Interné prelinkovanie pre SEO – ako na to v 2020
Interné odkazy sú jedným z hodnotiacich faktorov SEO. Nie sú až také dôležité ako spätné odkazy, ale taktiež pridávajú v SEO plusové body vášmu webu. Ak viete ako správne linkovať stránky a vytvoriť „peknú“ a logickú štruktúru webu, Google vás odmení vyššími pozíciami aj niektorými rozšíreniami v SERP (napr. tzv. sitelinks)
OBSAH:
Čo sú interné odkazy
Vplyv interných odkazov pre SEO
„Overné“ postupy prelinkovania
- Jednoduchá navigácia
-
Počet interných odkazov na stránku?
-
Anchor text
-
Odkazy na novej karte
-
Rovnaké odkazy na jednej stránke?
Rady prelinkovania pre viac konverzií a lepšie SEO
Zhrnutie interných odkazov
-
Prelinkujte stránky s návštevnosťou na konverzné stránky
- Využite stránky s vysokým PA
- Ostatné stratégie pre interné odkazy
Záver
Čo sú interné odkazy
Interné odkazy sú hypertextové prepojenia, ktoré odkazujú na rovnakú doménu len inú URL.
Interné odkazy sa používajú na navigáciu po webe (aj odkaz v buttone je interný link), okrem toho majú vplyv aj na optimalizáciu webu pre vyhľadávače.
Vplyv interných odkazov na SEO
Interné odkazy pomáhajú Google pochopiť o čom je daná stránka ale aj celý web. Taktiež internými odkazmi môžete pridávať „silu“ stránke na ktorú odkazujete.
Ukážme si to na príklade článku:
Čo je SEO (článo na našom webe) obsahuje interné odkazy na:
- školenie
- ďalšie články
- môj príbeh SEO špecialistu
- a ďalšie relevantné články a stránky na našom webe.
Google vidí tieto odkazy a „sleduje“ ich, taktiež aj obsah na nich. Ak je obsah v odkazoch relevantný k danému článku, Google vie lepšie posúdiť súvislosť medzi obsahom a vyhodnotiť túto stránku ako relevantnú pre výrazy ako napr. : „čo je seo„, a podobne. A posunúť túto stránku vyššie vo výsledkoch vyhľadávania (samozrejme sú dôležité aj iné faktory pre získanie vyšších pozícií)
Interné prelinkovanie sa používa aj ako navigácia webu. Ak je navigácia jednoduchá a logická, užívatelia webu ľahšie nájdu informácie, objednajú produkty alebo služby a vo všeobecnosti sú „spokojnejší a šťastnejší“. To môže súvisieť s užívateľských signálmi (UX faktory) na webe a tieto stránky môžu získať vyššie pozície v Google (taktiež platí, že UX signály na webe nie sú jediným a ani veľmi relevantným hodnotiacim faktorom SEO).
tip: vytvorte home page ako abstrakt celého webu
„Overné“ postupy prelinkovania
Poďme sa pozrieť na základné a overené postupy interného prelinkovania, ktoré môžete využiť na vašom webe.
1. Jednoduchá navigácia
Všetko dôležité pre návštevníka webu by malo byť ľahko dostupné. Hovorí sa o jednoduchosti navigácie na tzv. 3 kliknutia.
Zjednodušene, ak je pre web dôležitá napr. stránka: o nás (aby si overil klient špecialistov), stránka s aktualitami (pre získanie nových informácií v danom segmente), služby a registračný formulár, tak ich prepojenie musí byť na „3 kliknutia“. Nesmú byť skryté niekde v pätičke alebo na stránke, ktorá nie je na homepage.
Keď tvorím weby navrhujem architektúru (navigáciu) aby návštevník dokázal jednoducho vykonať konverziu, či už nákup alebo vyplnenie kontaktného formulára. Základné odporúčanie je vytvoriť home page ako abstrakt všetkého dôležitého na webe. Samozrejme nie je to len o navigácii na home page ale na každej stránke a článku.
tip: SEO faktory fungujú najlepšie ako celok
Veľa „špecialistov“ podceňuje niektoré faktory SEO ako napr. meta popis, H1-H3, interné prelinkovanie a podobne. Áno, ak by sme ich vybrali/optimalizovali ako samostatný faktor tak nemajú veľký zmysel. Ale niektoré faktory SEO fungujú najlepšie ako komplexný celok a aj samostatne nepodstatné faktory môžu mať veľkú silu keď sú optimailzované ako celok ➡️ („lepšie to hrá dokopy“ – ako orchester) ⬅️.
