Čo je SEO
SEO je anglická skratka pre: optimalizácia pre vyhľadávače alebo po anglicky Search Engine Optimization. Je to technika online marketingu zameraná na zvýšenie organickej návštevnosti stránky. Samozrejme organickú návštevnosť zvýšime (aj) tým, že sa budeme zobrazovať vyššie vo výsledkoch vyhľadávania. Najlepšie na nultej (0.) alebo prvej (1.) pozícii vo výsledkoch vyhľadávania (SERP)
Pozrite si aj kompletnú definíciu SEO.
Nesprávny ale často používaný výraz je aj SEO optimalizácia. Toto slovné spojenie je samozrejme nepresné, lebo by znamenalo optimalizácia pre vyhľadávače optimalizácia ale prekvapivo sa vyhľadáva v primere 350 krát mesačne a presne o to v SEO ide. Len pre porovnanie kľúčové slovo: „optimalizácia pre vyhľadávače“ sa vyhľadáva 40 krát mesačne.
⭐ PRO TIP
Síce SEO znamená optimalizácia pre vyhľadávače a výraz “SEO optimalizácia” v skutočnosti nedáva úplný zmysel. Tak mňa ako SEO špecialistu nejako nerozptyľuje, ak niekto robí “SEO optimalizáciu”, pokiaľ vie dostať URL na 1. pozíciu. Nie je dôležité či to voláš tak alebo inak, dôležité je aké máš výsledky.
SEO
Výraz, s ktorým sa stretáva každý, kto vlastní alebo spravuje web. SEO je anglická skratka pre Search Engine Optimalization. Slovenský preklad je optimalizácia pre vyhľadávače. „SEO optimalizácia“ je výraz ktorý sa síce často používa ale je logicky nesprávny (osobne ako SEO špecialistovi mi tento výraz žili netrhá a chápem čo tým chce klient povedať) .
Vyššiu organickú návštevnosť (neplatenú) vďaka SEO získate tým, že stránka sa bude na určité kľúčové slová zobrazovať na vyššej pozícii. Najlepšie na 1. strane na nultej alebo prvej pozícii.
Po optimalizácii stránky sa, v ideálnom prípade, po napísaní kľúčových slov, vo vyhľadávači zobrazí vaša stránka na čo najvyšších pozíciách, najlepšie na prvej alebo nultej.
Predstavte si, že predávate tie najlepšie bio koláče pri Bratislave a distribuujete ich vo svojom okolí, poprípade po celom Slovensku. Ja ako zákazník, ktorý zháňa bio koláče, napíšem do vyhľadávača Google „bio koláče“. Ak nenájdem vašu stránku ani na 15. stránke Google, znamená to, že vaše „SEO je zlé“.
„Existujú postupy ako sa z 15. stránky dostať na prvú, bez toho, aby ste museli použiť Black SEO?“
Áno samozrejme. SEO sa nedá vypnúť a zapnúť. Ako naznačuje názov – optimalizácia, je to sústavná a dlhodobá činnosť. Viac sa dozviete v tomto články alebo ďalších marketingových blogoch zameraných na SEO.
Princíp SEO
Stúpať vyššie v pozícii vyhľadávania Google (page rank) môžete iba vtedy, ak viete čo je SEO a čo je v „SEO nastaveniach“ najdôležitejšie (SEO fakty a mýty). Google získava informácie o stránkach robotmi (Googlebotmi), ktoré automaticky prechádzajú internet a indexujú weby (získavajú o nich informácie). Tie potom Google roztrieďuje podľa relevantnosti na rôzne vyhľadávacie dopyty (kľúčové slová) podľa rôznych (zložitých) algoritmov.
Najdôležitejšie faktory SEO sú:
- SEO obsah (kvalita, množstvo, zámer hľadajúceho, odbornosť E-E-A-T, štruktúra, topic clusters)
- spätné odkazy alebo linkbuilding (kvalita, množstvo odkazov, linkbuildingový profil)
- technická kvalita webu (rýchlosť načítania, mapa stránok, architektúra webu, UX, UI, CX)
- Rank Brain (AI algoritmus Google ktorý slúži na lepšie identifikovanie zámeru určitého dopytu a následné prispôsobenie výsledku vyhľadávania na základe určitých užívateľských faktorov)
SEO faktorov je omnoho viac a detailnejšie sa o nich dozviete v ďalších článkoch a na SEO kurzoch.
Rozdelenie SEO – aké SEO poznáme?
