekom inom, je nevyhnutné overiť správnosť nastavení, spraviť potrebné opravy alebo nastaviť všetko nanovo.
Žiaľ, ešte ani raz sa mi nestalo, že by som videla dobre nastavený účet. Väčšinou už keď vidím nastavenia je mi jasné, prečo kampane doteraz nemohli vykazovať úspech. Práve nastavenia sú kriticky dôležité pri platených kampaniach. Často nastavenia vyžadujú aj zásah developera, napríklad pri výrobe produktových katalógov na mieru, nastaveniach konverzií pre iOS14 alebo pri nastavení Facebook CAPI.
Nepodceňujte preto tento krok, pokiaľ nebudete mať správne nastavenia, vaše kampane len sotva môžu dosahovať úspech.
Príprava grafiky a kreatívy
Predtým ako publikujete akékoľvek príspevky alebo sa pustíte do platených kampaní, mali by ste si ujasniť vizuálnu komunikáciu a pripraviť grafické podklady.
Nepodceňujte vizuálnu stránku vašej komunikácie, inak sa môže stať, že Facebook bude považovať vašu reklamu za šit (anglicky shit) a budete platiť za reklamu viac ako by ste mohli s profi kreatívou. Rovnako vám odporúčam pripraviť si viacero verzií, farebných prevedení či štýlov, aby ste súčasne mohli otestovať viacero vizuálov. Vďaka viacerým vizuálom, dokáže dosiahnuť lepšie a lacnejšie výsledky.
Štandardne keď klientom spravujeme sociálne siete, robíme minimálne 10 bannerov v rôznych prevedeniach, práve kvôli tomu, aby sme dosahovali čo najlepšie výsledky.
Pokiaľ potrebujete zabezpečiť fotografie alebo výrobu grafických podkladov pre svoje sociálne siete, neváhajte sa obrátiť na nás.
Content plán pre sociálne siete
Content plán pre organické príspevky môže predstavovať jednoduchú tabuľku alebo prezentáciu, pričom by nemal chýbať dátum publikovania príspevku, sociálnu sieť, na ktorú bude príspevok publikovaný, grafiku, texty a samozrejme preklik, pokiaľ má príspevok niekde smerovať.
Odporúčam definovať aj cieľ, či sa jedná o predstavenie služby alebo produktu, či sa jedná len o pobavenie publika, hlasovanie, inšpiráciu či fotografie z internej kuchyne. Lepšie vám to potom pomôže rozvrhnúť plán a strategicky rozložiť rôzne typy príspevkov tak, aby vaša časová os nepôsobila monotónne.
Ako vybrať mediálny budget
Mediálny budget sa týka platených kampaní. Pokiaľ nemáte žiadnu históriu kampaní alebo skúsenosti s platenými kampaňami, odporúčam zvoliť 300 € na mesiac (čo je 10 € na deň) a následne, keď kampane budú návratné, zvyšovať budget až kým nenarazíte na dopyt.
Zvyšovanie budgetu totiž nemusí znamenať donekonečna zvyšovanie predajov. Nezabudnite si preto dôsledne strážiť návratnosť kampaní. Dobrou metrikou môže byť pre vás ROAS (návratnosť investície), aby ste mohli túto metriku sledovať, je samozrejme nevyhnutné mať správne nastavenia, konkrétne nastavený Facebook pixel a / alebo Facebook CAPI, označené konverzie ako “purchase”, k tomu parameter “value”.
Vďaka tomu bude Facebook schopný (aj vy sami) vypočítať návratnosť investícii (ROAS), keďže ROAS je pomer investovaných peňazí do reklamy a hodnoty nákupov, ktoré ste vďaka kampaniam získali.
Pokiaľ je pre vás ROAS mätúci, jednoduché je si porovnať investíciu do platených kampaní s tým, aké obraty vám prinášajú a vypočítať si, či sú reklamy pre vás návratné. Pokiaľ áno, zvyšujte budgety, pokiaľ nie, pracujte na optimalizácii.
