Čo je „SEO optimalizácia“ – kompletná definícia
Definícia SEO optimalizácie (kompletná)
Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO optimalizácia je zlé pomenovanie ale vyhľadávanejšie) je technika online marketingu zameraná na zvýšenie organickej návštevnosti webovej stránky tým, že sa bude vo vyhľadávači zobrazovať na vyššej pozícii v SERP (Search Engine Result Page) – stránke s výsledkami vyhľadávania, najlepšie na 1. strane a nultej alebo prvej pozícii na Google.
Toto je definícia, ktorá odráža skutočnosť a odzrkadľuje celú a kompletnú definíciu SEO, ale aj tak som si pre vás pripravil odpovede na najčastejšie „vtipné“ SEO otázky, ktoré odzrkadľujú SEO definíciu ešte bližšie.
OBSAH:
-
Prečo mám robíť SEO ?
-
SEO pre Google
-
SEO optimalizácia naslepo
-
Koľko trvá dostať sa na prvú stranu Google
-
Ako vytvoriť rich snippety
-
Prečo ma nie je vidieť na Google ?
-
Prečo mi SEO nefunguje ?
-
SEO nepotrebujem o mne si povedia
-
Obsah je už aj tak mŕtvy (Content is Dead)
-
Rýchlo mi zapnite to vyhľadávanie hlasom lebo ma nikto nenájde
Predhovor k tomuto SEO článku
Áno, máte pravdu, všetci webmastery, SEO špecialisti a šarlatáni, ktorí sa tvária, že vedia o čo ide, tento článok obsahuje v H2 všetky otázky okolo SEO, s ktorými sa stretávam na mojich SEO kurzoch a workshopoch a ktoré nie sú správne a hneď ako sa vyskytnú v skupinách na Facebooku, tak dotyčný čo položí takúto otázku dostane poriadku spŕšku hejtu a miesto toho aby mu niekto poradil tak radšej sa stiahne a obráti sa na motivujúcich šarlatánov, ktorí o marketingu nevedia absolútne nič.
1. Prečo mám robiť SEO ?
- SEO alebo optimalizácia pre vyhľadávače nie je absolútna a univerzálna technika, ktorá vášmu projektu okamžite prinesie konverzie, úspech a peniaze.
- A prečo robiť SEO? Lebo vďaka organickej (neplatenej) návštevnosti na váš web alebo eshop získate relevantných záujemcov o váš produkt, službu alebo informácie, ktoré ponúkate na stránke. A veľmi jednoducho povedané návštevnosť = potenciálny zákazníci = zisk.
- SEO môže byť v konečnom dôsledku lacnejšie ako PPC reklama
- SEO ponúka dlhodobé výsledky
- SEO zvyšuje povedomie o značke a dôveryhodnosť webu.
2. SEO pre Google
Keď sa bavíme o optimalizácii pre vyhľadávače máme na mysli samozrejme vyhľadávač Google. Jeho zastúpenie (globálne) v používaní medzi vyhľadávačmi je viac ako 70% na desktope a viac ako 90% na mobile (samozrejme závisí od krajiny, sú krajiny kde je používanie Google na viac ako 92% a Google je v týchto krajinách monopol).
Preto nás samozrejme zaujíma čo na SEO hovorí Google a ktoré faktory a signály sleduje.
Pre každého, kto začína so SEO odporúčam prečítať si dokument o SEO od Google support , ktorý je oveľa výživnejší ako napr. Lear2Code alebo Digitálna Garáž.
SEO prednášky začínam s otázkou: „Pre koho robíme SEO?“
Z môjho pohľadu SEO robíme pre ľudí (našich potenciálnych zákazníkov) a našim cieľom je aby na zvolený dopyt (kľúčové slovo) sme poskytli relevantnú odpoveď.
Ak niekto napr. potrebuje kurzy angličtiny tak po dopyte „kurzy angličtiny“ v BA by sa mala na prvej strane zobraziť odpoveď a týchto 10 výsledkov organického vyhľadávania by malo vyriešiť jeho problém (naučiť sa po anglicky). Takže jednoducho povedané, ak chceme byť na prvej strane Google a zarábať, nerobíme to v skutočnosti pre Google ale pre ľudí aby sme vyriešili ich problémy.
3. SEO optimalizácia naslepo
Aj vám sa už stalo, že vám volal úplne neznámy klient a chcel zapnúť SEO na webe? Po bližšom vypočutí som zistil, že sa chce zobrazovať na všetky kľúčové slová na prvej pozícii a ani mu to nesúri, stačí keď to zapnem až ďalší mesiac a dokonca je ochotní mi za to zaplatiť aj 100 eur.