2. Je dôležitá stránka „sirota“ (orphan pages)?
Orphan pages alebo osirotené stránky / siroty – sú stránky, ktoré nie sú prepojené internými linkami so žiadnymi inými stránkami.
Tieto stránky sú pre užívateľa prakticky neexistujúce, lebo nie sú v navigácii, no Google ich vidí v sitemape a indexuje ich.
DOPAD na SEO
Jednoducho povedané: „Google predpokladá, že keď na stránku nesmerujú žiadne interné odkazy (nie je prelinkovaná) tak nie je dôležitá“.
Keď je týchto stránok veľa, alebo sú to obsahovo dôležité stránky tak Google môže posúvať vašu stránku (nie len tú sirotu) nižšie vo výsledkoch vyhľadávania na určité kľúčové slová.
3. Počet interných odkazov na stránku?
Nie vždy platí, čím viac tým lepšie.
S internými odkazmi, treba podobne ako pri spätných odkazoch, zaobchádzať opatrne. Nemá zmysel do jedného článku dať 10-100 interných odkazov.
Skúste začať s 1-5 odkazmi, ktoré majú zmysel. Pre dlhý článok má zmysel dať aj 10 interných odkazov – ok žiadny problém. Ale do každej vety alebo odseku nemusíte dávať interný odkaz. Vo všeobecnosti môžete použiť 1-3 interné odkazy na stránku / článok.
Pri písaní článku sa niekde vyslovene hodí dať odkaz na ďalší článok, ktorý by danú problematiku vysvetlil do detailov. Tak to má presne byť. Ak píšem článok k určitej téme, nemôžem spraviť odbočku a venovať sa úplne inej v jednom článku, aj keď príbuznej téme. Jednoducho by to čitateľa nebavilo, aj Google by mal možno problém posúdiť na ktoré kľúčové slovo daný obsah zobrazovať. Vo všeobecnosti platí, jedna stránka – jedno kľúčové slovo (alebo podobné kľúčové slová v danej téme).
4. Anchor text
Kotviaci text – alebo anchor text. Je text v ktorom sa nachádza hypertextový odkaz (preklik).
Jednoduchá rada: odkazy (interné alebo externé) vkladajte do kľúčových slov, ktoré užívateľ aj roboti Google nájdu na stránke kam link odkazuje.
Príklad použitia vo vete: „Ak by ste sa chceli dozvedieť viac o postupoch optimalizácie webu, nenechajte si uisť workshop SEO.“
V odkaze ktorý je na kľúčovom slove „workshop SEO“ sa nachádza stránka, ktorá komunikuje workshop SEO.
5. Odkazy na novej karte
Ak má text veľa odkazov alebo ak odkazy smerujú aj na iné domény (externé prelinkovanie), je dobré ak sa niektoré stránky v odkazoch otvárajú v novom okne, hlavne ak má užívateľ na pôvodnej stránke vykonať nejakú akciu.
Prečo?
Môže sa stať, že užívateľ nasleduje vlákno odkazov, z jednej stránky na druhú, tretiu atď. Ak sa všetky odkazy otvárajú v rovnakom okne, ľahko sa môže stratiť a od napr. tvorby webu sa dostane až k sledovaniu youtube videí, ktoré nesúvisia s tvorbou webu.
Otvorenie odkazov na novej karte je štandardná funkcia webov target=“_blank“ (WordPressu).
6. Rovnaké odkazy na jednej stránke?
Nie, nemá to veľký zmysel pre SEO.
Ak si myslíte, že Google bude hodnotiť pozitívne použitie rovnakého spätného odkazu viackrát na jednej stránke tak sa mýlite. Google si bude všímať ten prvý odkaz.
➡️ aj bez spätných odkazov môžete byť na 1. mieste v Google ⬅️
Pár rád prelinkovania pre viac konverzií a lepšie SEO
1. Prelinkujte stránky s návštevnosťou na konverzné stránky
Mnohé spoločnosti a eshopy píšu kvantum blogových článkov s pútavým obsah, ktoré majú dobré výsledky v SEO. Často tieto články bývajú prelinkované s produktovými stránkami a obsah písaný aby podnietil nákupné správanie.
