Prehľad dostupných riešení pre e-shopy
Každý chce mať e-shop. Predstava vlastného príjmu, vlastného biznisu, ktorý bude šliapať len online, je veľmi lákavá. Produkt máte, na stole biznis plán. Ako však takýto e-shop vybudovať?
Treba si uvedomiť, že za každým internetovým obchodom stojí veľké množstvo riadkov kódu, hodiny práce dizajnérov a nervov konečného spotrebiteľa. Prestashop, WooCommerce, Shopify či e-shop na mieru? Ktoré riešenie vybrať, aby ste za čo najmenej peňazí a v čo najlepšom čase vybudovali taký e-shop, aký si predstavujete?
V nasledujúcich riadkoch vám predstavíme rôzne platformy pre internetové obchody a ich výhody a nevýhody. Výber je naozaj široký, keďže takmer každý deň príde nejaký programátor s novým, vylepšeným a ešte prepracovanejším nástrojom.
Prestashop
Prestashop (nájdete na www.prestashop.com) je jednou z najpoužívanejších platforiem. Ovládanie webu je jednoduché, intuitívne, zvládnete to bez znalosti programovania. Výhodou je, že je zadarmo, má množstvo open source riešení a používa ho široká komunita slovenských aj českých používateľov, na ktorých sa môžete obrátiť, pokiaľ si neviete s niečím rady. Nemusí vám vyhovovať v prípade, že chcete veľký e-shop a napriek tomu, že je zadarmo, množstvo funkcionalít je platených, napríklad platba kartou.
Magento
Ďalšou obľúbenou a častou využívanou platformou je Magento (nájdete na https://magento.com/). Jedná sa o CMS, ktorý je, na rozdiel od Prestashopu, vhodný pre stredne veľké a veľké e-shopy. Výhodou Magenta je široké spektrum funkcionalít a možnosť spravovať viaceré e-shopy z jedného admin profilu. Nevýhodou môže byť zložitejšia administrácia. Pri používaní Magento budete mať pocit, že Magento oproti iným platformám tak trochu zaspalo dobu.
WooCommerce
WooCommerce (https://woocommerce.com/) nie je samostatný CMS systém, je to plugin do WordPressu, ak už teda máte vytvorenú stránku na WordPress a rozhodli ste sa predávať, jednoducho nainštalujte plugin WooCommerce. S týmto pluginom vytvoríte e-shop od základov počas pár dní. WooCommerce je zadarmo, no len pokiaľ chcete vytvoriť len veľmi jednoduchý e-shop s malým množstvom produktov. Pokiaľ však máte záujem o ďalšie funkcionality, jedná sa väčšinou o platené pluginy (napríklad platba kartou).
Shopify
Shopify (www.shopify.com) je veľmi používaná platforma. Je extrémne jednoduchá, vytvoríte v nej e-shop naozaj veľmi rýchlo, bez znalosti akéhokoľvek programovania. Shopify je na správu asi najjednoduchší a najintuitívnejší systém, s akým sme sa doteraz stretli. Jedná sa však už o platenú službu. Nevýhodou môže byť, že Shopify je len po anglicky, nemôžete prerobiť nákupné procesy, chýba prepojenie do slovenského a českého účtovníctva a na zásahy do kódu môžete definitívne zabudnúť.
Opencart
Opencart (https://www.opencart.com/) je systém, ktorý sám o sebe v bezplatnej verzií neponúka toľko funkcionalít ako napríklad Magento. Funkcie však viete získať vďaka množstvu pluginov, ktoré Opencart ponúka. Niektoré sú zadarmo, niektoré sú platené. Výhodou Opencart je, že nie je náročný na pamäť, nakoľko neobsahuje toľko funkcionalít ako napríklad Magento či Prestashop. Nevýhodou môžu byť aktualizácie jednotlivých pluginov, ktoré však častokrát nemusia byť aktuálne pre aktuálnu verziu Opencart. Preto sa vám môže ľahko stať, že po aktualizáciách ostane váš e-shop mierne rozhasený.
E-shop na mieru
Pokiaľ máte pocit, že žiadne už doteraz vytvorené riešenie pre e-shopy nie je pre vás to pravé, môžete si vytvoriť e-shop na mieru. Najväčšou výhodou je to, že e-shop bude presne podľa vašich predstáv (aspoň by mal byť), budete tam mať len to, čo potrebujete. Pokiaľ by ste sa rozhodli pre e-shop na mieru, treba myslieť na to, komu ho dáte vyrobiť. Či to bude nejaký programátor (známy známeho) – čo vám popravde vôbec neodporúčame. Zväčša to končí tým, že ani po roku nemáte, čo ste si objednali.
Ďalšou možnosťou je dať si spraviť e-shop vo firme. Táto varianta sa zdá byť už rozumnejšia. Dávajte si však naozaj záležať na tom, akú firmu vyberiete, nakoľko sú prípady, že e-shop za 5 000 € bol v takom hroznom stave, že ho musel externý programátor opravovať ešte rok po tom, čo bol odovzdaný.
Záver
Predtým ako sa rozhodnete vybrať nejaký systém pre váš e-shop, spíšte všetko čo od svojho e-shopu očakávate (napríklad platba kartou, platba kryptomenami, chatovacie okienko, tombola, pop-up okná, 10 000 produktov, 300 kategórií, e-produkt, a pod…) a podľa toho vyberajte riešenie, ktoré by vám mohlo vyhovovať.