Tento klient dostal lístok na naše školenie SEO zadarmo aby získal prehľad o tom čo spadá do „zapnutia SEO“ a navrhla sa stratégia a taktika pre optimalizáciu. Hoci som mu SEO nezapol a nebol na všetky kľúčové slová na prvej pozícii tak za 2 mesiace sme zdvihli odoslanie kontaktných formulárov na jeho webe z organickej návštevnosti z dvoch mesačne na 56 v jeho top sezóne, čo sú 3 mesiace z roka. Nové objednávky vybavoval ešte 3 mesiace po top sezóne.
Čo je SEO optimalizácia naslepo ?
Je optimalizácia bez toho aby ste vedeli aké kľúčové slová sú pre vás relevantné a na ktoré sa oplatí cieliť. Bežne si klient povie na ktoré kľúčové slová sa chce zobrazovať. Pred tým ako začneme spoluprácu, pokiaľ nechce od nás analýzu kľúčových slov ani content gap analýzu, tak minimálne spravíme taký mini keywords výskum a len zbežne odhalíme tie najpodstatnejšie kľúčové slová na ktoré sa robí optimalizácia.
Odporúčanie: „Nerobte optimalizáciu pocitovo, ale zistite či slová na ktoré sa chcete umiestňovať sa vyhľadávajú a v akom objeme. Poprípade si pozrite na ktoré kľúčové slová cieli vaša konkurencia a inšpirujte sa od nich.“
4. Koľko trvá dostať sa na prvú stranu Google
Nie je jednoduchšia otázka pre SEO špecialistu. Nemyslíte?
Odpoviem na príkladoch.
Skúste si v rámci Bratislavy zadať kľúčové slovo: „dopravný psychológ“. Možno tam uvidíte na pravej strane v SERP profil Google My Business (Google miestna firma) a tam profil jednej pani doktorky, na Košickej ulici, ktorá sa na toto kľúčové slovo už 2 roky zobrazuje na nultej pozícii Google, v najbežnejšom rozšírení vyhľadávania a zaberá tak viac ako 44% prvej strany Google už 2 roky. Na základe jej očakávaní, zistenia potrieb a možností sme sa rozhodli nastaviť je profil Google My Business, v rámci local SEO, a do 3 dní od aktivácie profilu bola na prvej strane.
Sumár pre dopyt „dopravný psychológ“ : zistenie potrieb, analýza konkurencie a kľúčového slova s ktorým má šancu preraziť a ktoré súvisí s jej službami a za 3 dni bola na prvej strane, vďaka jednorázovej investícii.
Posun na prvú stranu Google závisí od segmentu v ktorom podnikáte, od konkurencie, ostatných marketingových aktivít, ktoré robíte, finančných a časových možností.
V Google Search Console si môžete jednoducho overiť dopyty kľúčových slov z ktorých sa užívatelia dostávajú na váš web a na ktorej pozícii sa s daným kľúčovým slovom nachádzate.
Pre náš web si spomedzi mnohých zoberieme výraz: „fanpage“ a vidím, že článok Ako vytvoriť fanpage krok za krokom, ktorý obsahuje toto kľúčové slovo sa zobrazuje pre tento dopyt na 2.-3. pozícii. Hneď po odpublikovaní sa dostal s týmto dotazom na 3 pozíciu ( december, 2018) a odvety spadol len raz na 15. pozíciu (Január, 2019) a inak sa drží stále v prvej desiatke na prvej strane.
Zhrnutie:
Čo z toho vyplýva? Že rýchlosť s akou sa dostanete na prvú stranu Google vám nikto nepovie. Skúsení SEO špecialista ale vie navrhnúť správnu stratégiu s ktorou máte šancu sa posúvať vyššie vo vyhľadávaní na určité kľúčové slová, ktoré vám prezradí napr. aj analýza kľúčových slov alebo content gap analýza.
5. Ako vytvoriť rich snippety
Často sa stretávam s otázkou: „Prečo ja nemám také veci na Google ako môj konkurent.“ Prvý krát som nechápal aké veci ale už som si zvykol, že pri tejto otázke ľudia myslia určitú formu rich snippetov / rozšírení výsledkov vyhľadávania.
Na Slovensku, nie sú podporované všetky rich snippety.