Stránky s vysokou návštevnosťou nájdete jednoducho v Google Analytics. Tieto stránky prelinkujte na produktové stránky s vysokou mierou konverzie. Taktiež môžete aj podporiť produkty s nižšou mierou konverzie a linkovať na ne články s vysokou návštevnosťou. V týchto prípadoch je dobré linkovať aj cez obrázky (napr. bannery produktov). Vtedy je fajn aby obrázok cez ktorý linkujete obsahoval Alt text.
2. Využite stránky s vysokým PA (Page Authority) a potlačte stránky s nižšími pozíciami
Kvalitný obsah by mal mať prirodzene veľa spätných odkazov (nie, nerobím si srandu aj takto to reálne funguje). Konkrétna stránka s viacerými spätnými odkazmi má vyššiu hodnotu PA (Page Authority). Táto „na-akumulovaná“ sila spätných odkazov na danú stránku sa dá využiť a túto silu poskytnúť cez interné prelinkovanie stránke alebo produktu, ktorý sa nachádza napr. na 2 stránke Google. Takto prelinkovaná stránka môže stúpnuť a prepracovať sa na 1. stranu Google.
Link Juice – je síce neodborný termín ale bežne používaný, ktorý označuje silu odkazov, ktorá sa „prelieva“ z linku na link. Pointa je v tom, že určitá stránka má rôzne odkazy na ňu, ktoré webu dávajú „šťavu“ v SEO. Táto „šťava“ sa dá cez linky preliať na miesto, ktoré potrebujeme a pomôcť tak určitej stránke, článku alebo produktu aby sa mu zvýšili pozície vo vyhľadávaní na určité kľúčové slová.
3. Ostatné stratégie pre interné odkazy
Existujú ďalšie bežné taktiky, v ktorý sa identifikujú stránky, ktoré sa zobrazujú na určité slová ale ich návštevnosť nie je vysoká. Identifikujú sa slová na ktoré sú indexované (napr. cez Marketing Miner), vyberú sa tie ktorú súvisia napr. s určitou kategóriou produktu a z týchto stránok sa vytvoria interné odkazy na kategórie produktov.
Taktiež je možné link juice preliať na hlavnú stránku webu (home page, služby, o nás, alebo inú najhlavnejšiu stránku webu) a vytvoriť veľa interných odkazov na túto hlavnú stránku. Môžete to využiť napr. pri malých weboch so službami a k hlavnej stránke na ktorej sa propaguje nejaká konkrétna služba sa vytvoria ďalšie podporné stránky z ktorých sa linkuje na túto hlavnú stránku.
80% SEO = dobrý obsah
➡️ Ako vyzerá fakt dobrý SEO článok ⬅️
Zhrnutie interných odkazov
Interné prelinkovanie je dôležitá súčasť SEO, UX aj „banálnosti“ ako navigácie webu. Toto prelinkovanie môže mať výrazný vplyv na pozície, návštevnosť aj konverzie na webe.
Na prelinkovanie webu je nutné myslieť už pri jeho tvorbe (súčasť architektúry webu). Spätne sa dajú tiež vytvoriť interné linky ale lepšie je na to myslieť už pri tvorbe webu.
Vyššie sme si ukázali základné kroky prelinkovania. Viete si to spraviť aj sami, no ak to robí človek so skúsenosťami má na to už cit a rozdiel je často krát vidieť (vie ako prelievať „link juice“ aby to malo zmysel).
Záver
- Ak sa vám článok páčil a bol pre vás užitočný, neváhajte ho zdielať na Facebooku alebo o ňom povedať známym.
- Ak sa chcete dozvedieť viac o SEO vyberte si niektorý z našich kurzov a workshopov v Bratislave.
- Naše ➡️ služby v online marketingu ⬅️ radi vám pomôžeme s propagáciou online, neváhajte nás kontaktovať 0940634491 alebo info@wooacademy.sk
Teším sa na vás na kurzoch alebo konzultáciách.
ak podporíš náš projekt zdieľaním, napíš nám a zašleme ti kupón na 10% zľavu na naše ďalšie kurzy a workshopy (aj online)
O autorovi
RNDr. Milan Fraňo, PhD.
Ex Account & Sales Director v Google Partner digitálnej agentúre, SEO špecialista, web editor a Google Fotograf.
Môj príbeh SEO špecialistu …