Základné SEO rozdelenie je na:
- SEO on-page – faktory ovplyvňujúce pozíciu vo vyhľadávaní priamo na stránke (webe) – sem spadá aj content SEO
- SEO off-page (linkbuilding) – faktory mimo našej stránky (webu), ktoré vplývajú na poradie našej vlastnej stránky (webu)
- Local SEO – faktory ktoré vplývajú na lokálne dopyty v mapách ale aj na webe (local SEO na webe)
- YouTube SEO – optimalizácie videí v službe YouTube a ich zobrazenie vo výsledkoch vyhľadávania
SEO On-Page
Sú faktory SEO, ktorými ovplyvňujete poradie webu vo vyhľadávaní, priamo na vašom webe a zahŕňajú:
- H1-H3 štruktúru stránok
- Content SEO (samotné texty na webe)
- interné a externé prelinkovanie
- štruktúrované dáta (schema)
- prispôsobenie stránky na mobilnú verziu – mobile first
- rýchlosť načítania stránok
- relevantnosť obsahu stránok k vyhľadávaniu
- E-E-A-T
- Pokrytie tém obsahu (Topic Clusters)
- Image SEO
- A XY ďalších faktorov
SEO Off-Page
Okrem SEO On-Page sú aj SEO Off-Page faktory. Tie sa ovplyvňujú ťažšie a ako názov napovedá sú to všetky faktory SEO mimo stránky. Najdôležitejším SEO Off-Page faktorom je počet a kvalita spätných odkazov na internete, ktoré smerujú na vašu stránku. Čím viac kvalitných (relevantných) odkazov tým vyšší DR (domain rating) a tým relatívne ľahšie získať lepšie pozície.
Toto všeobecné tvrdenie nemusí byť vždy pravdivé. Ak by sme zobrali dve identické stránky tak toto tvrdenie je pravdivé a tá čo má viac odkazov sa bude zobrazovať vyššie (neberieme do úvahy duplicitný obsah).
Množstvo stránok, článkov, URL adries nemá ani jeden backlink (spätný odkaz), no napriek tomu sa zobrazujú na prvých pozíciách. Google v hodnotiacich faktoroch sleduje viacero vecí súčasne. Preto aj dobre napísaný obsah môže vo vyhľadávaní predbehnúť web alebo článok s množstvom spätných odkazov. Viac o relevantných spätných odkazov si prečítate tu.
Pri SEO Off-Page je dôležitá aj konkurencia. V niektorých oblastiach podnikania je ťažšie dostať sa na prvé miesta vo vyhľadávaní ako v iných. Preto čím vyšší počet konkurentov na internete s kvalitným a jedinečným obsahom, tým ťažšie je dostať sa na prvú stránku v Google.
Lokálne SEO
Pre mnohých je tento výraz spojený len s profilom na Google mapách alebo Google My Business (google moja firma). No to je len časť pravdy. Lokálne SEO, alebo optimalizácia webu pre lokálne vyhľadávanie/dopyty/kľúčové slová, je súbor aktivít, ktoré majú zabezpečiť, aby sa webová stránka dostala na čo najvyššie pozície pri lokálnom vyhľadávaní.
Lokálne SEO je dôležité pre všetky firmy, ktoré ponúkajú produkty alebo služby v konkrétnej lokalite. Takto je to definované v rámci white hat SEO, no skúsení SEO špecialisti vedia, že lokálne SEO je dôležité pre všetky firmy (aj keď to môže hraničiť s black hat SEO).
⭐ PRO TIP
Google potvrdil, že spätné odkazy (backlinky) nie sú už hlavným faktorom SEO.
Prečo je SEO dôležité?
- SEO alebo optimalizácia pre vyhľadávače nie je absolútna a univerzálna technika, ktorá vášmu projektu okamžite prinesie konverzie, úspech a peniaze. Pre určité dopyty môžete byť aj prvý, no zisky vám to neprinesie. Viac sa dozviete vo videu “Keď 1. miesto nestačí”
- A prečo robiť SEO? Lebo vďaka organickej (neplatenej) návštevnosti na váš web alebo eshop získate relevantných záujemcov o váš produkt, službu alebo informácie, ktoré ponúkate na stránke. A veľmi jednoducho povedané návštevnosť = potenciálny zákazníci = zisk.
- SEO môže byť v konečnom dôsledku lacnejšie ako PPC reklama
- SEO ponúka dlhodobé výsledky
- SEO zvyšuje povedomie o značke a dôveryhodnosť webu.
Kedy sa SEO nevenovať?