Viac o rich snippetoch a štrukturovaných dátach na Google support.
Pokiaľ máte Wordpress tak rich snippety jednoducho „vytvoríte“ pomocou SEO pluginu Rank Math alebo cez Google Search Console vďaka funkcii značkovania štrukturovaných dát.
6. Prečo ma nie je vidieť na Google ?
Hoci máme veľa pozitívnych referencií a za sebou kopec malých aj veľkých klientov, nemáme ich na webe ani si nedávame prekliky na nás do pätičky webov a podobne. Prečo by sme to robili ?
Naše referencie si môžete pozrieť online na facebooku a Google my business.
Našimi rukami prešlo už veľa klientov a projektov. S niektorými sme od začiatku a iný prídu až keď zaplatili tisíce eur niekomu inému a bez výsledku.
Ani by ste neverili ako často sa stáva, že pri vytváraní webu nekompetentným človekom máte zaindexované všade lorem impsun alebo web nie je zaindexovaný vôbec a to z jednoduchého dôvodu – vo wordpresse je v nastaveniach – Čítanie – Viditeľnosť pre vyhľadávače – zaškrtnuté vypnutie indexovania a wordpress vám pridá kus kódu do hlavičky (meta name=’robots‘ content=’noindex,nofollow‘) a váš web sa na Google nemusí zobrazovať a na 99% ani nezobrazuje.
Zažil som aj prípady, kedy SEO špecialista túto banalitu neodhalil a klient mu platil pol roka za niečo čo nazýval SEO a pol roka nie len, že ten SEO špecialista nerobil nič len bral peniaze ale web sa na Google ani nezobrazoval.
7. Prečo mi SEO nefunguje ?
Ako by ste odpovedali na otázku: „Prečo mi nefunguje SEO a môjmu kamarátovi áno?“
Otázka fungovania a nefungovania SEO z pohľadu zákazníka je často-krát veľmi subjektívna.
Získanie relevantných pozícií pre vašu stránku na relevantné kľúčové slová je proces, ktorý nie je štandardizovaný a aj pri najlepšej vôly niekedy nie je možné predbehnúť konkurentov na veľmi konkurenčné kľúčové slová a dostať sa na prvú pozíciu vo vyhľadávači.
SEO špecialista vie odhadnúť na základe SEO auditu a analýzy kľúčových slov, či je vôbec možné predbehnúť konkurenciu a taktiež navrhne aj stratégiu a taktiku akou sa to dá uskutočniť.
SEO špecialista a ani marketér vo všeobecnosti nemá vešteckú guľu a nevie predpovedať budúcnosť (ak by to vedel tak by nerobil SEO a bol by profesionálny stávkar), vie na základe dát a skúseností odhadnúť niektoré veci ale ako všetko v marketingu je +/- 100%. Pokiaľ vám niekto niečo garantuje v spojitosti so SEO tak pravdepodobne sa v tom nevyzná alebo vás len chce dotlačiť do kúpi služieb.
8. SEO nepotrebujem o mne si povedia
Ako mediálny konzultant pre jednu známu marketingovú agentúru (často o sebe vraveli, že sú hlavný partner Google na slovensku, no pravda to nebola a keď som im raz ukázal kľúčové agentúry Google tak boli z toho v šoku) som často počúval od klientov hlášku: „Ja nemusím byť na Google, o mne si ľudia povedia.“
V týmto tvrdením nesúhlasím len čiastočne. Keď má niekto vytvorenú premakanú marketingovú stratégiu a ide inou cestou ako optimalizáciou tak samozrejme nebude míňať čas a peniaze na SEO. Jeho web samozrejme musí spĺňať aspoň základné štandardy z pohľadu UX/CX a SEO aby keď príde na web zákazník tak hneď neodišiel, ale inak nemusí mať premakanú SEO taktiku.
Máme klientov, ktorí majú jednostránkové weby alebo na SEO vôbec nepracujú ale majú zvolenú inú stratégiu a taktiku v online marketingu a tá im s našou pomocou funguje bezchybne a prináša im stovky objednávok mesačne napr. cez sociálne siete alebo reklamu na Google – kampane vo vyhľadávacej sieti.
No sú firmy, ktoré SEO nechcú a podľa ich slov ani nepotrebujú. Ako mediálny konzultant som týchto firiem videl kopec a bohužiaľ niektoré naposledy, nakoľko krachovali alebo sa im darilo veľmi zle a po čase bez business a marketingového plánu tieto firmy skončili v strate.