Čo sa meria pri správe sociálnych sietí
Najdôležitejšie metriky sú vždy pre vás tie, ktoré hovoria o nejakej aktivite zo strany osloveného publika. Môžu to byť napríklad interakcie, prekliky, začaté konverzácie, followeri alebo nákupy, pridania do košíka a pod… Dosah a impresie sú pre vás vedľajšie, môže vám byť predsa ukradnuté, koľko ľudí videlo váš príspevok alebo reklamu, keď na ňu nikto neklikol.
Pri platených kampaniach napríklad pre služby, sú pre vás dôležité metriky ako: cena za získanie potenciálneho zákazníka, v závislosti od nastavenia cieľa v kampani sa môže jednať o cenu za lead alebo cenu za začatú konverzáciu, či cenu za zavolanie.
Pri konverzných kampaniach pre eshopy je zase nevyhnutné sledovať návratnosť investície, hodnotu nákupov, ceny za nákupy, ceny za prekliky a pod…
Pre brandové kampane môžu byť kľúčové interakcie alebo cena za pozretie videí. Pre informačné stránky zase ceny za prekliky.
Aké metriky si zvolíte závisí silne od vašich cieľov, od nákupného cykla vášho zákazníka a od štádia, v ktorom sa práve nachádzate (ste úplne nová značka, ktorá včera vstúpila na trh alebo dobre známa značka pôsobiaca na trhu už roky?).
Koľko stojí správa sociálnych sietí
Správu sociálnych sietí môžete riešiť viacerými cestami:
- svojpomocne
- zamestnať interného marketéra
- zamestnať freelancera
- zabezpečiť správu sieti marketingovou agentúrou
Svojpomocná správa sociálnych sietí – cena
Pokiaľ sa rozhodnete spravovať si sociálne siete sami, určite zvážte kvalitné školenie. Nie len že vám to urýchli celý proces, dozviete sa aj množstvo odporúčaní priamo z praxe. Po školení môžete pokračovať napríklad pravidelnými konzultáciami, ktoré vás nasmerujú a poradia vám ako správne optimalizovať celkovú stratégiu.
V tomto prípade platíte len za školenia, koľko školení potrebujete pre správu svojich kampaní je samozrejme veľmi individuálne. Môže sa jednať o investíciu od 200 – 800 €, plus pravidelné mesačné konzultácie okolo 150 – 300 €.
Správa sietí internými zamestnancami – cena
Ak by ste do firmy chceli zamestnať marketéra na juniorskej pozícii, jeho odmena môže byť okolo 1300 – 2000 € mesačne. Samozrejme pri junior pozícii treba myslieť na to, že dosiahnete aj juniorské výsledky a neočakávať tak od neho výsledky, ktoré by dosahovali skutočné obraty.
Preto vám odporúčam zabezpečiť vášmu zamestnancovi školenia alebo pravidelné konzultácie s agentúrou, ktorá ho dokáže nasmerovať správnym smerom.
Pokiaľ by ste chceli zamestnať špičkového social marketéra, jeho odmena sa môže vyšplhať až na 3 500 € mesačne.
Treba však myslieť na to, že marketér, ktorého zamestnáte, nemusí byť špičkový špecialista na sociálne siete, môže sa jednať o marketingového špecialistu, ktorý vie zo všetkého niečo. Je naivné predpokladať, že váš marketingový špecialista bude špičkový v sociálnych sieťach, v SEO, v editovaní web stránky, v Google Ads, v email marketingu a pod.
Ďalej pre správu sociálnych sietí potrebujete aj výrobu fotografií alebo profesionálnej grafiky, je veľmi nepravdepodobné, aby ste našli niekoho, kto bude zároveň špičkový v sociálnych sieťach a zároveň profesionálny grafik alebo fotograf.
Zároveň je potrebné nie len vytvárať a plánovať príspevky na Facebook alebo Instagram, zároveň ovládať platené kampane, vedieť ich optimálne vyhodnotiť (čiže poznať analytiku aj metriky).