Štandardná odpoveď je, že keď sa daný produkt alebo služba nevyhľadáva. Ale to nie je presné a ani správne. Aj keď vyhľadávania na úrovni nula, je dôležité riešiť SEO. Lebo na Google sa globálen každý deň vyhľadáva zhruba 833 nových slov za minútu, ktoré sa pred tým nikdy nevyhľadávali. A priznajme sa Tik Tok a iné sociálne siete tomu pomohli. Lebo vsak kto by nechcel vidieť nové video na Tik Tok (ja určite nie!).
Čo je vyhľadávač?
Vyhľadávač je počítačový program alebo webová stránka, ktorá umožňuje používateľom vyhľadávať informácie na internete prostredníctvom kľúčových slov alebo fráz. Vyhľadávače fungujú tak, že indexujú webové stránky a potom používajú algoritmy na triedenie výsledkov vyhľadávania podľa relevancie, popularity a ďalších faktorov.
Najpopulárnejším vyhľadávačom na svete je Google, ktorý má približne 90 % podiel na trhu. Ďalšími populárnymi vyhľadávačmi sú Bing, Yahoo a Baidu.
🤖 Nahradí klasický SERP od Google systém umelej inteligencie, ako je Bard od Google?
Je možné, že AI ako Bard nakoniec nahradí klasický SERP od Google. Ak by Bard dokázal byť dostatočne presný a relevantný, mohol by byť alternatívou k súčasnému SERP. AI samozrejme už je súčasťou Google algoritmov. Bard by mohol byť tiež personalizovanejší, pričom by zohľadňoval záujmy a preferencie jednotlivých používateľov.
Bard by mohol byť presnejší. Klasický SERP sa spolieha na algoritmy na triedenie výsledkov vyhľadávania podľa relevancie. Tieto algoritmy však nie sú vždy 100% (proste sa ich snažíme umelo ovplyvniť) a môžu viesť k tomu, že sa na vrchole výsledkov vyhľadávania zobrazujú webové stránky, ktoré nie sú relevantné pre danú požiadavku (toto už Google úspešne rieši a možno to vyrieši práve Bard). Bard by mohol byť presnejší, pretože by mohol použiť svoje vedomosti na pochopenie významu vyhľadávacieho dotazu a nájdenie webových stránok, ktoré sú skutočne relevantné.
Samozrejme, neexistuje žiadna záruka, že Bard nahradí klasický SERP. Skôr bude ešte viac zapojený do klasického SERP.
SEO pre Google
Keď sa bavíme o optimalizácii pre vyhľadávače máme na mysli samozrejme vyhľadávač Google. Jeho zastúpenie (globálne) v používaní medzi vyhľadávačmi je viac ako 70% na desktope a viac ako 90% na mobile (samozrejme závisí od krajiny, sú krajiny kde je používanie Google na viac ako 92% a Google je v týchto krajinách monopol).
Preto nás zaujíma čo na SEO hovorí Google a ktoré faktory a signály sleduje.
Pre každého, kto začína so SEO odporúčam prečítať si dokument o SEO od Google support , ktorý je oveľa výživnejší ako napr. Digitálna Garáž.
SEO prednášky začínam s otázkou: „Pre koho robíme SEO?“
Z môjho pohľadu SEO robíme pre ľudí (našich potenciálnych zákazníkov) a našim cieľom je aby na zvolený dopyt (kľúčové slovo) sme poskytli relevantnú odpoveď.
Ak niekto napr. potrebuje kurzy angličtiny tak po dopyte „kurzy angličtiny“ v BA by sa mala na prvej strane zobraziť odpoveď a týchto 10 výsledkov organického vyhľadávania by malo vyriešiť jeho problém (naučiť sa po anglicky). Takže jednoducho povedané, ak chceme byť na prvej strane Google a zarábať, nerobíme to v skutočnosti pre Google ale pre ľudí aby sme vyriešili ich problémy.
Ako sa robí SEO?
Optimalizácie webu má spoločné črty, ktoré sa používajú pre každý projekt bez ohľadu na segment, taktiku a stratégiu.
- Získanie relevantných kľúčových slov – z analýzy kľúčových slov, content gap analýzy, analýzy konkurencie identifikovať relevantné kľúčové slová, ktoré sa vyhľadávajú v spojitosti s vašim podnikaním.
