Skip to content

Ako na reklamu na internete zdarma

Obsah článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. - SEO špecialista a web editor - wooacademy

O autorovi článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista a web editor wooacademy
RNDr. Milan Fraňo, PhD. - SEO špecialista a web editor - wooacademy

O autorovi článku

RNDr. Milan Fraňo, PhD. – SEO špecialista a web editor wooacademy

☕Páčil sa vám článok? Podporte nás likom na YouTube kanál alebo kúpou kávy.

Úvod

Tento článok vznikol ako rýchly prehľad toho, čo sa dá robiť na internete zadarmo, aby to malo zmysel a prinieslo vám tržby aj vtedy, keď nemáte spustené žiadne platené reklamy.

Pre Viac informácií alebo dopyte po spolupráci nás neváhajte kontaktovať na info@wooacademy.sk 

⭐ V skratke a zjednodušene: Impressions, clicks, position

  • Impressions: ak niekto videl (alebo sa mu zobrazil – nemusel ho reálne vidieť) odkaz na vašu doménu.   
  • Clicks: Každé jedno kliknutie, ktoré smeruje na vašu doménu.  
  • Position: Na akej pozícii bola vaša doména viditeľná (sa zobrazila) – samozrejme je to priemerná pozícia vo výsledkoch vyhľadávania. 

Bezplatná reklama na internete, alebo aby sme sa vyjadrili správne “ online marketing bez finančných investícií“, nie je mýtus ani bájny jednorožec ?, o ktorom sa tvrdí, že ho v zhone za ziskom zabili marketingové agentúry.

Nie, je to bežná praktika malých a stredných podnikateľov, ktorí nie sú ochotní investovať peniaze do reklamy a marketingu (áno, aj takí sa nájdu). Samozrejme, nie každému sa to vypláca z dôvodu chýbajúceho know-how a straty tržieb každú minútu čo nebeží reklama, či už na social alebo Google. Kým sa pozrieme ako na to, prezradím pointu, aby ste nestrácali čas čítaním.

Áno, dovtípili ste sa správne. Jediné, čo musíte zaplatiť za reklamu a marketing zadarmo, je čas  (samozrejme musíte mať aj know-how, ktoré môžete získať aj na našich kurzoch a konzultáciách). A pokiaľ je aj pre vás, podobne ako pre mňa, čas najvzácnejšia komodita, ktorú v živote mám, radšej zaplaťte a míňajte čas niekoho iného. Napríklad našich lektorov a špecialistov.

Marketingová stratégia je kombinácia marketingových aktivít, zvolená najvýhodnejšie z časového a finančného hľadiska, ktorej účelom je efektívne uplatnenie sa na trhu (zisku). Poďme sa už konečne pozrieť na to, aké aktivity zadarmo môžete robiť pre marketing vašej firmy.

Získavanie spätných odkazov od partnerov – linkbuilding

čo to je: Hypertextový odkaz smerujúci na vašu doménu z inej domény, ktorá na vás takto odkazuje.

na čo to je: Spätné odkazy sú jedným z hlavných faktorov SEO a keď na vás odkazuje viac „kvalitných webov“, zvyšuje sa vám metrika známa ako domain authority, čím hovoríte Google, že váš web by mal byť kvalitný. Tým samozrejme zvyšujete svoju pozíciu vo vyhľadávaní Google a predierate sa až na prvú stranu Google (ak je to možné vzhľadom na konkurenciu). Okrem toho získavate návštevnosť vášho webu aj zo spätného odkazu a z organickej návštevnosti, a tým zvyšujete povedomie o značke a konverzie.

ako na to:

  • registráciou do free katalógov typu Azet a Zlaté Stránky
  • požiadanie vašich obchodných partnerov, aby umiestnili preklik na ich web
  • zistenie linkbuildingového profilu konkurencie (napr. free nástrojom od SEO power suite) a využite napr. aj free diskusných fór, do ktorých sa zapájajú a kde zdieľajú svoje weby aj ďalšie firmy

tip: Viac info o linkbuildingu sa dozviete na našom kurze (ďalší termín sa pripravuje na máj – jún, 2020), osobných konzultáciách v Bratislave alebo online cez video call.

 

Buďte (A)sociál positive

čo je to: Každý pozná sociálne siete: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn, Pinterest. Na mnohých z nich si môžete vytvoriť firemný profil a prezentovať sa ako firma.

na čo to je: Prostredníctvom sociálnych sietí šírite povedomie, informácie a zaujímavosti o vašej firme a produktoch doslova po celom svete a oslovujete svojich potenciálnych zákazníkov priamo v mieste ich prirodzeného výskytu.

ako na to:

  • založte si firemné profily na sociálnych sieťach
  • šírte hodnotný obsah: články, fotky, videá, ktorý zaujme a pomôže
  • bez propagácie je veľmi ťažké šíriť obsah na social pre úplné nové a relevantné publikum, ale nie nemožné (napr. zdieľaním obsahu na svojom osobnom profile alebo v relevantných skupinách)

tip: Netlačte na pílu a nesnažte sa spraviť obchod na sociálnych sieťach, ani vy si nechodíte na Facebook kúpiť zimné gumy na auto alebo hodinky, ale pozeráte sa na emócie sprostredkované cez príbeh v súvislosti s produktom. Preto nezdieľajte napr. fotky elektrického grilu, ale krásny prepečený steak, ktorý si vychutnávate s rodinou alebo priateľmi.