Neskúsený zamestnanec častokrát ani netuší, či výsledky, ktoré dosahuje sú optimálne. Je to spôsobené najmä tým, že mu chýbajú skúsenosti. Zatiaľ čo social špecialista v agentúre má na stole viacerých rôznorodých klientov z rôznych segmentov a s rôznym postavením na trhu, interný zamestnanec má len jedného klienta, vás.
Akonáhle sa metriky vyhodnotia, treba vedieť v nich čítať a vyvodzovať ďalšie kroky.
Pokiaľ teda zvažujete interného zamestnanca, vyberajte len úzko špecializovaného (social špecialista) so skúsenosťami, pričom mu umožnite zúčastňovať sa pravidelne školení alebo konzultácií.
Správa sietí feelancerom – cena
Správa sietí freelancerom vás môže stáť od 420 € do 1200 € mesačne. Častým argumentom frelancerov je to, že sú lacnejší ako marketingová agentúra. To však ani zďaleka nemusí byť pravda.
Toto však nevidím ako hlavný problém freelancingu. Pri správe sociálnych kampaní je častokrát potrebný aj profesionálny grafik či fotograf a súčasne developer alebo osoba, ktorá je technicky veľmi zručná a dokáže vám po technickej stránke perfektne nastaviť účty.
Stretla som sa veľakrát so šikovnými grafikmi, ktorí súčasne robili aj správu sociálnych sietí. Zatiaľ čo po grafickej stránke bolo všetko mimoriadne dobre zvládnuté, po stránke nastavenia a optimalizácie kampaní sa jednalo o skutočne podpriemerné výstupy.
S opačným príkladom sa tiež veľmi často stretávam. Kampane sú nastavené v poriadku, ale grafika je čistá hrôza a preto kampane nemôžu prinášať optimálne výsledky. Prečo je to tak? Pretože social špecialista nie je zároveň aj špičkový grafik a platí to aj naopak.
O technických nastaveniach radšej pomlčím.
Práve vysoká úroveň technických znalostí alebo developer v tíme, ktorí dokonale rozumie nastaveniam ako napríklad Facebook Conversion API, čo je Facebook API, ktoré sa nastavuje na úrovni serveru, nám ako agentúre dáva neskutočnú konkurenčnú výhodu.
Ďalšou nevýhodou freelancera je to, že pokiaľ ochorie alebo ide na dovolenku, nemá ho kto zastúpiť.
Správa sietí marketingovou agentúrou – cena
Často ako hlavný argument prečo nevybrať agentúru je ten, že služby stoja viac z dôvodov, že treba platiť zamestnancov, priestory a podobne. Poprípade že vaše účty budú riešiť juniorní zamestnanci alebo brigádnici.
To sa samozrejme môže stať. Častokrát v agentúre ani neviete meno toho, kto vám nahadzuje kampane. Preto ak budete spolupracovať s agentúrou je dôležité, aby ste vedeli presne kto pristupuje k vašim účtom.
Čo sa týka nákladov za priestory, je samozrejme podstatné zdôrazniť, že z niečoho agentúra musí priestory platiť a samozrejme že ich platí z toho, čo platíte vy im za služby. Niektoré agentúry však fungujú už aj na home-office alebo si vyberajú priestory tak, aby nemuseli zbytočne navyšovať ceny za služby.
Výhody agentúry môžu byť samozrejme skúsenosti a zároveň celý tím, ktorí na vás pracuje. Nie len že sa o vaše sociálne siete stará social špecialista, grafiku pripravuje špičkový grafik, o technické nastavenia sa postará developer alebo technicky zručný kolega, a pod…
Celý tím tak spolupracuje na časti, v ktorej je odborníkom a pokiaľ jeden ochorie, ide na dovolenku alebo na čas vypadne, vždy ho má kto zastúpiť.
Agentúra okrem toho dokáže zastrešiť aj ďalšie služby, ako napríklad Google Ads, SEO, výrobu a správu web stránky, písanie blogových článok, výrobu grafických podkladov a pod..
Cena správy za sociálne siete sa v agentúre môže pohybovať od 420 – 1500 € mesačne.