- Výber kľúčových slov pre použitie na webe a v linkbuildingu (content plán, topic clusters)
- Technická optimalizácia webu – prepojenie Google Search Console, napojenie Google Analytics a Tag Manager, optimalizácia rýchlosti webu, sitemapy, SSL certifikát, odstránenie nepotrebných a nebezpečných pluginov, úprava témy, štruktúrované dáta
- Optimalizácia on-page faktorov existujúcich URL – H1-H3, prelinkovanie webu, optimalizácie obrázkov, štruktúrované dáta (schema), meta description, úprava a doplnenie obsahu (textov)
- Tvorba nových URL – tvorba nových URL, obsahu a štruktúry webu pre pokrytie nových kľúčových slov a naplnenie topic clusters
- Zvyšovanie DR (domain rating) – “autority webu” pomocou off-page SEO
- Optimalizácia pre lokálne dopyty (local SEO)
- Optimalizácia pre YouTube a iné kanály, ktoré sa majú šancu zobraziť v SERP pre dané kľúčové slová
SEO audit
SEO audit je rozsiahli dokument, ktorý obsahuje aktuálny stav webu, faktorov na webe a chýb z pohľadu SEO, ktoré bránia získavať vyššie pozície v Google a návštevnosti na web.
Účelom auditu je identifikovať problémy ovplyvňujúce výkonnosť vášho webu a stránok v organickom vyhľadávaní.
Zistite viac o tom čo obsahuje SEO audit a koľko SEO audit stojí
SEO a kľúčové slová
Alfa a omega celého SEO sú kľúčové slová. Podstatné je poznať kľúčové slová, ktoré sa vyhľadávajú v spojitosti s vašim businessom a vedieť tieto kľúčové slová použiť pri optimalizácii. Preto prvý krok je spraviť ➡️ si analýzu kľúčových slov, a je jedno či spravíte len content gap analýzu, alebo analýzu konkurencie. Proste musíte vedieť kľúčové slová na ktoré idete optimalizovať.
Ako dlho trvá SEO?
Toto je veľmi často nesprávna otázka. Lepšie sa je spýtať, ako dlho potrvá kým získam zo SEO výsledky. A odpoveď závisí od segmentu.
- Čím viac konkurenčný segment a kľúčové slová, tým dlhšie to potrvá 6-24 mesiacov.
- Čím menej autoritatívny web, tým dlhšie to potrvá 3-6 mesiacov.
- Čím menšia štruktúra webu (menej stránok), tým dlhšie to potrvá 3-6 mesiacov.
- Čím menší budget na SEO a menej optimalizovaných URL, tým dlhšie to potrvá 3-6 mesiacov.
Na základe skúseností dokážem navrhnúť stratégiu a taktiku pre získanie organickej návštevnosti čo najrýchlejšie.
Sú klienti s ktorými mám výsledky už po prvom mesiaci (lebo segment a konkurencia) a klienti, kde som si optimalizáciu musel poriadne odmakať (6-12 mesiacov) a samozrejme klient ju musel poriadne zaplatiť. Ale návratnosť investícii zo SEO (SEO ROI) stála za to a ťaží z toho aj rok po skončení spolupráce. Hovorím o tzv. “Evergreen SEO Content” / “Evergreen Content”
Ako sa SEO líši od SEM a PPC?
SEO vs. SEM
SEM je skratka pre marketing vo vyhľadávačoch (Search Engine Marketing). Vo všeobecnosti je SEM typ digitálneho marketingu, ktorý zastrešuje kombináciu SEO a PPC (Google Ads) aktivít. Cieľom je zvýšiť návštevnosť prostredníctvom organického vyhľadávania a plateného vyhľadávania.
Čím sa SEO a SEM líšia?
- SEO = získavanie organickej návštevnosti z vyhľadávačov.
- SEM = zvyšovanie organickej a platenej návštevnosti z vyhľadávačov.
SEO vs. PPC
PPC znamená Pay Per Click, teda platíte za kliknutia. PPC je vo všeobecnosti skratka pre Google Ads – platené kampane na Google.
SEO a PPC nie sú rovnaké a v podstate jedno nepomáha druhému. Sú to kanály online performance marketingu, ktoré je možno využiť spoločne v stratégii a taktike SEM.
SEO optimalizácia naslepo
Aj vám sa už stalo, že vám volal úplne neznámy klient a chcel zapnúť SEO na webe? Po bližšom vypočutí som zistil, že sa chce zobrazovať na všetky kľúčové slová na prvej pozícii a ani mu to nesúri, stačí keď to zapnem až ďalší mesiac a dokonca je ochotní mi za to zaplatiť aj 100 eur.
Tento klient dostal lístok na naše školenie SEO zadarmo aby získal prehľad o tom čo spadá do „zapnutia SEO“ a navrhla sa stratégia a taktika pre optimalizáciu. Hoci som mu SEO nezapol a nebol na všetky kľúčové slová na prvej pozícii tak za 2 mesiace sme zdvihli odoslanie kontaktných formulárov na jeho webe z organickej návštevnosti z dvoch mesačne na 56 v jeho top sezóne, čo sú 3 mesiace z roka. Nové objednávky vybavoval ešte 3 mesiace po top sezóne.