9. Obsah je už aj tak mŕtvy (Content is Dead)
Roky nám marketingové agentúry a špecialisti na marketing tvrdia, že obsah je kráľ a každí musí mať obsah. Potom prišiel Wil Reynolds a povedal, že najskôr mi ukážte svoje dáta a potom vám poviem, či je pre vás obsah king.
A má absolútnu pravdu.
Len bohužiaľ niektorí to zle pochopili a teraz tvrdia, že obsah je už mŕtvy (content is dead) a nemá zmysel písať obsah.
Nieje problém podľa dát zistiť, či pre vás písanie článkov má zmysel. Pokiaľ nemáte dáta a máte nový online projekt, ktorý rozbiehate tak moje odporúčanie je určite vytvoriť obsah na web (youtube, social, PR, atď).
Ak máte nový produkt a web tak v blogu môžete napísať články o tom čo je vás produkt alebo služba, prečo je lepší ako u konkurencie, ako vznikol, čo s ním môže zákazník robiť a ako mu pomôže a pokec ďalších článkov na rôzne kľúčové slová s ktorými môžete obsadiť prvú stranu Google.
Raz mi jeden SEO špecialista povedal, že pre wooacademy nemá zmysel písať články, že mi predávame besiedky pre ľudí (bol úplne mimo a nedal si ani námahu aby si pozrel čo všetko robíme). Tak som mu nezištne ukázal, že v Google Analytics – Správanie – Obsah webu – Vstupné stránky + Všetky stránky, dokáže pozrieť návštevnosť jednotlivých článkov.
Nás by napr. odporúčaním aby sme nerobili obsah pripravil o tisíce návštev webu a konverzií z organického vyhľadávania.
Odporúčanie: Obsah nie je rozhodne mŕtvy, poraďte sa so SEO špecialistom a zistite či pre vás má zmysel písať články.
10. Rýchlo mi zapnite to vyhľadávanie hlasom lebo ma nikto nenájde
Kto si myslí, že vyhľadávanie hlasom funguje (na Slovensku), je moja pravidelná otázka na školení.
Veľká väčšina povie, že funguje. Potom chcem od nich ukážku a zistíme, že vyhľadávanie hlasom nie je to isté ako keď diktujem správu telefónu a ten premieňa moje slová na text v správe.
Vyhľadávanie hlasom na Slovensku v slovenčine nefunguje. Jednoducho si to vyskúšajte sami a zapnite si Siri alebo Hey Google / OK Google a spýtajte sa napr. kto je prezident slovenska alebo kto je Andrej Danko.
Google nám tvrdí, že v roku 2020 bude 50% z nás globálne používať vyhľadávanie hlasom. Uvidíme o 3 mesiace, ale zatiaľ tomu nič nenasvedčuje.
Vyhľadávanie hlasom je pre SEO dôležitá vec. Nemyslím však, že pre Slovensko a Česko už v roku 2020. A čo sa zmení? Skúste sa sami zamyslieť ako hľadáte niečo na Googli v telefóne alebo počítači (čo presne píšete do vyhľadávača) a teraz skúste zapnúť Siri a skúste sa spýtať na rovnakú vec. Použili ste tú istú formuláciu slov ? Asi nie. A presne (vo všeobecnosti) o to ide (+o štruktúrované dáta / rich snippety a ďalšie technické drobnosti 🙂 ) .
Ak ste zaplatili stovky až tisíce eur za optimalizáciu pre vyhľadávače tak si vypýtajte zoznam prác a zistite čo sa na vašom webe optimalizovalo pre vyhľadávanie hlasom a možno budete prekvapený.
Záver
Tento článok nie je úplne technický a ani tak nebol písaní. Je to skôr také oddychové čítanie pre ľudí, ktorý majú záujem o SEO a marketing pre rozšírenie obzorov a nadhľad na túto problematiku.
Konkrétne postupy pre SEO sa dozviete na našich workshopoch a školeniach v Bratislave. Tešíme sa na vás.
- Ak by ste potrebovali pomôcť s local SEO alebo vytvorením virtuálnej prehliadky neváhajte ma kontaktovať – info@wooacademy.sk
- Ak sa vám článok páčil a bol pre vás užitočný, neváhajte ho zdielať na Facebooku alebo o ňom povedať známym.
- Ak sa chcete dozvedieť viac o online marketingu vyberte si niektorý z našich kurzov a workshopov v Bratislave.
Teším sa na vás na kurzoch alebo konzultáciách.