Recenzie, hodnotenia, odporúčania

čo je to: Hodnotenia a recenzie užívateľov v spojitosti s vašou značkou, produktom alebo službou. Tu si môžete pozrieť napríklad naše recencie na Facebooku na inšpiráciu ako sa to robí 😉

na čo to je: Prieskum spotrebiteľského správania každoročne ukazuje, že aj Slováci nakupujú na základe odporúčaní hlavne pri drahších produktoch. Rovnako, keď sme do WooAcademy kupovali fotoaparát alebo iné elektronické vybavenie, neporovnávali sme len parametre, ale pozreli recenzie a rozhodli sa na základe odporúčaní. Taktiež absolventi našich školení sa rozhodli pre nás aj vďaka tomu, že máme dobré recenzie a odporúčania.

ako na to: Tá najjednoduchšia cesta je často najlepšia. Jednoducho si ich vypýtajte. Je mnoho možností, kde môže zákazník napísať recenzie: napr. Facebook, Google Moja Firma & Heureka.

tip: Recenzie sú pozitívne aj negatívne. V priemere 50% ľudí, ktorí vás sledujú sú lover a 50% haters. Treba odpovedať aj na negatívne recenzie a reagovať na ne adekvátne a s rozvahou. Prečítajte si ako zvládať a mazať negatívne recencie na našom blogu.

Local SEO

čo je to: Časť optimalizácie pre vyhľadávače, ktorá reaguje na lokálne dopyty vyhľadávania a zaručuje, že vaša firma sa zobrazí lokálne, napr. keď niekto hľadá kurzy a školenia bratislava, zobrazí sa WooAcademy. Táto časť SEO je zabezpečená cez bezplatný profil Google Moja Firma.

na čo to je: Viac ako 46% všetkých dopytov / vyhľadávaní na Google je lokálnych. Ak máte dobre nastavený profil, na prvej strane Google sa môžete ocitnúť za 3 dni a zabrať z nej viac ako 40% plochy celej strany. Nemôžete si dovoliť nerobiť local SEO.

ako na to:

  • zaregistrovať firmu do Google Moja Firma
  • aktivovať profil pomocou aktivačného kódu od Google, ktorý vám príde do 2 týždňov poštou. Tým šťastnejším, ktorí majú predajne napr. vo veľkých nákupných centrách alebo inej overenej budove, môže byť kód zaslaný okamžite pomocou SMS.
  • vyplniť v profile všetky informácie, ako otváraciu dobu, preklik na web, info o firme a pod.
  • pravidelne pridávať fotky, posty, eventy, videá a pýtať si recenzie

tip:

  • ak návštevníkom svojej predajne ponúknete unikátny a konzistentný zážitok pri každej návšteve, recenzie sa vám pohrnú
  • profily s virtuálnou prehliadkou majú 2x vyššiu interakciu s profilom a návštevy firmy z jednoduchého dôvodu, zákazník vie do čoho ide a odpadá prirodzená obranná pozícia z nepoznaného

 

Je Content Kráľ alebo Kráľovná ??

čo je to: Content alebo obsah je časť webu, ktorá obsahuje písmenká spojené dokopy tak, aby vyvárali logické slová spojené do viet, ktoré sa dajú dobre čítať a obsahujú aj nejaké tie kľúčové slová.

na čo to je: Ľudia vedia čítať a aj čítajú myšlienky iných ľudí a v najlepšom prípade im veria, stotožnia sa s nimi a získavajú z nich nové a užitočné informácie. Tým si posilňujete svoje miesto na trhu a pôsobíte ako odborník alebo minimálne niekto s názorom, ktorý korešponduje s vaším. Okrem iného tvoríte obsah nie len pre čitateľov, ale aj pre Google a keď niekto napíše do Google: „ako na marketing zadarmo“ možno mu Google ponúkne práve tento článok, vďaka ktorému sa niečo naučíte. Možno ho budete aj zdieľať, aby ho videlo viac ľudí alebo si ho necháte len pre seba, aby vás konkurencia nepredbehla.

ako na to:

  • píšte články z oblastí, ktorým sa rozumiete, a ktoré by užívateľov mohli zaujímať
  • použite H1-H3 a kľúčové slová
  • píšte dostatočne dlhý obsah 1500-2500 slov
  • článkom ponúknite čitateľovi odpovede na populárne otázky a štrukturalizujte ich do logických celkov
  • nájdite 5 načítanejších článkov na vašom blogu a ďalšie píšte v rovnakom štýle a tématike, ktorá je vyhľadávaná – hľadajte svojho jednorožca
  • píšte príspevky pravidelne
  • využite zvýrazňovač dát v starom Google Search Console a povedzte Google, čo je nadpis, dátum, autor a podobne
  • zdieľajte ich na social
  • Pozrite si ako vyzerá fakt super článok z pohľadu SEO

tip:

  • reagujte na aktuálne témy a zvezte sa na ich popularite
  • content je king – áno, ale len „keď má jeden roh“, články, ktoré sú hrozné a nečitateľné sú možno umierajúci kráľ a pre web sú veľmi zlé – nie každý content je king ?

 

Točte videá

čo je to: Videá sú content s pohyblivými obrázkami, asi to poznáte všetci.

na čo to je: YouTube je silná sieť s video obsahom a náhľady z YouTube sa zobrazujú na prvej strane Google na určité kľúčové slová podľa nastavenia „SEO pre video na YouTube“ – štandardne:  nadpis, popis, názov kanála, recenzie, páčiky, sledovatelia.

Dokonca aj v čase koronavírusu a takmer úplneho zastavenia turistického ruchu, keď sprievodcovia nemajú žiadne zákazky a sú na tom veľmi zle, sa dá využiť video obsah. Jednoducho, robte online video prehliadky ? s výkladom. A ukážte ľudom na celom svete kúsok z nášho krásneho Slovenska bez davov a turistov. Samozrejme, trochu som to odľahčil, a nie je to také jednoduché, ale aj v týchto ťažkých časoch pre cestovný ruch sa dá vyťažiť aj zo zlej situácie a minimálne sa ukázať ako profi sprievodca a poskytnúť výklad zadarmo celému svetu na YouTube alebo Facebooku. 

ako na to:

  • zoberte svoj mobil, pripravte si scenár, text, kulisu a natočte video, v ktorom predstavíte zamestnancov, priestory, produkty, služby alebo spokojných zákazníkov
  • nahrajte video na YouTube, upravte, zostrihajte ho priamo v YouTube video editore
  • alebo spravte rovno live stram – ja to mám najradšej, lebo je len jeden pokus a musí sa vydariť  (keď video nahrávam, tak často opakujem scénu, s live streamom sa toho báť nemusíte)
  • zdieľajte video na sociálnych sieťach

tip: využívajte livestream na Facebooku aj YouTube, zvyknite si točiť plnohodnotný video obsah a z videa jednoducho spravte podcast a máte ďalší druh obsahu

Záver

Toto len zopár rád ako sa začať propagovať v online prostredí zadarmo, bez využitia marketingových agentúr alebo freelancerov. Samozrejme, je množstvo ďalších aktivít zadarmo, príkladom môže byť priama akvizícia zákazníkov telefonicky alebo emailom, ponúknutie webináru alebo e-booku zadarmo, využitie influencerov formou barteru, pro bono aktivity a množstvo ďalších. Tieto aktivity vám môžu postačovať a zabezpečiť zárobok. Jedine čo vám zaberú a zoberú je váš čas.

Moje odporúčanie na záver: „Ak máte na začiatku podnikania čas a malý budget, spravte si web, social, SEO, video a content sami (samozrejme ak viete ako na to). Ak sa nápad osvedčí a bude mať potenciál a skúšobnú fázu za sebou, nájdite si overených freelancerov (alebo využite našich špecialistov) na výkonnostný marketing a kampane na social a Google Ads. Pritom vždy kontrolujte ROAS (návratnosť rozpočtu na reklamu) a ROI (návratnosť investovaných peňazí), aby ste boli v zelených číslach. Následne expandujte a presúvajte komplet marketing na dodávateľa (freelancerov) a užívajte si Bahamy. Želám vám veľa úspechov v podnikaní. 

  • Ak sa vám článok páčil a bol pre vás užitočný, neváhajte ho zdielať na Facebooku alebo o ňom povedať známym.
  • Ak sa chcete dozvedieť viac o online marketingu vyberte si niektorý z našich kurzov a workshopov v Bratislave.

 

O autorovi

RNDr. Milan Fraňo, PhD.

HEAD of SEO, web editor, co-founder wooacademy

Môj príbeh SEO špecialistu

seo-specialista-milan-frano

Zanechajte nám kontaktné informácie a pripravíme cenovú ponuku na mieru ?

Marketingové služby na mieru, ozvite sa!

Meno
Field is required!
Field is required!
Email
zadajte platnú emailovú adresu
zadajte platnú emailovú adresu
Telefónne číslo
Field is required!
Field is required!
doména
Field is required!
Field is required!
Správa
Field is required!
Field is required!
Field is required!
Field is required!