Čo je SEO optimalizácia naslepo ?
Je optimalizácia bez toho aby ste vedeli aké kľúčové slová sú pre vás relevantné a na ktoré sa oplatí cieliť. Bežne si klient povie na ktoré kľúčové slová sa chce zobrazovať. Pred tým ako začneme spoluprácu, pokiaľ nechce od nás analýzu kľúčových slov ani content gap analýzu, tak minimálne spravíme taký mini keywords výskum a len zbežne odhalíme tie najpodstatnejšie kľúčové slová na ktoré sa robí optimalizácia.
Odporúčanie: „Nerobte optimalizáciu pocitovo, ale zistite či slová na ktoré sa chcete umiestňovať sa vyhľadávajú a v akom objeme. Poprípade si pozrite na ktoré kľúčové slová cieli vaša konkurencia a inšpirujte sa od nich.“
SEO a ChatGPT
ChatGPT je model umelej inteligencie (AI) založený na GPT architektúre od OpenAI. Model je trénovaný na rozsiahlych dátach a schopný generovať kvantum textu v reálnom čase. ChatGPT sa začal masívne používať aj v SEO a veľa SEO špecialistov sa bojí o svoju prácu, veľa SEO špecialistov sa teší, že budú pracovať ešte menej ako doteraz a veľa firiem sa teší, že nebude musieť platiť SEO špecialistov a copywritetor.
Je to pravda a skutočne ChatGPT znamená koniec SEO ako ho poznáme?
Nemyslím si, že sme v tomto štádiu, ale verím, že veľa ľudí začne vymýšľať s využitím ChatGPT pre SEO a tváriť sa ako vedia všetko najlepšie.
Tým, čo odhalili len teraz AI, tak možno uniká, že Google nám dáva kvantum materiálov a presných postupov ako robiť SEO. Presne nám hovorí, čo má zmysel, čo nemá zmysel a dookola zodpovedá otázky ľudí ohľadne SEO a vyvracia SEO povery, ktoré sa šíria od SEO šarlatánov. A toto neprekoná aktuálne ani ChatGPT s jeho „trénovaným“ modelom a zastaralými informácia. Samozrejme ten čas nastane a potom len budeme mať všetci po srande.
Načo sa dá ChatGPT využiť v SEO:
- podklady pre preklady pri multyjazyčnom SEO
- pre-generovanie textov pre SEO
- Tvorba „kreatívnych“ textov pre meta popisy
- overovanie json pre štruktúrované dáta
- hľadanie kľúčových slov
- a to je asi plus mínus všetko v rámci SEO (samozrejme možnosti sú nekonečné, závisí už len na tom čo s tým budete robiť a do akej miery mu budete veriť)
Pozor pri výber ChatGTP školenia pre SEO aby ste nenaleteli – viac vo videu
Čo hovorí Google na AI texty?
Google je v podstate jedno či texty píše odborník, AI alebo cvičená opica v úrade vlády. Pre Google je dôležité, či text je relevantný pre dané kľúčové slovo a či spĺňa ich pokyny pre obsah na webe. S tým samozrejme súvisí aj to, či je to v rámci E-E-A-T, či to nie je hoax, alebo inak negatívne neovplyvňuje správanie užívateľov. Teda ak máte text generovaný AI a je to kvalitný SEO článok, tak bez problémov môže byť na 1.mieste. Dôležité je aby ste sa umelo nesnažili ovplyvniť poradie vo vyhľadávaní (SERP).
Záver
SEO je súčasť marketingu, ktorá väčšinou prináša najväčší podiel výsledkov. Je to pochopiteľné, ak niekto hľadá konkrétne veci na internete tak pravdepodobne je pripravený na kúpu produktov alebo služieb. SEO totiž to, podobne ako PPC reklama, zodpovedá na dopyt. SEO rozhodne nie je mŕtve a v budúcnosti bude mať stále väčší význam. S príchodom AI (umelej inteligencie) sa predpokladá masívny nárast obsahu, ktorý bude generovaní automaticky. AI samozrejme uľahčí prácu SEO špecialistom a bude mať za následok, že bude treba viac úsilia aby ste sa na prvých pozíciách udržali aby sa na ne dostali. Taktiež v rámci SEO budú dôležité všetky kanály na ktorých sa vyhľadáva a ktoré sú schopné sa zobraziť vo výsledkoch vyhľadávania, sem radíme napr. YouTube.